Vintertur med korta dagsetapper samt några recept

Skidtursrunda med stugboende i Vindelfjällen.

Av: annakari

Jag har en äkta hälft som inte kan tänka sig att tälta på vinterturerna så därför får jag lista ut nya turer som innefattar stugboende.

Idén till förra årets vintertur fick jag när vi gjorde  en helgtripp från Umasjö till Jireskalet hösten innan.

Viktigt var att det skulle bli en runda så att vi kom tillbaka till bilen, eftersom jag hade läst att bussen slutat gå längre än till Hemavan och att det därför skulle vara svårt att ta sig till bilen i Umasjö från Hemavan. Så årets runda blev från Umasjö- Glimmerstugan- Tärnasjö- Syter- Umasjö. Vad som också passade mig med denna tur var att det var korta dagsetapper vilket kändes bra då jag haft problem med en disk i ryggen ett längre tag.

Vi parkerade bilen där sommarleden startade och följde skoterspåren mot vinterleden. Solen värmde så vi startade i undertröjor och kunde åka lättklätt så länge vi var kvar i skydd av skogen. Men så fort vi kom upp på kalfjället var det bara att klä på sig. Ganska snabbt var man uppe och sen var det lätt åkning.

Efter 8 km når man Jireskalets dalgång som ger en högfjälls känsla  där man åker mellan Tjuolantjåhkka 1195 och Miesieke 1194. I början av dalgången ligger Länstyrelsens första övernattningsstuga,  Jirestugan, med fyra bäddar.

Bilden på Jirestugan är tagen vi annat tillfälle. Jag har med den för att jag ville visa dess vackra läge.

Tre kilometer längre in efter att ha åkt Längs Jiirajavvrie och sneddat upp i branten ligger Länsstyrelsens andra stuga, Glimmerstugan. Den ligger vackert på höjden, med branta fjäll som bakgrund, ganska långt från leden som gör att den kan vara svår att hitta om det är dålig sikt.

Här övernattade vi. Stugan har fyra bäddar men två av dem hade blöta madrasser vilket kom sig av att snön yrt in undertaket som tinat när det blivit varmt och droppat ned på överslafen och sen vidare till underslafen. Kaminen är också för liten vilket gör att den blir kall direkt man inte eldar i den. Som tur var hade vi med oss liggunderlag och sovsäckar så det gick ingen nöd på oss. Hörde av STF:s stugansvarige att stugan skulle renoveras sommaren 2014 så förhoppningsvis är det gjort nu.

Dag två var det fortfarande mulet så nedfarten från Glimmerstugan till leden var lite obehaglig då man inte såg om det gick upp eller ned.

Mycket lättåkt med i princip nedförs åkning hela vägen ned till Tärnasjön. Dagens etapp var 12 kilometer och de fyra sista kilometrarna gick på Tärnasjön.

Redan efter tre och en halv timma var vi framme vid Tärnasjöstugorna som blev en bjärt kontrast till Glimmerstugans spartanska boende. Här var det pyntat och ombonat med till och med matta på golvet, vilket jag tror är enda stugan jag varit i som haft det.

Efter att vi fått i oss lite lunch kände vi att vi ville åka lite mera skidor så vi for tillbaka från det håll vi kommit för att spana var de skulle åka upp från Tärnasjön, mot Servestugan, i Kungsledenrännet. Kungledenrännet är ett skidlopp  som går 8 mil över fjällen från Hemavan till Ammarnäs. Loppet är ett av dom hårdaste i Sverige, bland annat med fyra stigningar som vardera tar en halvtimme. Det åks i patruller om två och två åkare på grund av säkerheten på fjället. Tävlingsdeltagarna åker upp från Tärnasjön där skoterleden går och efter inte fullt 2 kilometer svängde vi av tillbaka till stugan på sommarleden som går mot Skidbäcksstugan. Det blev en fin runda på ca 5 kilometer. Vi avslutade dagen med en bastu.

Alla möten med fantastiska fjällälskande människor är en av flera goda anledningar till att bo i fjällstugorna. Vid frukosten nästa morgon fick vi underhållning av ett gäng pensionerade militärer som höll traditioner vid liv med att sjunga "Morgon mellan fjällen" och styrkta till kropp och själ gav vi oss av mot Syterstugan 14 km bort. Vinterleden är dragen så att man åker åtta kilometer på Tärnasjön och denna dagen blåste det kall motvind som gjorde att det kändes oändligt långt. När vi närmade oss där skoterleden går upp från sjön var det dags för kafferast. Nu började molnen visa gluggar i molntäcket.

Vädret kan verkligen växla snabbt i fjällen så innan vi nådde stugan sken solen på oss.

Det tog oss 2,5 timme att ta oss till Syter, inklusive kafferast, så hela eftermiddagen satt vi på bron tillsammans med andra stuggäster och njöt av den vackra omgivningen. Tog några korta rundor runt stugan när vi ledsnade på att sitta stilla. Vi hade en planerad extra övernattningi Syter och vi funderade på hur vi skulle nyttja morgondagen. Stugvärden tyckte vi skulle åka upp på Skirjatjåhkka men jag var hemskt sugen på att åka åt andra hållet  mot Måskoesvaajja.

Nästa morgon blev fin men man såg moln som snabbt närmade sig så vi skyndade oss iväg mot mitt önskemål. Fick oss en timme i solen innan molnen tog över.Fick oss också en titt på vår fortsatta färdväg, vilket var den enda, skulle det visa sig.

