Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och jobbar som sådan ibland också.

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

2024:

2014:
September

Varm skidtur från Ammarnäs till Lönsdal i Norge

Fem inkörda turkompisar gjorde en skidtur fin skidtur från Ammarnäs till Lönsdal i Norge. De fick två fina topptursdagar men också ett dygn med regn och rusk. Under flera dagar var det alldeles för varmt väder.

Detta blev en mycket fin skidtur mellan Ammarnäs och Lönsdal/Saltfjell i Norge. Vi hade soligt väder nästan alla dagar och det var bitvis för varmt. Det fina vädret gjorde att vi aldrig behövde äta inne i tälten.

Vi fick till två heldagar med toppturer under bra förhållanden.

Deltagare på denna tur vara jag, MS, AA, MA och MH.

Resan började för alla utom MA i Stockholm/Uppsala med nattåg till Umeå.

Dag 1: 13 april

På morgonen kom tåget för sent till Umeå och vi missade vår buss till Lycksele. SJ föreslog att vi skulle invänta en senare buss till Lycksele, för att därifrån ta taxi till Ammarnäs. Men vi bokade istället en taxi till Lycksele för att hinna med vårt tilltänkta bussbyte där.

När vi klev av tåget glömde MS sin skackel på tåget. Ojdå, hur lösa detta? Under taxiresan till Lycksele försökte vi hitta en låne-skackel till MS. En vän till mig i Ammarnäs hjälpte oss genom att låna en skackel. Hon mötte oss vid bussen och hjälpte oss en hel del, bl a med termosvatten. Ett fantastiskt bemötande och värdskap i Ammarnäs alltså!

100413. Gruppbild innan vi åker upp med liften.

Efter att vi packat ihop våra saker i pulkorna skidade vi till skidliften i Ammarnäs och tog den upp på Näsfjället, med pulkorna på släp. Det kändes lyxigt med en sådan start på turen. Fin utsikt från liftens topp! Efter liften åkte vi i preparerade skidspår medan vi följde Kungsledens ledkryss. Vid Näsbergstjärnen passerade vi vindskyddet vid vilket MA (som bor i Östersund och av logistiska skäl behövde komma redan dagen innan) hade sovit senaste natten i väntan på oss andra.

190413 På väg bland Småfjällen.

Skidspåren övergick till skoterspår och vi fortsatte följa kryssled. Upp på Småfjällen. Björkskogen glesnade ut. Vi började åka utanför leden och njöt av det perfekta skidföret med bra bärighet. Vi skidade upp på höjden Njallavárátje där ledkryssen delade på sig åt olika håll. Fina vyer och vi valde en tältplats i närheten.

Härlig tältplats men med väl lite grävsnö. Svag vind. En del skoterspår och några få skotrar sågs på avstånd.

190413 Min skidpulka.

Denna dag: 10,4 km skidat under 3:02 timmars färdtid. 583 m uppför (liften inräknad) och 131 m nerför.

Dag 2: 14 april

Vi hade en fin utsikt från tältplatsen.

Det var i princip vindstilla och sol hela dagen. Solhatten åkte på och den var min vanligaste huvudbonad resten av denna påsktur. Fortsatte på Kungsleden norrut upp längs fjällryggen. Skidade snart förbi ett nytt vindskydd vid Stabburet.

Upp på det flacka fjället Stuorajåbba. Gjorde stopp vid toppröset. Lätt nerförsbacke sedan. Utsikt ner i Vindelälvensdalen efter ett tag. Vackert! Omröstning i gruppen gjorde att vi valde att skidade ner i dalen västerut: Skebleskalet.

Vi såg mycket renspår och tänkte då på att vi hört att renarna blivit uppdrivna på fjället nyligen. En del skoterspår. Hårt och bra pulkaföre. Lite uppför när vi i dalen passerade det lilla fjället Guovddavárátje. Vi såg fluga på snön och flera döda lämlar. Flera järvspår.

Tidigt tältläger vid tilltänkt uppfart mot toppen, via ravinen till Tjånjajuhka. Skotrar hade kört där, så det borde funka även för oss. När vi grävde lägret, där vi planerade stanna två nätter, fann vi hård snö en dm ner så tog tid att gräva. Vindstilla och fin solnedgång. Vi såg och hörde renar med bjällror på fjället.

Dimmigt på natten.

Denna dag: 19,4 km skidat under 5:56 timmars färdtid. 313 meter uppför och 310 meter nerförd.

Dag 3: 15 april

Dimfrost på all utrustning på morgonen till solen kom och tinade upp det. Såg lämmel springa på snön vid tälten på morgonen.

Nu väntade en härlig topptursdag med sol och vindstilla.

Från tältlägret gick vi upp i ravinen för Tjånjajuhka. Bra skidföre. Bitvis mycket varmt i solen.

Alla tog av långkalsongerna efter ravinen och de saknades inte. Efter ravinen skidade vi västerut. Framme vi foten på fjället Rierruogájsie skidade vi upp på toppen 1611 möh.

Sedan åkte vi nordväst till fjället med toppen 1412. Från topparna hade vi fantastisk utsikt åt alla håll. Vi njöt av utsikten.

Vi fikade på fjället med toppen 1412.

Skidade neråt och drog nytta av fallhöjden. Långa sträckor gled vi bara nerför. Halfpipe-åkning i ravinen på nervägen.

Lämlar hade inte rört vår mat under dagen.

Denna dag: 29,7 km skidat under 6:36 timmars färdtid. 959 meter uppför och 971 meter nerför.

Dag 4: 16 april

Det blev en relativt tidig start denna dag. Vi ville komma i läge för en topptur dagen efter. Dagens skidande började med en härlig lång lätt nerförsbacke åt nordväst ner mot Vindelälven.

När vi passerade rännan väster om den vi tog dagen fick vi bekräftat att det hade varit svårare att åka upp den vägen.

Vi såg flera järvspår. Vi såg lämmel som sprang på snön. Såg spår av räv som hoppat ner i snön efter mindre djur under snön.

För lunch och fika letade vi efter skugga för att undkomma värsta värmen. Vid lunch tittade vi in i den fina stugan Dalavardo, som sköts av länsstyrelsen.

Efter stugan skidade vi rakt norrut över myrarna. Såg in mot Vindelkroken i fjärran och vidare in i Norge.

Det blev efter hand klabbföre på sydsluttningar, vilket gav bra fäste uppför. Det var väldigt varmt nere i dalgångarna. MS åkte ett tag med bar överkropp.

Efter att vi passerade västra delen av åsen Seärnjievárátje skidade vi över dalgången för Seärnjiejuhka. Fortsatte uppåt och åt nordöst. Fika i skugg-läge.

Upp på kalfjället igen och tog sikte på östra sidan av fjället Vidduolvárátje. Vi slog läger i passet mellan det fjället och fjället Nuortabe Luspas. Där var det kallsnö och finfin utsikt. Vi fick ett bra utgångsläge för topptur dagen efter mot Tsánjátjåhkka. Från matplatsen såg vi topptursrutten från dagen innan.

Denna dag: 27,6 km skidat under 7:30 timmars färdtid. 455 meter uppför och 382 meter nerför.

Dag 5: 17 april

Vi sov länge. Det blev en vacker morgon.

Vi siktade på att under dagen komma upp på både Tsánjátjåhkka och Nuortabe Luspas.

Vi började att skida norrut på västsidan av Nuortabe Luspas, för att sedan österut mot Tsánjátjåhkka, vilket dök upp i synfältet efter ett tag. Först kände vi inte igen fjället då det bildats en stor snödriva på toppen, vilket inte stämde med höjdkurvorna på kartan. Men sen visade det sig att det ändå var det fjället.

Det blev tokvarmt i solen. Kändes som mer än 30 grader. Gick inte att stanna då fartvinden försvann. När vi lunchade satte vi upp jackorna på skidorna för att få skugga. Det funkade.

Det vara lättare än väntat att komma upp på toppen och där var det lagom varmt. Såg flygande nässelfjäril på toppen! Den hade nog övervintrat på i sydbranten där det var snöfritt.

