VIMFF filmfestival kommer till Sverige

Vancouver International Mountain Film Festival består av flera äventyrliga kortfilmer. Den visar det bästa av klättring, skidåkning och andra äventyrssporter. För första gången i Norden och Baltikum med smygpremiär i Stockholm och Göteborg.

Vancouver International Mountain Film Festival består av flera äventyrliga kortfilmer. Den visar det bästa av klättring, skidåkning och andra äventyrssporter. VIMFF har sedan 1996, vuxit till att bli en av världens äldsta och största äventyrsfilmfestivaler.

Filmerna som visas är en vacker samling filmer som är känslosamma och berörande där människans fysiska förmåga sätts på prov och aktuella miljöfrågor tas upp. Det blir kultur från världens olika hörn och bergens alla sidor visas upp.

Under större delen av festivalens liv har ett urval av filmer skickats på turné runt om i världen. I år kommer turnén att visas över 150 gånger, från Yellowknife i nordvästra Kanada och söderut till Ross Ice Shelf of Antarktis, från Christchurch, Nya Zeeland i öster till Anchorage, Alaska i väst.

För första gången kommer VIMFF även att visas i Norden och Baltikum med smygpremiär i Stockholm på Skandiateatern den 28 februari och Göteborg på Biopalatset den 3 mars.

Mer information och biljetter.

Programmet är 131 minuter långt och filmerna som visas är:

The Russian Odyssey 11:17 min

The Russian Odyssey" Ett gäng snöentusiaster utforskar Rysslands Kaukasusområde. Från Mt Elbrus, en av världens seven summits, till Sochi, där de olympiska spelen genomfördes 2014.

Ironstone 15:26 min

Under sex år försökte en grupp grottkrypare från Nya Zeeland hitta ett sätt att ta sig igenom Ironstone-grottsystemet i den avlägsna vildmarken på Nya Zeelands Sydö.

Good Morning 4:18 min

Friåkning på hustak i Avoriaz i Frankrike.

On The Verge 40:54 min

I bergen bakom den sömniga kuststaden Powell River, BC, har en liten grupp bergsklättrare tillbringat decennier med att sätta upp banbrytande turer på några av de största granitväggarna i Kanada. De sista urskogarna hotas nu av avverkning av skogsbolag och klättringssamhället ställs inför en osäker framtid då denna plats har kommit att definiera klättrarnas liv och arv.

Trailer: https://vimeo.com/341225741

In our nature 5:30 min

Mountain biking i British Columbia.

ICEolation 28:00 min

Sophie och Ewan beger sig ut på en resa till Antarktis med havskajak för att få kontakt med ett obebott land bland glaciäris och pingviner.

Trailer: https://vimeo.com/138281310

Descent of the Refuge 8:35 min

Tre vänner beger sig ut på ett skidäventyr genom Arctic National Wildlife Refuge. Denna film fokuserar på vilken betydelse vilda platser har i våra liv och varför bevarandet av The Refuge är så viktigt.

Nebula 13:00 min

Fotografen Reuben Krabbe beger sig till British Columbia för att försöka fota Orion Nebulosan med en skidåkare i förgrunden.