Via verde - cykling i Spanien

I Spanien finns det totalt sett 170 mil nedlagda järnvägar som byggts om till fantastiskt fina cykelvägar. Ibland är vägarna att likna vid cykelbanor med asfalt och allt, ibland har man en egen fil på en väg genom en by, ibland cyklar man genom långa tunnlar, ibland är man på perfekta mountainbike-stigar men oftast är man på vad som kan liknas vid små grusvägar. Tio mil norr om Barcelona har en Via Verde, en grön väg, gjorts i ordning mellan Ripoll i väster ända ner till Sant Feliu de Guíxols vid medelhavet. Totalt sett 15 mil cykling i ett makalöst vackert landskap.

Av: utomjording

Biking by a corn field

473,9 meters Redan ifjol cyklade vi en del av sträckan, mellan Girona och Sant Feliou. Vi tog cyklarna på tåget till Girona och trampade sedan de fyra milen ner till havet och kunde sen ta en buss hem till stan igen. Det var kul och gav mersmak och nu kunde vi äntligen ta oss iväg att cykla etappen innan, Olot till Girona. Vi packade cyklarna, campingprylar och lite mat och körde upp till Olot. Väl på plats började vi med att kolla in den lilla staden och sedan vandra en kort tur bland vulkanerna i området. På grund av värmen, 35 C visade bilen termometer på eftermiddagen, så tog vi en tidig kväll och steg istället upp klockan 06:30 för att börja cykla vid 07:30. Ett klokt beslut, 17 C på morgonen gjorde att vi kunde ta den lilla stigningen upp till högsta punkten utan större problem. Sedan hade vi 500 höjdmeters nedförsbacke framför oss.

Bell pepper - soon redDet första som slår oss när vi i det vackra morgonljuset lämnar den gamla järnvägsstationen i Olot, genom de tunnel-liknande lövverket och under de gamla broarna, är hur många människor som i gryningen använder de här vägarna för att motionera. Vi möter under morgonen säkert 75 äldre människor med käpp som går två eller fler tillsammans och pratar och skrattar. Vi trampar lugnt fram och jag säger Bon Dia på så kraftig katalansk dialekt jag bara kan. Alla hälsar, alla ler. Allt är stilla, det känns verkligen som att landskapet vaknar runt oss. Vi ser fler och fler människor i arbete, de vill få så mycket gjort som möjligt innan eftermiddagens tryckande värme blir överväldigande.

You can really imagine the train driving here
Se stor version

På de 6 milen mellan Olot och Girona passerar man 12 byar. I alla byar fanns en järnvägsstation. Många av dessa har nu byggts om till cykeluthyrning, turistinformation eller café. Så efter en och en halv timme tar vi en kaffe, en bocadillo (spanska versionen av baugette) och fyller vatten. Njuter av naturen och pratar om allt det vackra vi redan har sett. Kliver åter på cyklarna och har nu 3 mil där vi knappt trampar alls, bara sakta rullar neråt. Vi ser en mängd olika små odlingar; paprika, vin, haricot-verts, majs, fikonträd, zucchini, tomater, solrosor, palmer(!) och mycket mycket mer. Det är tur att min flickvän kan berätta för mig vad jag ser, känner mig helt överväldigad av intryck.

Sunflower field Med en och halv mil kvar till Girona kommer en lite tråkig del där vi cyklar lite för nära en väg. Vi stannar till på en affär och köper en kall cola och lite frukt. Tar en paus i skuggan och fortsätter sedan. Vi tror båda att den fina delen av turen är slut när cykelvägen helt plötsligt åter viker in i skogen och vi får följa en liten älv ett tag genom skogen, sedan cykla genom vin- och melonodlingar för att sedan helt plötsligt befinna oss i centrum av Girona. Vi frågar oss fram till busstationen, köper biljetter och lastar på cyklarna och är vid tre på eftermiddagen åter tillbaka i Olot. Vi är båda överens om att det var den bästa cykelturen vi gjort och är helt säkra på att vi ska cykla ända från Ripoll ner till havet så snart som möjligt med hotell bokade i de små byarna på vägen. Jag längtar redan!

Fakta och information:

• Karta över Via Verde mellan Ripoll och kusten. Notera att det är 2 mil mellan Sant Joan och Olot där man följer en vanlig väg. Delen mellan Olot och Girona är mycket finare än Girona ner till havet. Jag kan tänka mig att Ripoll till Olot också är väldigt vackert. De gäng som åker inlines genom Barcelona på fredagar åker en del av den här sträckan varje sommar. Här finns en video. Ser ju hur kul ut som helst, synd att jag missade det i år!
  • Det här är en ganska lätt tur och inget som den inbitne cyklisten blir trött av. På mountainbike-bloggar ser jag att de vanligtvis cyklar från Girona UPP till Olot eller från Olot hela vägen till havet (10 mil) på en dag. För oss vanliga dödliga är de 6 milen mest jobbiga för rumpan.

Skriv gärna en kommentar eller maila mig om du har några frågor eller om något är oklart i artikeln!

2009-09-02 10:24   Staffan Andersson
Låter som en trevlig semester. Bra med all fakta.

2009-09-02 23:03   greenjuice
Intressant artikel! Sådana saker är värda att få veta!

2009-09-09 16:55   utomjording
Tack! Idag släpper jag en liten guidebok till Barcelona och Katalonien. Den är helt gratis, ladda gärna ner den för mer information om äventyr i norra Spanien!

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar