Vill du ut på lagom långa havspaddlarturer?

På en veckolång tur hinner man verkligen känna av att man är ute – och man kan ta sig längre bort, till områden som är mer spektakulära.

Av: Henrik Nerman

Lagom för mig är att vara ute en vecka. Då hinner man verkligen känna av att man är ute – och man kan ta sig längre bort än närmsta paddelområde. Till områden som är mer spektakulära och med utsikter som inte finns i närområdet. Det kanske passar dig också? Här är två exempel på turer:

Kroatien

Jag började paddla Kroatiens skärgård för några år sedan, och det har nu blivit varje år. Att paddla i Kroatien är verkligen något helt annat än i våra skärgårdar. Landskapet är avsevärt mer dramatiskt med sina berg och häftiga kustlinjer. Och här har funnits en rik kultur betydligt längre än i Sverige. Alla i historien har varit här, som greker, romare, venetianare, Napoleon, Habsburgska riket.

Det mest tidseffektiva är att flyga dit, och då hyr man utrustningen på plats. Det blir plastkajak som ju inte är lika bra i vattnet som glasfiber. Men det blir lika för alla i gruppen, och man vänjer sig. Plast är också en nödvändighet med tanke på att kusten ibland är rätt ruggig, att ta sig i land med glasfiber vore en prövning.

Man kan bo inomhus i lägenheter och äta på restaurang, inte så dyrt, och mycket trivsamt. Eller klara sig själv med tält och campingkök. Hur man väljer beror på turens upplägg, och man kan givetvis variera under turen.

Att paddla i Kroatien i slutet av september är som att få svensk juli en gång till, 20+ i både luften och vattnet. Men det kan blåsa mer, och starka vindar kan komma med kort varsel. Den kroatiska väderservicen är dock mycket detaljerad, man ser hur det blåser på alla sidor runt öarna, timme för timme. 3G koppling är möjlig överallt men ibland måste man bestiga en höjd för att få signal.

I Sverige har vi rätt små och låga öar i skärgårdarna. Kroatien har ofta större öar med höga berg. Att paddla rakt under stup på 100 meter är en upplevelse.

För djurlivet är det mest spektakulära nog gåsgamen. Europas största fågel med vingbredd på upp till 3 meter. Det finns också chans att se delfiner, vi har gjort det. Annars är det vanligaste djuret småfisken gavun. På svenska kallas den prästfisk, den ingår i familjen silversidor. Den kommer så lätt synbart i tiotals på en gång, i grupper efter varandra, hoppande över vattenytan framför kajakerna – nästan magiskt.

Helgeland

Norge är närmare än Kroatien men i timmar räknat är resan längre eftersom man gärna kör bil dit för att kunna ta med egen kajak. Norges kanske finaste paddlarområde är Helgeland som ligger på ungefär samma breddgrad som Tärnaby. Här finns en stor skärgård, mer än 10 000 öar.

Även Helgeland är något helt annat än Sverige. Här finns höga berg, ännu högre än i Kroatien, det är bara så tjusigt. Helgeland är en blandning av vildmark och civilisation. Här har funnits människor sedan strax efter istiden. Norges första fiskeläge finns faktiskt här och spår av Nordens äldsta bosättningar från drygt 10 000 år sedan.

Det är upp till 2 m skillnad mellan ebb & flod. Både ebb och flod inträffar två gånger per dygn. Att vattennivån skiljer så mycket och så ofta är en prövning men man vänjer sig. Man får lära sig att bära kajak. Med två slingor, ca 2 meter långa, kan fyra personer rimligt lätt bära en fullastad kajak.

Det finns havsörnar i mängd, och andra sjöfåglar som kustlabb, tobisgrissla, ejder och strandskator. Också tumlare i mängd, fascinerande att se dem i grupp. Säl kan förekomma.

Att jag framhållit Kroatien och Norge skall inte förringa paddling i svenska skärgårdar. Jag paddlar här också, mitt mesta paddlande är ju i Sverige. Det är också mycket fint i vårt land, men på ett lugnare sätt. Och när jag paddlar utomlands saknar jag ofta våra fina släta klippor. Så lätta att ta sig i land på, med ett bekvämt liv på land, och så vackra, vi får tacka istiden!

Längst upp, till höger om artikeln, finns en faktaruta med adress till hemsida och kontaktuppgifter.

2015-03-02 14:34   nj-tec
Mycket intressant läsning! Jag ska till Kroatien i Maj. Till ön Braĉ. Har du några tips så mottages det tacksamt!
Jag har även paddlat i helgelandet och instämmer i din beskrivning, och tidvattnet är inte att leka med! :)

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.