Vegohajk – ny kokbok med vegetarisk mat för stormkök och lägereld

Ny kokbok med vegetarisk friluftsmat. Smakprov på två recept - bolognese och kokoskryddris.

Av: david_k

Utbudet av helt vegetariska frystorkade rätter för längre vandringar är väldigt begränsat, och det är ont om recept för den som vill göra sin egen vegetariska vandringsmat.

För några år sen insåg jag att här kan jag bidra med något som saknas, och jag började skriva på en kokbok som nu äntligen är klar! Vegohajk innehåller 65 recept som alla är lätta att bära och håller länge. I boken beskriver jag hur man torkar sin egen mat, och jag har med många recept som inte kräver torkning.

På instagramkontot @vegohajk har jag delat med mig av arbetet med boken och lagt upp många recept, och det kommer jag fortsätta med nu när boken är klar.

Här nedan delar jag två av mina favoriter – en superenkel bolognese som inte kräver någon torkning, och ett kokoskryddris som nog är den rätt jag lagar oftast på hajk. Helt vegetariska och helt torra.

I bolognesen ingår det växtmjölkspulver, en produkt jag använder ganska mycket. Det finns flera sorter. Soja-, ris- och havremjölk är mer neutrala och passar till det mesta, medan kokos- eller hasselnötsmjölk har mer smak. Du hittar det i vego- och hälsokostaffärer och det finns flera olika webbutiker både i Sverige och utomlands som säljer. Får du inte tag på det är det dock ingen katastrof om du utesluter växtmjölkspulvret.

Bolognese

En klassiker, här i en väldigt enkel version som inte kräver torkning. Vegobolognese är en av ganska få rätter som finns att köpa färdig som pulver, men det är så mycket godare att göra sin egen. Väldigt enkel mat, både att förbereda hemma och att koka till ute på tur. Serveras förstås med pasta.

2 portioner

Torrvikt 290 g. Energi ca 1330 kcal.

√ Glutenfritt √ Kräver inte torkning

• 2 msk olja
  • 5 dl vatten

Hemma

Blanda alla torra ingredienser.

I naturen

Blanda alla ingredienser utom oljan i vattnet och koka upp. Låt stå och svälla under lock. Rör ner oljan och koka upp en gång till när sojafärsen är mjuk. Servera med pasta.

Det går att koka pastan och såsen i samma kastrull om den är stor nog. Koka först pastan ungefär halva tiden och tillsätt sedan bologneseblandningen och dundersåsen. Tillsätt mer vatten om det behövs. Rör ner olja på slutet.

Kokoskryddris

Den här färg- och smakrika rätten är en av mina absoluta favoriter.

2 portioner

Torrvikt 400 g. Energi ca 1640 kcal.

√ Glutenfritt

Ingredienser:

Att torka:

• 3 dl gröna ärtor (frysta)

Torrt:

• 3 ½ dl snabbris
  • 1 dl kokosflingor
  • 1 dl russin
  • 1 dl pumpafrön
  • ½ dl hackade soltorkade tomater
  • 1 msk buljongpulver

• 2 msk olja
  • 3 dl vatten

Hemma

Torka ärtorna på cirka 60 grader i ugn eller tork.

Blanda alla torra ingredienser i en påse.

I naturen

Hetta upp oljan i en kastrull. Häll på torrvarorna och låt fräsa under omrörning några sekunder. Häll sedan på vattnet och koka under omrörning tills ris och ärtor är mjuka.

Köp boken här!

Varva vandringarna med lite inspirerande friluftsläsning hemma i soffan. 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Den här veckans macka avnjuter vi i förmiddagssolen som speglar sig i isen. Smörgåsen är toppad med lite machésallad till fröjd för ögat. Ut och njut!