Facebookifieringen av Utsidan

Vill skapa nytt liv i ett par diskussioner som förts här tidigare - om sjunkande aktivitet och brist på moderering på Utsidan. Vi är nog många som börjat här och gillar Utsidans idé, den allmänt höga nivån och goda tonen mellan användarna. Samtidigt ser vi aktiviteten dala och bidrar själva till det genom att börja bruka de många Facebookgrupperna om uteliv.

Kanske är det för sent att vända trenden, men forumet som modell för att dela information är fortfarande överlägset Facebook där framför allt de största grupperna lider av en hög brusnivå och en spretighet som går att undvika här. Därför är det särskilt olyckligt att de forum jag frekventerar här lider allt mer av att nya trådar startas i fel forum. Det görs nästan alltid av nya användare (som Utsidan så väl behöver) men som inte förstår forumprincipen och helt enkelt gör som Facebook lärt dem.

I brist på moderering resulterar det i att Utsidan blir mer likt Facebook och därmed även gör Utsidan sämre, eller åtminstone mer umbärligt - Facebook vinner alltid matchen om att vara mest Facebook. Jag har ibland ropat på moderering för att t ex få bort utrustningsfrågor från fjällvandringsforumet eller upplyst trådstartaren om rätt forum, men det är inte mycket till lösning. Inser att admins tid och resurser inte räcker långt för att hålla den goda ordningen, men vad kan vi användare då göra? Jag har verkligen ingen lust att huta åt felande nykomlingar med risk att ingen känner sig välkommen. Skulle dock ställa upp som frivillig hjälp-admin.

En annan tanke är att det finns för många forum. En rensning skulle göra Utsidan mer översiktligt och ge ett mer levande intryck, vilket i sin tur stimulerar ökad aktivitet (ja, det är önsketänkande).
 
Jag tycker att det behövs en diskussion om vård av forumet.

Mina alldeles egna åsikter:

* Skriv bara ett inlägg om det bidrar till diskussionen. (Bifall kan vara OK.)

* Försök att hålla dig till ämnet.

* Skriv inläggen själv, klistra inte in länkade texter.

* Låt bli att kommentera trådar eller inlägg som du inte gillar. (Gället t.ex. politik.)

* Håll isär sak och person. Diskutera sakfrågan, inte personen bakom inlägget. (Hjälp gärna till på ett smidigt sätt att återföra en diskussion på banan om några har svårt att skilja mellan sak och person.)


Jag tycker att internetforum är helt överlägsna Facebook. Dessutom utestänger man halva befolkningen om man flyttar mötesplatser och information till Facebook. Jag tycker i grunden att det här forumet fungerar riktigt bra. Vi ska vara mycket rädda om sådana här forum och inte låta dem dö ut.
 
En angelägen diskussion. Jag har själv - på alla forum jag deltagit i - upplevt irritation över att allt inte är precis som jag skulle vilja ha det och att det förekommer användare som diskuterar såväl andra ämnen som på annorlunda sätt än vad jag skulle föredra. Riktigt hur man ska komma till rätta med detta vet jag inte men själv startade jag, som en slags interimslösning, en blogg där jag själv bestämmer vad som ska skrivas och kan radera ovidkommande eller på annat sätt olämpliga kommentarer. Men frågan återstår: Hur får man ett allmänt forum att fungera lika väl?
 
En sak jag saknar på facebook är sökbarhet (eller så är jag bara sökdum på fejjan). Det är betydligt enklare att söka och hitta på forum. På facebook bygger det mer på att det ska vara "här & nu", allting är i realtid och samma fråga kan ställas med kort tid sedan förra gången och förhoppnignsvis orkar någon eller några svara.
för att råda lite bot på detta har jag lärt mig bokmärka saker jag villl återkomma till på fb.
På forum kan man hyfsat enkelt söka sig tillbaka men det lyckas jag inte med lika lätt på fb, vet som sagt inte om det inte går eller om det bara är jag som inte begriper hur.

/Patrik
 
Facebook är enligt min mening helt värdelöst när det sökbarheten. Så många gånger man letat, ofta förgäves, efter något som någon skrev bara några dagar tidigare. Kommer jag inte ihåg vem som skrev det eller åtminstone i vilken av alla grupper jag är medlem i är det helt kört....
 
Facebook är i grunden och konstruktionen gjord för att uppta din tid och uppmärksamhet.
Och hela tiden pockar på din uppmärksamhet.
Det är hela tiden baserat på händer nu.
Skall du var inne och hålla dej uppdaterad så får du kolla flera ggr om dagen så du inte missar det som är på gång nu.
Facebook skapar beroende.
Har aldrig hört att någon varit/blivit forum beroende.