Det blev en fin utförslöpa ner till lunchstället. Vi skidade sedan västerut mot Nuortabe Luspas i tryckande värme.

Skoterspår ledde upp på fjällets topp, vilket kändes tråkigt. Syntes utförsåkningsspår på nordsidan av fjället. Fika uppe på toppen bland skoterspåren. Fin utskit. Nerförsåkning började med lite zickzackåkning ner på nordsidan mot ett pass. Från passet ner till lägret blev det fin utförsåkning till lägret.

Varmt nere i lägret. MS tvättade sina fötter i snön.

Denna dag: 23,8 km skidat under 5:59 timmars färdtid. 829 meter uppför och 807 meter nerför.

Dag 6: 18 april

Denna dag skulle vi skida mot Nasafjäll för att komma in mot i Norge. Sämre väder skulle komma under dagen. Vi hade till en början perfekt före och kallsnö. Åkte långt och mycket lätt nerför mot Randalen.

Lunch i Randalen i hög temperatur och vi gjorde solskydd av jackorna även denna dag.

Vid 14-tiden kom moln, blåst och snöblandat regn, vilket varade ca ett dygn. Vi fortsatte skida genom Randalen och över en sjö på fjällmassivet Garggadis.

Vi fikade bakom grävt vindskydd vid sjön. Efter sjön fick vi en fin nerförsbacke ner till Nasaleden och tältade på tillflöde nära Laisälven. Vi grävde mycket vindskydd och åt ute även denna kväll, vilket funkade bra.

Väderprognoserna framåt visade på sämre väder. Vi diskuterade olika alternativ för hur vi skulle använda de sista turdagarna. 20 april såg ut att få ok väder. Vi valde mellan att skida norrut för att avsluta turen med att åka ner till Lönsdal vid Dypendalen och att istället skida åt nordväst för att försöka uppleva fjällen på västsidan av E6 så mycket som möjligt. Vi valde det sistnämnda alternativet.

Denna dag: 28,5 km skidat under 6:42 timmars färdtid. 414 meter uppför och 532 meter nerför.

Dag 7: 19 april

Det blåste mindre på morgonen. Det blev lätt blåst och snöblandat regn till kl 15. Uppehåll och bättre sikt sedan. Vi skidade i mycket blöt snö och trögåkt före denna dag. Gick utan sikt längre i dalgången med sjöarna mellan fjällen Ståhkkåhavárre och Svangsfjellet/Svanjggá. Där korsade vi gränsen mot Norge.

Lunch i duggregn på en av sjöarna. Efter sjöarna bar det lätt nerför mot E6:an.

Med kompassnavigering kom vi helt rätt till det ställe där vi vill ville passera vägen.

Det var kul att bära pulkorna över E6:an och dra över tågrälsen, då det kändes som något lite exotiskt.

I lä bakom ett hus vid järnvägen ringde jag hotellet i Lönsdal via min mobil för att boka middag för oss sista kvällen. Såg sork eller lämmel vid huset. Vi kollade via mobiltelefon väderprognosen också och det verkar bli ok väder dagen efter så vi bestämde oss för att skida upp i Semskdalen för att försöka få till en rundtur den dagen.

Vi tältade nere i en svacka bland åbrinkar. Det blev en fin kväll.

Denna dag: 21,2 km skidat under 6:42 timmars färdtid. 375 meter uppför och 330 meter nerför.

Dag 8: 20 april

Det var en fin morgon. Men prognosen sa att det skulle komma regn och stark vind på sen eftermiddag/kväll.

Morgonens lätta skare brast när man skidade utanför skoterspår, så vi följde skoterspåren. De gick i dalbotten. Vi skidade upp i Semskdalen till Semskvatna.

Sol och värme. Såg snösparvar. Solhatt kom på igen. Från en sluttning strax innan Semskvatna fick vi härlig utskikt åt väst och sydväst.

Det var en lätt vind från sydväst, vilken beräknades öka. I en läsluttning tog vi lunch med utskikt ner mot Niesskemvágge.

Efter lunch skidade vi ner i den dalen.

