Vildmarksmässan 2014

Intryck från Vildmarksmässan i Älvsjö i mars 2014.

Av: petmeu

På väg ut till Älvsjö funderar jag lite på vad Vildmarksmässan är för något, jag har blandade känslor inför att spendera en dag med att gå runt och titta på montrar, lyssna på föredrag och prata med utställare. Jag inser att det beror på en del negativa kommentarer jag läst men bestämmer mig för att gå in med öppet sinne.

O

Mässan hålls samtidigt som de sista tre dagarna på Allt för Sjön, den stora båtmässan i Stockholm. Det är en bra kombination, det finns mycket på Allt för Sjön som är intressant att titta på – veteranbåtar, diverse båttillbehör som beslag, flytvästar och kartor och en del mindre väntade saker som hopfällbara cyklar. I ena änden av tillbehörshallen finns det också ett stort och populärt lekområde för barn, komplett med demonstrationer av flytvästar i en vattentank.

Gemensamt för mässorna är kommersen – det säljs mycket prylar och kläder till mässpriser, och dessutom rökt korv, ost och annat ätbart. Det är mycket föredrag på olika scener, de flesta verkar vara researrangörer som berättar om resor i sina program. Sen är det uppvisningar: Bl.a. motorsågssågning, parcour, enhjulingshopp och slackline.

I själva friluftshallen är det en väldigt spretig mix av utställare – förutom de stora grossisterna/återförsäljarna som Addnature, Outside, Kanuk och Kajaktiv finns det t.ex. resebyråer, kommuner och intresseorganisationer, folkhögskolor, knivslöjdare, föreningar, säljare av fiskeutrustning och upplevelseresor, terrängbilar, mm.

I en monter står en stor uppstoppad lax och några kartor och bilder från Kanadas västkust. Det är Doktor Wolfgang Von den Burg och hans fru som rest upp från Tyskland för att locka svenskar att åka till Skena Valley, en orörd fiskeälv i British Columbia. Han berättar att han tidigare arbetat som kirurg och ägare av ett par sjukhus men att han nu sålt av den verksamheten för att bygga en lodge och satsa på att utveckla resor för sportfiskare. Han menar att europeer åker till västra Kanada eftersom laxfisket i Europa i stort sett är utplånat p.g.a. det kommersiella fisket till havs. Dessutom finns det många olika laxarter i Skenafloden vilket gör att säsongen blir lång allteftersom de olika arterna går upp för att leka i de olika sidoflödena. Jag frågar när de senast var ute i naturen och de berättar om en fisketur med sjöflygplan till en fjord där frun fick en jättelax som tog tre timmar att landa.

Bland skinande kajaker står Evert Artsen, från Skim kajaks i Finland. Han är här för att hjälpa sina återförsäljare och träffa kunder. Han har inte hunnit gå runt så mycket på utställningen men har intrycket att mässan är större än tidigare år, men att det kanske är färre kajakutställare. Jag frågar vad de vanligaste frågorna han får rör sig om kajakernas pris och information om de olika modellerna – plus kommentaren ”oj vad fina de är”. Jag frågar också när han paddlade senast, det var vid sin årliga paddling  Karleby skärgård i november – ”det är heligt”.

Vid kajakmontern träffar jag också Ylva som provsitter en kajak på golvet. Hon berättar att hon är här för att titta på kajak och friluftskläder, hon har även handlat lite kläder. Hon uppskattar möjligheten att gå runt och provsitta olika kajaker och prata med de olika utställarna. Hennes senaste tur var i Stendörren i slutet av augusti.

O

Hos Friluftsfrämjandet är det full aktivitet, de har en stor monter med olika aktiviteter och många främjare i ljusblå tröjor som svarar på frågor och informerar. Jag dyker på Anna Rindefjell och frågar varför de ställer ut just här, vad folk ställer för frågor och när hon senast var ute och friluftade själv. Hon är väldigt nöjd såhär på mässans sista dag, de har tecknat uppåt 300 nya medlemskap och har dessutom fått mässans pris för bästa monter, resultatet av en nysatsning på just mässan. Anna själv kom direkt till Älvsjö från Dalarna, där hon åkt skidor med familjen.

Hos Främjandet passar jag på att fråga två av de yngre besökarna om vad de gillar - Mira, 8 år tycker att klätterväggen var roligast medan Alice, som är 4 år, tillbringar över en timme med att tillverka ansikten av bark, kottar, pinnar och limpistol i Främjandets pysselhörna.

Per-Åke Torlund får representera den kanske vanligaste kategorin av besökare. Han är i övre medelåldern, med grånat hår, rutig skjorta och en bra koll på friluftsprylar baserad på många års aktivt friluftsliv. Han ser en dag på mässan som en utflykt  - han klämmer på prylar, lyssnar på föredrag, stöter på bekanta och köper ibland någonting. På årets mässa fastnar han för sortimentet av hopfällbara kajaker hos Avanza, där finns en ny och lätt version som han tycker är klart intressant.

Som friluftsnörd får man ta Vildmarksmässan för vad det är - i första hand ett utflyktsmål för människor som börjar längta till sommaren och vill tillbringa en dag med att gå runt och titta och lyssna. Det finns mycket att titta på och en hel del att göra även för barn, även om det inte är här man hittar de allra senaste nyheterna i prylväg.

2014-03-21 22:08   thureb
Låter rätt OK Peter.

Den 11-14 september träffas flera aktörer inom friluftslivet för att diskutera hur friluftslivet påverkar klimatet. 5 kommentarer
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar