Alternativa lösningar och lite annat vansinne.

tianshanbike.jpg (54149 byte)
Vet inte vad jag ska säga om denna skapelse.

 

bikesuspension.JPG (49106 byte)
Framdämpning. Kina.

icysprockets.JPG (48008 byte)
Isiga drev. Katara Pass, Grekland (av alla ställen).

 

mudwheel.JPG (24709 byte)
Lera. Laos.

 

tsangpo3camsbike.JPG (37407 byte)
Ett sätt att "cykla" över Tsangpo/Brahmaputra. Sitt på styret och trampa med armarna. Kina

 

tsanpo2camshub.JPG (34619 byte)
En närbild på konstruktionen. Kina.

 

tsangpo5coraxcloser.JPG (24379 byte)
Ett enklare och kanske vettigare sätt att ta sig över. Kina.

 

spokes.JPG (27824 byte)
När du inte har några alternativ, får vad som helst duga. Var tvingad att stanna med 10-15km mellanrum och tvinna om ekrarna. Vad som inte riktigt syns på bilden är att det är ett 36 nav och en 32 fälg, ganska svårt att rikta hjulet. Kina, Ryssland och Sverige.

 

brakepads.JPG (27378 byte)
Metall mot metall. Ecuador.

 

foot.JPG (22688 byte)
När det är riktigt blött under långa perioder börjar fötterna nästan ruttna. Skorna torkade aldrig uppe på den kalla högplatån. Enda lösningen. Kina.

 

karakulhorns.JPG (81177 byte)
Cykeldekoration. Tajikistan.

 

boltsbroke.JPG (76105 byte)
Skruvarna gick av och pang. Kirghizstan.

 

deraileur.JPG (66713 byte)
Vet inte vad som egentligen hände, men min bakväxel åkte in i bakhjulet och böjde växelörat 180 grader. Konstigt nog lyckades jag böja tillbaka det och kunde cykla vidare. Pakistan. 

 

florsrack.JPG (52584 byte)
Ett sätt att fixa fram pakethållaren. En del av ett kvastskaft och några skruvar. Colombia.

 

moriscockpit.JPG (71243 byte)
Moris cockpit. Han var på väg från Japan till Sydafrika, för att han hört att klimatet var schysst där. Alla sätt och idéer är bra. Kina.

 

racksticks.JPG (39712 byte)
Små träbitar kommer alltid väl till hands. Kina.

 

sprocketchange.JPG (90148 byte)
Min mellanring var helt slut och för att få bättre driv och riktning satte jag det stora bladet i mitten. Allt var slut. Var också tvingad att vända både bak- och framdrev för att få något driv över huvud taget. Fram var det inte så svårt, men bak var det ett helvete. Slog sönder kassetten med sten och skruvmejsel. Kina.

 

strappedtire.JPG (127466 byte)
När dimensionerna på fälg och däck är olika kan detta vara den perfekta lösningen. Kina.

 

woodenhandlebars.JPG (35294 byte)
Styre av trä. Laos.

 

mcgrave.JPG (95726 byte)
Om man slutligen blir mosad av någon buss, kanske detta är sättet att vila för evigt...Jag antar att människan dog på plats och begravdes med sin motorcykel som gravsten. Kirghizstan.

 
Vad som också skulle varit med på denna sida, vilket jag tyvärr inte har några foton av är:
  • Mitt framdäck som bortom all räddning i Kroatien, fyllt med plastskräp, löv och papper. Enda sättet att ta sig till nästa ställe där man kunde köpa ett nytt. Kroatien.
  • En bild på ett Kinesiskt 28" hjul på en 26" ram. Självklart funkade inte bromsarna men det gick att cykla vidare. Kina.
  • Att lappa ihop en bruten ram med slangklämmor, silvertape, ståltråd, träbitar, superlim och några metallbitar. Ramen höll de 120km till nästa ställe där jag kunde svetsa ihop den. El Salvador.
  • Har vid några tillfällen lagat/skarvat brutna kablar med läskburkar.