Kaukasus 2004 - information och länkar

Resekostnadar

Flyg med Pulkovo Airlines, Stockholm-St Petersburg-Min Vody T/R kostar ca 3500kr. Kontakta resebyrån Iventus.

Pulkovo står för hotel i St Petersburg under dit- och hemresa.

Ryskt visum 400kr. Inbjudan och tillstånd till alla dalar i Caucasus ca 700kr.

Be agenten inkludera så många som möjligt. Då är du fri att besöka alla nationalparker och gränsområden. Alpine Tours är varmt rekommenderade. Pilgrim Tours är det absolut inte.

Jag anser inte att det är värt att vara med i en gruppresa eller köpa ett ”klätterpaket” för Elbrus. Gör man det i egen regi minimerar man riskerna för att bli stressad av ett tajt tidsschema och kan dessutom acklimatisera i egen takt.

Camp Bezengi

Transport till basen från Min Vody kostar 100€ och samma gäller för transport till/från Elbrus till/från Bezengi. Det finns ingen kommunal trafik till Bezengi.
Kostnaden för vistelse är 3€/dag och inkluderar obegränsad klättring, räddningstjänst och tillgång till detaljerad ruttinformation om området. Guider för klättring och vandring finns också att tillgå. Pris beror på ruttval och guidernas egna planer. Ibland får man följa med helt gratis på klätterturer.
Boende finns i flera klasser mellan 3 och 10 €.

Måltider kostar 1,5-2 € i matsalen och serveras tre gånger/dag. Enklare proviant går att köpa i den lilla i affären, som också säljer diverse utrustning.

Vid klättring av toppar över 4B (TD) är rapportering med comradio var tredje timme obligatorisk. Walkie-talkies finns till låns på basen. Övrig utrustning finns till utlåning eller uthyrning. Det mesta är av ryskt ursprung.

Elbrus

Inget klättertillstånd krävs. Nationalparkstillstånd kostar 20$ och betalas i ”Barrels Hut” vid slutet av liften. T/R-biljett för kabinbanan kostar en knapp hundralapp och liften till ”Barrels Hut” 20kr.

Lokalresor

Billig och bra lokalkommunikation i form av buss, minibuss och tåg finns i området. Förutom resa till och från Bezengi finns det ingen anledning att betala extra för dyra minibussresor.

Säkerhet och korruption

Inga av de centrala delarna av Kaukasus berörs av kriget och oroligheterna i Tjetjenien. De flesta berg som är av intresse för turister ligger i välbevakade områden och militären ser noga till att man inte förirrar sig till dalar med potentiella oroshärdar. Lokalbefolkningen är också mån om att du inte av misstag hamnar i farliga delar av Kaukasus och upplyser dig ofta om vart du bör och inte bör bege dig.

Korruptionen har minskat väsentligt i Ryssland. Tyvärr är flygplatsen i Min Vody ett undantag och det gäller att ha alla papper i mycket god ordning för att undvika tråkigheter i form av ”böter”. Vid orättvis behandling; ta hjälp av Intouristpersonalen på andra våningen av flygplatsbygnaden. De är mycket hjälpsamma och väl medvetna om problemen som poliserna ibland skapar i sin jakt på extradollar.

Klättring

Generellt sett kan man säga:
Elbrus – Lätt men högt. Stegjärn, varma kläder och bra acklimatisering.
Bezengi – Fin trekking, fantastiska bergsvyer och svår klättring.
Adil Su – Fin trekking, många berg av varierande svårighetsgrad.

Information om Bezengi på
Bezengis webbplats
Mer information om Bezengi

Bergssidor som handlar om några av bergen vi klättrade. Alla på suveräna siten Summitpost.org.
 

Djan Tugan photo_id=105669 Djan Tugan

En semiteknisk vacker topp i Adil Su.

Gumachi & Aristova photo_id=156431 Gumachi & Aristova

Gumachi är en vanlig acklimatiseringstopp i Adul Su. Aristova är närmsta granne och lite teknisk p.g.a. en relativt instabil och exponerad kam.

Uyatau  photo_id=156453 Uyatau

Lätt acklimatiseringstopp i Adil Su.

Elbrus

Europas högsta berg och tillika högsta vulkan.
Ett av de Seven Summits och Volcanic Seven Summits

Dychtau  photo_id=106083 Dychtau

Europas näst högsta topp. Ett mycket svårt och farligt berg.

Bezengi.

Misses Tau  photo_id=125586 Misses Tau

En teknisk, relativt svår topp med en klassisk snö och isled.

Bezengi.

Koshtan

Europas tredje högsta topp. Normalrutten går längs en lång exponerad kam.

Bezengi.