Val av friluftskök för ett par veckors vandring

Jag har Frigg i en hink med lock. Jag lyfter ut Frigg i det inbyggda bärhandtaget. Skruvar på gasen och tänder köket.
Med tjocka tumvantar på händerna. Inget att montera. Frigg sitter på sin flaska tills det är dags för en ny flaska.
Frigg funkar även om jag fryser så jag skakar och fingrarna är stela som fiskpinnar.

/John

För länge sedan skaffade jag ett Primus (pro?) som var en top-of-the-line unit dåförtiden. Den kom med två små refillpatroner av stål som ska skruvas fast i det undre vindskyddet. Kan ta propan men jag misstänker att din tub räcker längre :).

//J
 
jag har trail designs SideWinder kök, otroligt bränslesnålt med kojin brännaren. vindskyddet tillverkas efter val av kastrull. allt i titan går att packa ner i kastrullen. mitt set väger 152 gram kastrull,brännare vindskydd. drar mellan 1,5-2ml per halvliter uppkok. jag gjorde av med 2dl t röd på 4 dagars tur med 12 uppkok.
 

Bilagor

  • IMG_8724_3b5c0514-dc34-4bd7-8311-147c938921f3_compact.jpg
    IMG_8724_3b5c0514-dc34-4bd7-8311-147c938921f3_compact.jpg
    12 KB · Visningar: 104
  • IMG_8746_compact.jpg
    IMG_8746_compact.jpg
    14.5 KB · Visningar: 96
  • IMG_8748_compact.jpg
    IMG_8748_compact.jpg
    11.4 KB · Visningar: 94
Efter att på en vandring inte kunnat kompletera med gas till campingkök så om det inte är kortare turer (upp till en vecka) så kör jag på mitt trangia som går på T-röd och funkar över öppen eld.
 
Med förehåll att jag inte testat systemet än så har jag införskaffat en Soto Windmaster med ett MSR gasflaskestöd. Till det har jag ett 1.5l Trangia Duossalkärl och en duossal 27 stekpanna. Föredrar att offra lite vikt för att slippa aluminium. Möjligheten finns att byta ut stekpannan mot något lätt och istället steka direkt i kastrullen. Alla större kastruller i titan verkade ha instabila handdtag och lock.

Större kärl gör att jag kan koka diskvatten eller vatten till kaffet samtidigt. Sist var vi dessutom fyra som delade på mitt Trangia 27...
 
jag har trail designs SideWinder kök, otroligt bränslesnålt med kojin brännaren. vindskyddet tillverkas efter val av kastrull. allt i titan går att packa ner i kastrullen. mitt set väger 152 gram kastrull,brännare vindskydd. drar mellan 1,5-2ml per halvliter uppkok. jag gjorde av med 2dl t röd på 4 dagars tur med 12 uppkok.

Vill också slå ett slag för detta kök.
Jag har deras ursprungliga modell, Caldera Cone, i aluminium och inte delbart, så lite svårare att packa.
Min variant väger 280 g med en 1,4 liters gryta.
En delbar variant i titan är lättare och enklare att packa (i grytan).
Bränsleåtgången är för mig mer som 20 - 25 ml per uppkok av en halvliter (vet inte om omaisgrande menade cl?)

Köket är stabilt, går någorlunda bra att laga mat på (alltså inte bara uppkok). Det finns någon form av simmer ring till brännaren som jag inte har provat, men det skulle kunna göra köket bättre för mer avancerad matlagning.
Jag tar numera bara med mig Trangiaköket om jag inte ska gå så långt.

/OJ
 
45l säck ska räcka till en veckas tur... Köper ju inte en 80l säck bara för att få med ett stort kök..
Kan iofs tänka mig dom som använder trangia har även konservburkar, 3kg potatis, en platta öl i säcken.... 😁

Njaa, varför ta konserver när det finns annat..? På våra höstturer tar vi oftast renfile, murklor, grädde, souvas, potatismos, fiskegrejor (=fisk), hemgjord pesto med pasta och fårost, färsk korv (måste ätas senast andra middagen) med surkål. Till det dricker vi ett glas rött till middag, dunk. Andra rätter som passerar är pasta med färskriven parmesanost och tjälknöl på älg med cous cous. Aperitif får vi också i form av en irish coffee som ska vara färdig när tälten är uppe. Till tandborstningen vankas alltid en liten smula Ardbeg, sen kan vi drömma om morgondagens promenad medan fjällvinden rör vid tälten.

Potatis, aldrig, det är för tungt ;).

Och ja, vi kör Trangia med gas, 2 ex krävs om maten ska hanteras på rimlig tid...

//J
 
Jag undrar hur det gick för trådskaparen. Blev det Trangia 27?

Jag har ersatt mitt 47 år gamla Trangia, som väger 1,4 kg med ett Trangia 27 och har både gas och spritbrännare.
Jag byter aldrig till något annat.

Skulle skänka det gamla tunga till Fritidsbanken, men en så gammal fin vandringskamrat gick inte att skiljas ifrån...:)
 
Det finns säkert aktiviteter där det gamla platsar. Där man inte har så mycket annat att bära på eller inte behöver gå långt.
/John
 
Njaa, varför ta konserver när det finns annat..? På våra höstturer tar vi oftast renfile, murklor, grädde, souvas, potatismos, fiskegrejor (=fisk), hemgjord pesto med pasta och fårost, färsk korv (måste ätas senast andra middagen) med surkål. Till det dricker vi ett glas rött till middag, dunk. Andra rätter som passerar är pasta med färskriven parmesanost och tjälknöl på älg med cous cous. Aperitif får vi också i form av en irish coffee som ska vara färdig när tälten är uppe. Till tandborstningen vankas alltid en liten smula Ardbeg, sen kan vi drömma om morgondagens promenad medan fjällvinden rör vid tälten.

Potatis, aldrig, det är för tungt ;).

Och ja, vi kör Trangia med gas, 2 ex krävs om maten ska hanteras på rimlig tid...

//J

Helt rätt, bär hellre tungt och njuter av det goda. Väger inte säcken mer än 20kg vid start så är det lätt i mitt tycke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
vincentt Stekhäll och friluftskök, fungerar det? Kök och brännare 7
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
KLAGER Plus testar friluftskök Kök och brännare 24
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...