Ta bort ”Fritt forum” från Nya inlägg

Tycker det vore bra om man tog bort ”Fritt forum” från listan på nya ämnen.
Så att nya inlägg där inte kommer upp på listan.
Fritt forum är väl lite av en tillfällig soptunna för trådar som inte hör hemma på forumet, men som man inte vill slänga just nu.
Fördelar med mitt förslag:
Om de trådarna inte kommer upp på listan då:
1. Slipper vi som inte är intresserade bli påminda om trådarna.
2. Listan på nya ämnen kommer se trevligare ut utan de här trådarna som egentligen inte hör hemma här.
3. Fritt forum blir mer av ett underground forum där man kan diskutera utan att det syns lika mycket.
 
Tycker det vore bra om man tog bort ”Fritt forum” från listan på nya ämnen.
Så att nya inlägg där inte kommer upp på listan.
Fritt forum är väl lite av en tillfällig soptunna för trådar som inte hör hemma på forumet, men som man inte vill slänga just nu.
Fördelar med mitt förslag:
Om de trådarna inte kommer upp på listan då:
1. Slipper vi som inte är intresserade bli påminda om trådarna.
2. Listan på nya ämnen kommer se trevligare ut utan de här trådarna som egentligen inte hör hemma här.
3. Fritt forum blir mer av ett underground forum där man kan diskutera utan att det syns lika mycket.

Om du nu skulle strata en tråd om vegetarisk mat så skulle jag inte bry mig om det.(y)
Frun har en systerdotter som bor i London m sin fam och dom brukar komma hem 2-3 ggr/år (välbetalda kneg) och dom är hit och hälsa på och blir bjudna på middag. Hon äter sin mat och vi andra våran mat.

Om du nu är en seriös medlem så måste du kunna acceptera att det finns dom som jagar och fiskar och äter den mat som dom skjuter el. fiskar upp.
 
Tycker det vore bra om man tog bort ”Fritt forum” från listan på nya ämnen.
Så att nya inlägg där inte kommer upp på listan.
Fritt forum är väl lite av en tillfällig soptunna för trådar som inte hör hemma på forumet, men som man inte vill slänga just nu.
Fördelar med mitt förslag:
Om de trådarna inte kommer upp på listan då:
1. Slipper vi som inte är intresserade bli påminda om trådarna.
2. Listan på nya ämnen kommer se trevligare ut utan de här trådarna som egentligen inte hör hemma här.
3. Fritt forum blir mer av ett underground forum där man kan diskutera utan att det syns lika mycket.

I så fall tycker jag man personligen ska välja bort trådar/forumdelar, inte drabbas av någon generell sortering. Jag vill se alla nya, inklusive fritt forum. jag kan ju upptäcka något nytt genom att inte skränka in min värld med filter. Sen läser jag inte alla nya, men vem vet, kanske jag blir inspirerad att fiska mera, nu när det pratas mer fiske på utsidan.

/Patrik, som ogillar filterbubblor, de blir lätt självförstärkande
 
Senast ändrad:
I så fall tycker jag man personligen ska välja bort trådar, inte drabbas av någon generell sortering. Jag vill se alla nya, inklusive fritt forum. jag kan ju upptäcka något nytt genom att inte skränka in min värld med filter. Sen läser jag inte alla nya, men vem vet, kanske jag blir inspirerad att fiska mera, nu när det pratas mer fiske på utsidan.

/Patrik, som ogillar filterbubblor, de blir lätt självförstärkande
Fast fritt forum handlar ju ”om annat än friluftsliv”. Fiske finns det ju en egen avdelning för, sådana trådar hamnar ju inte på ”fritt forum” om de inte är helt off.
Går man in på Utsidans forum som handlar om äventyr och friluftsliv så vill man antagligen läsa om det. Vill man läsa om vad som helst kan man ju kolla på Flashback.
 
Fast fritt forum handlar ju ”om annat än friluftsliv”. Fiske finns det ju en egen avdelning för, sådana trådar hamnar ju inte på ”fritt forum” om de inte är helt off.
Går man in på Utsidans forum som handlar om äventyr och friluftsliv så vill man antagligen läsa om det. Vill man läsa om vad som helst kan man ju kolla på Flashback.

