Det här med vandrare och cyklister...

Att gå till fots in anlagda skidspår är förbjudet i kommunla ordningsstadgan i min kommun och helt uppenbart varför för mig som skidåkare. Men det är långt ifrån självklart för alla, några som jag mött gåendes skidspåret förstod inte alls vad de förstörde med sin promenad men då jag förklarat gick några bredvid och några andra klampade glatt vidare i spåret och tyckte sig ha rätt till det. Här finns också två sorters hundägare, de som håller hunden bredvid skidspåret och de som inte gör det.

/Patrik

Exakt, och just därför så är det en lämpligare liknelse. Det är inte tillåtet, och det förstör spåren.
 
Men skidor är ju faktiskt ett fordon, så om principen är att fordonsförare alltid väjer för fotgängare så är det ju skidåkaren som borde åka ur spår (och anpassa sin fart så att de inte vållar obehag för eventuella fotgängare i spåret....
(obs, inlägget kan innehålla spår av ironi)

Det gäller inte på motorvägar heller. Skidspår är avsedda för skidåkare.
 
Problemet med skidspår är ju när det är elljusspår som under barmarksperioden används som promenadväg. På vintern när de blir anlagda skidspår finns det plötsligt ingenstans att promenera eller springa i skogen längre. Så i princip tvingar skidåkarna andra att sitta hemma och uggla eftersom det inte finns nånstans att ta vägen om man inte vill åka skidor.

Det kan ju såklart lösas enkelt genom att förlägga skidspåren på annan plats än just i elljusspåret.
 
Problemet med skidspår är ju när det är elljusspår som under barmarksperioden används som promenadväg. På vintern när de blir anlagda skidspår finns det plötsligt ingenstans att promenera eller springa i skogen längre. Så i princip tvingar skidåkarna andra att sitta hemma och uggla eftersom det inte finns nånstans att ta vägen om man inte vill åka skidor.

Det kan ju såklart lösas enkelt genom att förlägga skidspåren på annan plats än just i elljusspåret.

Eller så gör man som skidklubben närmast mig - de plogar halva stigens bredd och får därmed en naturlig promenadstig längs med skidspåret och dessutom bubbla snödjupet för att anlägga skidspår i (vilket ofta behövs i Blekinge).

Jag vill helst inte svara tillbaka så här, för det låter lite snutigt men kan inte låta bli, för att nyansera: Eller så förlägger man vandringen någon annanstans än just i elljus-skidspåren.Det är nog inte brist på stigar utan anlagda skdispår i Sverige, kanske brist på dito med elljus utan skdispår då det är snö.

Någon måste ju vara någon annanstans om man inte ska förstöra för varandra.

Men 50/50 breddlösning ovan är en vinnare för alla, oavsett vad man har udner fötterna.

/Patrik
 
Nej, det är en dålig lösning med promenerare och skidåkare precis bredvid varandra eftersom de ofta går med sina hundar som springer kors och tvärs och förstör spåren.

Promenera kan man göra på plogade vägar istället för pulsa i snön runt elljusslingor på vintern
 
Eller så gör man som skidklubben närmast mig - de plogar halva stigens bredd och får därmed en naturlig promenadstig längs med skidspåret och dessutom bubbla snödjupet för att anlägga skidspår i (vilket ofta behövs i Blekinge).
Ja, det hade ju varit en trevlig lösning.

Jag vill helst inte svara tillbaka så här, för det låter lite snutigt men kan inte låta bli, för att nyansera: Eller så förlägger man vandringen någon annanstans än just i elljus-skidspåren.Det är nog inte brist på stigar utan anlagda skdispår i Sverige, kanske brist på dito med elljus utan skdispår då det är snö.
Det är ju en fråga om avstånd. Varför måste skidspåret ligga 500 m från bebyggelse? Kan inte skidspåret anläggas nånstans där det inte är en massa vardagsflanörer ute?

Det är ingen stor fråga, men här handlar det alltså om ett spår där man på ett varv (tror det är 2 km) på sommaren möter kanske 3-4 joggare, några människor med hund och ett par föräldrar med barnvagn. Det spåret lägger alltså skidklubben beslag på hela vintern när de anlägger ett skidspår där.

Jag själv promenerar inte så ofta där, men jag har full förståelse för att folk som kan promenerat där flera gånger i veckan under sommar och höst blir lite irriterade när de plötsligt inte längre får gå där under vintern.

Just här kommer det väl att lösa sig självt snart (snöbrist, plusgrader etc), men det är just principen att man tar nåt som väldigt många människor använder och plötsligt förbjuder en majoritet av dem att färdas där.

Det är ungefär som om en MTB-bana under sommaren skulle reserveras för löpning (d.v.s. med förbud att cykla). De som vill köra MTB får förlägga sitt cyklande nån annanstans. Det är nog inte brist på cyklingsbara stigar i Sverige.
 
Ja, det hade ju varit en trevlig lösning.


Det är ju en fråga om avstånd. Varför måste skidspåret ligga 500 m från bebyggelse? Kan inte skidspåret anläggas nånstans där det inte är en massa vardagsflanörer ute?

Det är ingen stor fråga, men här handlar det alltså om ett spår där man på ett varv (tror det är 2 km) på sommaren möter kanske 3-4 joggare, några människor med hund och ett par föräldrar med barnvagn. Det spåret lägger alltså skidklubben beslag på hela vintern när de anlägger ett skidspår där.

Jag själv promenerar inte så ofta där, men jag har full förståelse för att folk som kan promenerat där flera gånger i veckan under sommar och höst blir lite irriterade när de plötsligt inte längre får gå där under vintern.

