Norrländska beskymmer

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som nygammal på detta forum frågar jag mig vad syftet är i denna tråd?
När man ser folk reta sig på vad andra skriver och anse att andras åsikter är gnäll, så undrar jag varför man inte skippar att läsa sådan trådar i stället för att vara inne och tjafsa i dom oavsett vad det gäller?

Sen är jag tyvärr Norrlänning och har i mina första inlägg skrivit i tråden om filmen om fjällen innan utbyggnad, men jag inser nu efter läst denna tråd nu att det anses som gnäll på vattenkraft och framförallt nollåttor.
Faktiskt inte ens tänkt tanken på att det jag skrev skulle vara ett partsinlägg i den polarisering vissa önskar få mellan städer och glesbygd.
 
Denna tråd startade som ett raljerande, men tonen på forumet har hårdnat under senaste tiden. Kanske kan vi ta detta som en lärdom och försöka vara mer försonliga åt båda hållen i alla trådar? Inte slänga beteckningar på varandra av nedvärderande karaktär.

Bra synpunkt Almgren.
Varför tryckte du då ett gillande för det här trista inlägget trådskaparen kom med?

Vi behöver alla ta ett större ansvar i sådana här sammanhang. Jag som sk. norrlänning accepterar inte att det raljeras med ”nollåttor”. Däremot kan jag påstå att många politiska beslut tas från ett storstadsperspektiv, företrädesvis där den politiska makten är koncentrerad. Jag kan också konstatera att olika ekonomiska intressen styr inom politikens beslut. Det kritiska synsättet är inte raljerande men utrycker en, vad jag vill påstå, kritik mot en centraliserad maktapparat i Sverige. Något som inte bara drabbar norrland utan landet i stort och speciellt landsbygden. Frågorna handlar om sådant som vi natur och friluftsvänner känner starkt för.
 
Mest för att jag börjar tröttna på et höga tonläget, som jag tror trådskaparen också gjort. Sen hade jag kanske valt att uttrycka mig annorlunda.

Ok, hurvida tonläget är högt vet jag inte om det stämmer. Kanske frågornas grundtema känns främmande?

Hur som haver, vi behöver nog flera som utrycker åsikter, synpunkter och vädrar missnöje kring det som man anser är fel istället för tystnad och en inskränkt kultur av positivism när behovet av samhällsdebatt är stor.
Däremot ska det föras seriöst och utan det jag kallar för pajkastning av alla parter. Trådskaparens inlägg visar ingen förståelse för det.
 
Denna tråd startade som ett raljerande, men tonen på forumet har hårdnat under senaste tiden. Kanske kan vi ta detta som en lärdom och försöka vara mer försonliga åt båda hållen i alla trådar? Inte slänga beteckningar på varandra av nedvärderande karaktär.
Det förslaget låter däremot som en ypperlig idé (y)
 

clindh

Forumvärd
Vi har ett antal regler för forumet på Utsidan

Tycker ni att någon inlägg något sätt bryter mot dessa så tveka inte att rapportera, så får vi kika på det. Vi delar ut varningar vid överträdelser och blir det för många blir det avstängning.

Denna tråd är rapporterad redan...
 
De lungt! Samerna stänger tillgången till fjällen, fiske o jakt blir förbjudet...så alla 08or kan stanna hemma o jobba in skattebidrag till Norrland 👍👍😊
 
De lungt! Samerna stänger tillgången till fjällen, fiske o jakt blir förbjudet...så alla 08or kan stanna hemma o jobba in skattebidrag till Norrland 👍👍😊
Vad ska somliga med huvudet när dom tydligen klarar sig med halsen?.....skattebidragen är åt andra hållet för norra delen av detta land klarar sig bra utan och behöva dras med den södra delen men det gör inte den södra delen. Allt detta räknades ut av en en matematiker på något universitet som det även stod i tidningarna för ett tag sedan.
 
Det känns bara som om när någon vill använda forumet för att underblåsa det jag kallar för pajkastning, i det här fallet de sk. nollåttorna visavi Norrland så måste någon sätta ner foten.
En seriöst samtal om det här som faktiskt existerar som problem kräver “vuxna” människor, kräver en samtalston som är vuxet och inte på det jag vill påstå är en pajkastarnivå.
Jag tycker ditt inlägg är mycket balanserat och delar dina åsikter men jag känner inte igen "pajkastningen" från just nollåttor. Kan du ge något exempel?
 
Jag tycker ditt inlägg är mycket balanserat och delar dina åsikter men jag känner inte igen "pajkastningen" från just nollåttor. Kan du ge något exempel?

Vill inte hälla mer bränsle på brasan men det var väl just det som trådskaparen gjorde. I termer om ”gnälliga” norrlänningar.
Alla de som med rätta lyfter upp det man anser är viktiga frågor som exempelvis de många exploateringar av både fjäll och skog för vindkraftindustrin ska inte avfärdas med det nedlåtande uttrycket ”gnällig”
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.