Djurrättsaktivister och huliganism som dom sysslar, som att säga ner jakttorn, störa jägare under jakt, m. m. passar inte in i jakttråden.
 
Fast fritt forum handlar ju ”om annat än friluftsliv”. Fiske finns det ju en egen avdelning för, sådana trådar hamnar ju inte på ”fritt forum” om de inte är helt off.
Går man in på Utsidans forum som handlar om äventyr och friluftsliv så vill man antagligen läsa om det. Vill man läsa om vad som helst kan man ju kolla på Flashback.
95% av jakt är ju friluftsliv, det förstår till och med jag som inte jagar. Som du kämpar med näbbar och klor för din filterbubbla borde du ju hålla dig helt till facebook.
 

clindh

Forumvärd
Jag hittade en sådan inställning, vi prövar det. De som gillar Fritt Forum kan slå på bevakning, men det är inget forum vi vill puffa fram egentligen. Utsidan är en filterbubbla, här diskuter vi sånt som är relaterat till natur och friluftsliv. Fritt Forum finns kvar på nåder, blir det för administrativt krävande (som det varit ibland) kanske det ryker en dag.

Ang jakt så är det det forumet som lett till modereringsingrepp på senare tid, det slipper jag gärna. Håll en god ton, ha respekt för andras åsikter och följ forumreglerna
 
I så fall tycker jag man personligen ska välja bort trådar/forumdelar, inte drabbas av någon generell sortering. Jag vill se alla nya, inklusive fritt forum. jag kan ju upptäcka något nytt genom att inte skränka in min värld med filter. Sen läser jag inte alla nya, men vem vet, kanske jag blir inspirerad att fiska mera, nu när det pratas mer fiske på utsidan.
/Patrik, som ogillar filterbubblor, de blir lätt självförstärkande
Tydligen för sen på bollen, men håller till 100% med Patrik.
Gränsen för ämnen med relevans för Utsidans kärnämnen är med naturnödvändighet rätt flytande; här ett exempel, vars ämne inte går att isolera från mer allmän samhällsdebatt. Flera liknande trådar finns nu lite slumpmässigt fördelade på "Friluftsliv allmänt" och Fritt Forum. Vet man som trådstartare att de inte kommer att synas i Fritt Forum, så lägger man dem någon annanstans och riskerar att spä ut mer dedikerade forumdelar.
 
Tydligen för sen på bollen, men håller till 100% med Patrik.
Gränsen för ämnen med relevans för Utsidans kärnämnen är med naturnödvändighet rätt flytande; här ett exempel, vars ämne inte går att isolera från mer allmän samhällsdebatt. Flera liknande trådar finns nu lite slumpmässigt fördelade på "Friluftsliv allmänt" och Fritt Forum. Vet man som trådstartare att de inte kommer att synas i Fritt Forum, så lägger man dem någon annanstans och riskerar att spä ut mer dedikerade forumdelar.
Det var väl inte ett jättebra exempel på trådar i Fritt forum, den ligger ju inte ens där.
Den här däremot: https://www.utsidan.se/forum/threads/ase-schoultz-utsedd-till-expert.91610/
gör det. Den blir iallafall jag glad att slippa se i listan på Nya inlägg.
 
Jag ville visa just hur slumpmässigt sådana "gränstrådar" fördelas. Men OK, här kommer exempel från Fritt Forum, som i så fall kanske inte borde ha legat där?
1
2
3
4
Vet inte om det är trådstartarna själva som lagt trådarna där, eller om de har flyttats dit av moderatorn.
Det kan ju vara en anledning till att man upplever trådarna som slumpmässigt placerade, att ts själva lagt tråden där, och att den inte flyttats fastän den borde (om man ska vara petig).

(Den jag länkade till flyttades till Fritt forum från delforumet Jakt)
Hur som helst tycker jag det är ett bra beslut av Admin att man frivilligt får signa upp sig till Fritt forum. :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.