Växelvajrar – service och byte

Att smörja eller byta till nya fräscha växelvajrar och -höljen är en av de enklaste sakerna man själv kan göra. Det är också något som verkligen har stor betydelse för cykelns funktion.

Av: Stefan Larsén

Att smörja eller byta till nya fräscha växelvajrar och -höljen är en av de enklaste sakerna man själv kan göra. Det är också något som verkligen har stor betydelse för cykelns funktion.
Foto: Luca Mara Mekaniker: Kevin Bladh 1. Byt bakväxelvajerhöljet dubbelt så ofta som de andra växelvajerhöljena. Här samlas smuts snabbt och då uppstår friktion, vilket försämrar precisionen i bakväxeln. Du kan också snabbsmörja detta hölje. Växla kedjan till de stora dreven bak först. Slacka sedan vajerspänningen genom att växla till tyngre lägen, men bara i reglaget – trampa alltså inte när du växlar. Nu är vajern slapp och du kan haka av bakväxelvajerhöljet från ramstoppet. Torka rent och smörj in vajern med ett tunt lager fett. Förstora 2. Ska du byta växelvajrar och höljen börjar du med att ta bort de gamla. Växla i reglagen till deras sista läge, där vajern är så lite spänd som möjligt. Detta motsvarar minsta drevet bak och minsta drevet fram. Lossa fästbulten till vajern (på växeln) med insexnyckeln, kapa av ändhylsorna och dra ut växelvajrarna ur reglagen. Förstora Förstora 3. När du tagit bort alla växelvajrar skruvar du in justerskruvarna nästan helt i botten. Dels den på bakväxeln där vajern går in och dels de båda växelhöljestoppen på ramen. Förstora Förstora 4. Släng inte de gamla höljena, spar dem som en kapmall. Men kontrollera först att längden på dem är bra. Böjen på höljena ska vara mjuka och runda. De får inte vara så snäva att växelhöljena stramar eller sträcks mot ramen när man svänger (gäller mest vajerhöljen som är dragna under styrlindan som Campagnolo eller Sram). Men de ska inte heller vara längre än nödvändigt. Då uppstår mer friktion och flex vilket försämrar funktionen. Förstora Förstora Förstora 5. Kapa de nya höljena efter de gamla om de verkar stämma, annars får man måtta med de nya okapade växelhöljena. Se till att hålet blir runt där du klipper av höljet. Ett sätt att säkerställa detta är att kapa höljet med en gammal växelvajer i, då plattas det inte till av tången. Se till att det inte finns några grader som kan ligga emot vajern. Förstora 6. Montera på hylsor i alla ändar av höljena. Höljena är förfettade (Shimano och Campagnolo) och fettet ligger i den ände som har en logga på sig utvändigt. Det är alltså i denna ände av höljet som vajern ska stickas in. Man behöver inte addera mer fett till nya vajersystem. Förstora Förstora 7. Montera de nya vajrarna och höljena. Dra fast vajrarna i samma läge som de lossades, det vill säga i det mest slackade läget. Det innebär att kedjan ligger på lilla drevet fram och bak. Spänn vajrarna för hand och dra fast dem i fästbultarna med hjälp av insexnyckeln. Dra sedan i vajrarna för hand så att höljena komprimeras. Du behöver förmodligen lossa och spänna vajrarna igen efter detta. Kapa vajern några centimeter från fästskruven och sätt på en ändhylsa. Förstora Förstora Förstora 8. Kontrollera att växellägena stämmer. Börja med bakväxeln. Växla upp några lägen och kolla att kedjan löper rent. Finjustera vajerspänningen (eller egentligen längden på ytterhöljet) med justerskruven på bakväxeln. Vajerspänningen, eller egentligen höljets längd, är det enda som styr kedjans position. Kolla att alla lägen bak och fram stämmer och att inget missljud som skrap eller rassel uppstår. Förstora 9. Det kan vara bra att kontrollera ändlägena på växlarna också. Skruven H (High – tung växel) spärrar bakväxeln så att den inte kan gå förbi det nedersta, minsta drevet bak. Skruven L (Low – lätt växel) spärrar bakväxeln så den inte kan gå förbi det största drevet bak och in i ekrarna. Skruva på dessa endast då kedjan ligger i motsvarande position och kontrollera att kedjan löper rent men inte kan gå förbi dessa ändlägen. Framväxeln har motsvarande skruvar. Dessa ändlägesstopp har inget med växellägena att göra (se punkt åtta). Förstora Förstora 10. Finjustera växellägena under dina första cykelturer med hjälp av justerskruvarna på ramen om det behövs. Det gör det nästan alltid då vajrar sträcks något och höljen och hylsor komprimeras under de första turerna. Örat är din bästa vän – kedjesystemet ska vara så tyst som möjligt. Det här behöver du: vajerbitare, skruvmejsel, insexnyckel. Förstora
Kevin Bladh, teknisk servicechef på Shimano, är killen som undervisar din lokala mek. Under 2007 delar han med sig av sina mektips och råd i Kadens.

I samarbete med

Prenumerera på Kadens

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2007-09-14 08:05   uabhena
Teflonöverdragen vajer slipper man smörja och därmed fungerar den bättre på vintern
 

Läs mer

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
En skildring av öden och äventyr i sydvästra Afrika under nådens år 2017. Om en 3000 km lång irrfärd i främst Namibia och Angola. De efterlämnade ... 5 kommentarer
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.