Är du borta från internet en vecka så har du missat en massa på facebook och har ett helvete att hitta det.
På ett forum så är det inget problem.
 
Ja det kanske är så att fejjan tar andelar från forum men kan inte riktigt förstå varför. Vad är fördelen med facebook, att allt är samlat på en plats eller?

Själv är jag inte aktiv i någon grupp på facebook (trots att jag är med i några) utan håller mig i princip uteslutande till forum. Kanske att jag ibland kollar lokala grupper där jag har fritidsboenden och besöker marketplace när det ska köpas begagnat men där ser jag blocket som den stora konkurrenten. När det gäller info om att reparera bilen, jakt, uteliv, hemmabyggande osv är det forum för hela slanten. Möjligtvis att jag också tittar på nån video på youtube och en och annan tidningsartikel.

Jag tror snarare att det är plattformar som just Youtube och ev podcasts som bidragit till eventuell minskad aktivitet på utsidan. Är det verkligen så att aktiviteten är så mycket lägre nu än för några år sedan?
Kan tänka mig att det skulle kunna vara så när det kommer till blogginlägg och artiklar. Rörlig bild och ljud drar mer besökare och många som tidigare var bloggare eller kunde tänka sig att bli det har istället börjat producerar ljud och rörlig bild. Eventuellt har det bidragit till att färre besöker utsidan då det inte finns lika mycket innehåll vilket i sin tur spiller över på forumet med mindre aktivitet även där. Men själva forumet är trots det överlägset och kommer fortsätta leverera mer än vilken facebook-grupp som helst.
 

clindh

Forumvärd
För er som efterlyser mer moderering - hjälp först och främst till genom att rapportera inlägg ni tycker ligger fel, bryter mot reglerna etc. För utan rapporter går det inte, få forum (inte Facebook-grupper heller för den delen) har personresurser att kunna ha en aktiv övervakning av allt som läggs in.

Dilemmat med ett forum är att man både önskar att det både skall vara en kunskapsbank att lätt hitta information i, samtidigt som det skall vara levande och trevligt för deltagarna att återkomma till, så att man tycker det är kul att vara där och "hänga" och bidraga till diskussioner. Att försöka få det till något mer organiserat, kategoriserat och rensat från ovidkommande prat - så att det mer blir likt en wiki - är jättesvårt. Och det blir inte ett forum då heller - forum betyder ju faktiskt samlingsplats för offentlig diskussion.

Att flytta trådar som ligger fel tar ingen tid alls, det är bara att rapportera så fixar vi det rätt snart. Det som verkligen tar tid är att reda ut en urspårad hetsig diskussion om något som verkligen väcker känslor, som vargar, miljö, allemansrätt, roder vs skädda... Det är den svåra modereringen; vad i röran skall man ta bort, vem skall få varningar etc. Där kan alla hjälpa till genom att rapportera tråden tidigt, när det börjar spåra - istället för att ge sig in i debatten själv med mothugg t.ex.

De som vill hjälpa till att moderera får gärna höra av sig till mig, så kan vi göra ett prov. Man behöver inte agera på alla forumrapporter, de svårare fallen får vi ta hand om; men hjälp med att flytta trådar, radera uppenbart spam och så är alltid välkommet.

Vi har provat hjälpmoderatorer förut, men det har tyvärr fallit på att de tenderade skapa mer diskussion om modereringen och moderatorerna än det städade upp felaktiga inlägg. Man var för nitisk, gick fram för hårt med kvasten, trampade på för många tår etc. Det är en delikat balansgång att moderera och man bör besitta diplomatiska förmågor, objektivitet och inte gå fram för hårt.
 
Ser inte så stora problem med Utsidans upplägg. Att jämföra med Facebook förstår jag inte.
Om det blir lite väl yvigt ibland brukar det ske självcensurerande kommentarer som styr upp det. Att ha någon slags förväntad disciplin med organisatoriska förtecken är att begära för mycket. Vad spelar det för stor roll om något hamnat under fel rubrik. Jag stör mig inte värst.
Den stora fördelen med utsidan är sökbarheten och att så mycket kunskap förmedlas och bryts i diskussionerna.
 

clindh

Forumvärd
Fast facebook är inte helt kass. För exempel tillåter de inte sån här yxighet eftersom det leder till färre återkommande besökare
Sant, är det inte värt en hundring om året så får man betala med annonsexponering istället (även om de där tre samtidiga jätteannonserna var ett misstag hos reklamförmedlaren). Man betalar ju för tjänsten på ett annat sätt på Facebook - förutom viss reklam så man betalar man också med all data om sin person och aktiviteter man tillåter dem att samla på sig. Så långt har inte Facebookifieringen gått här ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.