Just här kommer det väl att lösa sig självt snart (snöbrist, plusgrader etc), men det är just principen att man tar nåt som väldigt många människor använder och plötsligt förbjuder en majoritet av dem att färdas där.

Det är ungefär som om en MTB-bana under sommaren skulle reserveras för löpning (d.v.s. med förbud att cykla). De som vill köra MTB får förlägga sitt cyklande nån annanstans. Det är nog inte brist på cyklingsbara stigar i Sverige.
Där jag bor finns det vintertid en massa trottoarer, gång- och cykelvägar och annat där man kan promenera. Upplyst för det mesta. Däremot finns det bara ett elljus/skidspår, men det upplever jag inte (och gjorde inte heller på den tiden då jag var aktiv motionslöpare) som något problem.
 
Ja men nu handlar det ju om att ta sig ut i naturen (till fots).

Nåt som kanske används av flera hundra kommuninnevånare varje vecka blir under vintern reserverat för att fåtal skidåkare?

Trottoarer, gång- och cykelvägar finns ju även under barmarksperioden, så varför då ens anlägga ett elljusspår om det inte är avsett att användas annat är som skidspår på vintern?
 
Några km från min bostad ligger Kärnaskogen med ett kalkkärr som främsta attraktion. Det finns många stigar, men många av dem är brötiga och steniga nog att gå på; dessutom är skogen liten, knappast ngt nöje att cykla genom.

Vid en av de möjliga ingångarna i skogen finns numera tydlig skylt med cykelförbud. Anledningen tycks vara att den stigen numera är omsorgsfullt preparerad ett stycke innan den övergår i en träbrygga över kärret. Jag gissar att syftet är att göra den delen tillgänglig för användare av rullstol eller rollator, vilka naturligtvis skulle få svårt att samsas med cyklister.


Linköpings (alltså hela kommunens) största naturreservat är Tinnerö eklandskap, som sträcker sig praktiskt taget ända in mot stadsbebyggelsen - kärnan av området (med bl a ett nyanlagt "insektshotell") ligger c:a 5 km från centrum fågelvägen. Där är cykling tillåtet endast på vägar och skyltade cykelstigar och utanför dessa är inte heller cykling ett lockande alternativ p g a diverse stättor och grindar. Cykelförbud får nog där anses som en service till cyklisterna. I områdets närhet finns dessutom sportigare banor. Liknande gäller mitt närmaste reservat, Vallaskogen, en dryg km från min bostad.
 

avslutad210712

Gäst

Problemet med skidspår är ju när det är elljusspår som under barmarksperioden används som promenadväg. På vintern när de blir anlagda skidspår finns det plötsligt ingenstans att promenera eller springa i skogen längre. Så i princip tvingar skidåkarna andra att sitta hemma och uggla eftersom det inte finns nånstans att ta vägen om man inte vill åka skidor.

Det kan ju såklart lösas enkelt genom att förlägga skidspåren på annan plats än just i elljusspåret.

Tänker inte bli avstängd igen men hur tänker du nu. Egentligen. Skidspåren ska förläggas någonannanstans än där det finns elljus för att de som ska springa ska göra det i snö. I den värld där jag bor finns det gator, stigar vägar och allt annat där jag kan gå, springa, cykla etc på vinter därför att det är plogat.

Du brukar ha kloka inlägg men men men
 

avslutad210712

Gäst
Ä
Ja, det hade ju varit en trevlig lösning.


Det är ju en fråga om avstånd. Varför måste skidspåret ligga 500 m från bebyggelse? Kan inte skidspåret anläggas nånstans där det inte är en massa vardagsflanörer ute?

Det är ingen stor fråga, men här handlar det alltså om ett spår där man på ett varv (tror det är 2 km) på sommaren möter kanske 3-4 joggare, några människor med hund och ett par föräldrar med barnvagn. Det spåret lägger alltså skidklubben beslag på hela vintern när de anlägger ett skidspår där.

Jag själv promenerar inte så ofta där, men jag har full förståelse för att folk som kan promenerat där flera gånger i veckan under sommar och höst blir lite irriterade när de plötsligt inte längre får gå där under vintern.

Just här kommer det väl att lösa sig självt snart (snöbrist, plusgrader etc), men det är just principen att man tar nåt som väldigt många människor använder och plötsligt förbjuder en majoritet av dem att färdas där.

Det är ungefär som om en MTB-bana under sommaren skulle reserveras för löpning (d.v.s. med förbud att cykla). De som vill köra MTB får förlägga sitt cyklande nån annanstans. Det är nog inte brist på cyklingsbara stigar i Sverige.

Tänker inte bli avstängd igen. Tidigare hade jag nog gjort ett ordentligt personangrepp på ditt egoistiska synsätt.
 
Ä


Tänker inte bli avstängd igen. Tidigare hade jag nog gjort ett ordentligt personangrepp på ditt egoistiska synsätt.
[/QUOT

Huga, vet inte vilka försyndelser du kan ha gjort inför vår herres ögon...😊

För min del så tycker jag att många kommuner som har fina gångvägar, elljusspår, stigar på sommaren som på vintern förvandlas till kommunala skidspår är bra. Däremot tycker jag att trottoaren inne i city inte direkt är den optimala lösningen för de som vill gå och inte åka skidor. Som någon skrev, är det möjligt så varför inte röja ett litet promenadstråk bredvid skidspår. Visst, är det skatingspår blir det svårt men se inte bara problemen. Många är de som vill nyttja spår som på vintern huvudsakligen är dedikerad till skidåkare.

Runt om i vårt land finns önskemål från människor att även gå och promenera på ett naturnära spår, inte bara hänvisad till en trottoar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.