Thaikyckling med rödcurry i kokosmjölk

Maträtten är kryddstark och värmer skönt en kylig kväll i fjällen. För några år sedan upptäckte jag att det finns kokosmjölkspulver att köpa och sedan dess har det blivit en riktig favoritingrediens och denna maträtt har alla jag bjudit verkligen gillat. Jag tycker att det blir bäst att torka kycklingfärs. Det går även att torka bitar av kyckling, men de kan vara svåra att få mjuka igen. Oftast använder jag färdig kryddmix men ibland torkar jag röd currypasta. Färsk vitlök och färsk ingefära följer alltid med på fjällvandringarna. Inlämnat av Fredrik Neregård.

INGREDIENSER - 2 port
Torkad kycklingfärs (från 300 g färsk)
1/2 torkad liten purjolök
1 torkad paprika
torkade champinjoner (från 100 g färska)
1 färsk vitlöksklyfta
en bit färsk ingefära
60 g kokosmjölkspulver
1 påse kryddmix "Paneng red curry"
200 g nudlar

Gör så här
1. Lägg de torkade ingredienserna i blöt ett tag innan middagen. Jag brukar använda en Nalgeneflaska med vid öppning och lägga i blöt i kallt vatten på eftermiddagsrasten.

2. Häll ner de uppblötta ingredienserna i en kastrull.

3. Blanda kokosmjölkspulvret med vatten i Nalgeneflaskan och skaka. Mängden vatten som ska användas beror på hur mycket vatten som var kvar bland de uppblötta ingredienserna, men 2 dl kan vara lämpligt. Häll kokosmjölken i kastrullen.

4. Tillsätt kryddblandningen i kastrullen. Anpassa mängden efter hur stark du vill ha rätten. En påse för två personer blir rejält starkt så tag först halva påsen.

5. Under tiden som grytan kokar upp hackar du vitlöken och ingefäran i små bitar och tillsätter i kastrullen.

6. Låt grytan puttra några minuter och ställ den åt sidan.

7. Koka nudlarna.

8. Smaka av grytan och tillsätt vid behov mer kryddmix. Värm eventuellt grytan någon minut när nudlarna är klara.

9. Njut av Thailändska smaker, helst med utsikt över vackra fjäll.

Typ:

Matlagning, Recept, Huvudmål

2022-04-01 16:17   Tomas P
Tack för receptet, smakar förträffligt på fjället!
Jag gör lite annorlunda än som det står i texten torkar inte ingredienserna för sig utan tillagar allt i en stekpanna, förutom ingefära vitlök paneng red curry och kokosmjölken som tillsätts vid tillagningen på fjället, sedan så torkar jag allt i ugnen!
Detta är en maträtt som numera alltid följer med mig på längre fjällturer!