Tillbakavägen blev en härlig utförslöpa. Mats som är sugen på att delta i Kungsledenrännet, undrade om han skulle våga släppa nedför Sjul-Olsaxeln till Syterstugan, så han drog i väg uppför backen för att testa och visst gick det. Under natten blåste det upp så när vi vaknade beslutade vi oss för att avvakta till nästa dag och hoppas på att vädret skulle bli bättre. Fördrev dagen med att hjälpa den trevliga stugvärden Gunilla att inventera förrådet uppe på vindan och tog några kortare turer runt stugan.

Tyvärr så blev det inget bättre väder dagen därpå tvärtom så var det disigt hela tiden med mer eller mindre snöfall. Men positivt var i alla fall att vinden ändrat riktning. Med vinden i ryggen åkte vi i rekordfart de 22 kilometrarna på 4 timmar, med endast två korta kaffepauser. Så glad jag var att jag fått se en del av färdvägen dagen innan, för nu såg man inget av omgivningarna. I passet efter Skirjanjuonnie anade vi att där var det nog mäktigt att befinna sig i klart väder så vi lovade oss själva att här måste vi komma tillbaka och åka någon gång i fint väder. Just när passet var på väg att ta slut upplevde vi vindarna som värst och här kände jag en kort stund att nu får det inte bli värre, men så kom vi ut ur passet och det blev lugnare. Ja, eller ska jag säga lugnare tills det verkligen började bära av nedåt. Kanske skulle jag inte tänka på det i vanliga fall men barblåst, läs isig, skråbrant med sidbyvindar på 15 sekundmeter gjorde att jag blåste i väg okontrollerat. Jag tog av skidorna och gick sista 300 metrarna ned till skogen och skoterleden i Jireskalet. De fem återstående kilometrarna till bilen var det bakhalt men vi brydde oss inte om att ta på stighudar eller valla och till på köpet började det regna. Men allt detta är historia nu. Önskar er alla en GOD TUR!Här är några recept jag samlat på mig under åren.

Tacofärs med ris & Tortilla 2 portioner

2 dl snabbris
2 dl torkad köttfärs kryddad med tacokrydda

2/3 port varmakoppen tomat&basilika

1 burk majs

Tortilla bröd

1. Blötlägg köttfärsen i 2 dl vatten tills den har mjukats upp.

2. Koka snabbriset.

3. Koka köttfärsen 5 minuter och rör ned varmakoppen.

Lägg ris, tacofärs och majs på tortillabröd  och strö rivost över.

Pasta med ost- och ruccolasås

3 dl pasta, penne

2 msk pinjenötter rostas hemma

Tillbehör

1 nypa riven ost

1. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen.

2. Vispa ihop mjölk och mjöl i en kastrull. Låt det koka upp under vispning och koka ca 3 minuter. Mixa såsen med ost och rucola. Smaksätt med pesto, salt och peppar.

3. Servera pastan med såsen och strö över ost och nötter.

Bacon med fransk senapssås 2 portioner

Såsen:

2 tsk fransk senap

1 köttbuljongtärning

2½ dl vatten.

1. Koka upp ingredienserna till såsen, red av med potatismjöl eller arrowroot.
2. Stek 1 pkt bacon (140 g).
3. Servera med pasta

Riscurry 2 portioner

1 dl torkad kycklingfilé (färs)
Recept 2 portioner basmati- eller snabbris
2 krm cayennepeppar
1 tsk curry
0,5 dl jordnötter

Blanda en liter vatten med kyckling, mjölkpulver, ris, ärtor, banan, äpple, lök, cayennepeppar och curry. Låt koka tills riset är färdigt. Basmatiris tar cirka 15 minuter och snabbris går på kortare tid. Tillsätt jordnötter (de kan också koka med från början).

Lappskojs med mos 2 portioner

Habanerosås

torkad persilja

salt o peppar

1. Stek löken och renskaven och salta, peppra.

2. Koka vatten och blanda moset. Blanda ned de väl avrunna grönsakerna.

3. Blanda sen ned renskav och mesosten i moset.

4. Krydda med habanerosås och persilja.

Västerbottensmos med kantareller och torkad renchips

1. Koka upp vatten till pulvermoset.

2. Fräs svamp och lök i rikligt med smör, den nötiga smaken från smöret förhöjer moset och svampen.

4. Rör ihop moset, tillsätt osten och rör om, tillsätt svampen samt smöret i pannan och rör om. Smaka av med salt och peppar.

5. Lägg upp i kåsa, servera med torkatd renchips.

2014-11-19 13:41   eric_tornblad
Bra recept!

Svar 2014-11-19 20:19   annakari
Tack, hoppas de kommer till nytta.

2014-11-20 17:13   Håkan Friberg
Såväl området som recepten är nya. Tack för inspirationen. :-)

Svar 2014-11-24 19:08   annakari
Alltid roligt att inspirera ;-)

2016-04-12 15:12   Akka
Tack för recepten.Ska testas under sommarens fjällvandring.

Svar 2016-04-12 19:16   annakari
Hoppas det smakar!

Fårö bjuder på vandring längs vackra sandstränder, häftiga raukar och en hel del tillbakablickar i historien. 6 kommentarer
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Nu har Majjen kommit till vägs ände - Stenkällegården - Bergslagsledens sydliga slut. I dessa trakter har ju Bergslagsleden stark konkurrens av ... 6 kommentarer