I dalbotten träffade vi en ensam turskidåkare, vilket visade sig vara en svensk från Sundsvall. Småpratade med honom. Kul att den enda skidåkare vi träffade under hela denna tur var en svensk i Norge.

Från dalbotten genade vi upp på sydöstra ryggen av fjället Lönstinden.

När vi kom upp på ryggen var vi då norr om Sörfjället och hade nästan åkt runt Semskfjellet. En förvånadsvärt härlig utsikt mötte oss upp på ryggen. Vi avnjöt den en stund. Vinden hade börjat öka i ryggen på oss.

Vi fick en härlig lång nerförsbacke till Kjemåvatnet. Jag fick extra bra glid med hjälp av easy glide under skidorna. Snön blev allt trögare ju längre ner vi kom.

Vi fikade strax innan vi kom ner till sjön.

Snön på isen så blöt och osäker ut och istället för att skida ut på den åkte vi längs den lågväxta björkskogen på stranden.

Vi valde ut en tältplats som skulle ge lä och inte vara utsatt för slasklaviner från det närbelägna fjället.

Regnet kom mycket senare än planerat, men vinden kom. Under natten började det regna och vindbyarna var bitvis hårda.

Denna dag: 24,2 km skidat under 6:07 timmars färdtid. 435 meter uppför och 660 meter nerför.

Dag 9: 21 april

Det kom lite snöblandat regn av och till under dagen. Vi åt frukost ute och skidade sedan ner till hotellet i Lönsdal. Det var bitvis väl brant nerförsbacke till hotellet.

Innan hotellet skidade vi under järnvägen igenom en isfylld tunnel. Hotellet lät oss ställa in våra pulkor under dagen.

Vi åt vår medhavda lunch i duggregn utanför hotellet.

Efter lunch skidade alla utom MS åkte på eftermiddags-tur till Dypens naturreservat. Vi började med att besöka en turistföreningshytta strax nedanför hotellet. Sedan var det en bra bit ner och bitvis brant ner till E6:an. Fin gammal tallskog hela denna tur. Efter att vi gått över vägen skidade vi bort till en vinglig hängbro, som ledde över Lönsälven. Det fanns snöbryggor i älven och det var inte så högt flöde i den än, men det kändes säkrare med bron än att skida över snöbryggorna.

Vi följde sedan skidspår och markeringar upp mot sjön Vestre Viskisvatnet. Upp och ner för åsar och allt högre upp. Duggregn och fina utsikter norrut mot dalgången och fjällen där bakom. Vi valde att inte skida längre än upp till en fjällrygg och fick där fin utsikt över landskapet men lätt regnigt och blåsigt. Vid såg då inte sjön vi siktat mot, men var nöjda i alla fall.

Det blev en kul nerförsbacke tillbaka till bron. På hotellet duschade vi. En norsk vän till mig hade ordnat inköp av livsmedel för morgondagen till oss. Det skulle vi ha för frukost och lunch. På hotellet åt vi den beställda middagen och skidade sedan upp med packning till tågstation.

Vi hade räknat med ett öppet väntrum men just på söndagar stängdes det tydligen tidigare, så det var låst. I väntan på tåget lottade vi om vem som skulle få egen kupé.

När tåget kom visade det sig att vi borde ha bokat plats för pulkorna, det blev lite stressigt med pålastning men vi fick med allt.

Denna dag: 13,1 km skidat under 3:58 timmars färdtid. 271 meter uppför och 535 meter nerför.

Dag 10: 22 april

Konduktören delade ut påskägg när vi klev av i Stjördal. Trevligt. Det var barmark i Stjördal. Den bokade taxin i Stjördal visade sig inte vara tillräckligt stor för all vår packning. Vi fick åka med två olika taxibilar istället. Medan vi i Hell väntade på vårt tåg till Storlien åt vi frukosten som min norska vän ordnat till oss. Vi lyssnade på vårfåglar.

Under tågresan mellan Hell och Storlien fick vi uppleva fina vyer och allt mer snö.

I Storlien var det gott om snö igen. Vi bytte till tåget mot Sundsvall. I Östersund klev MA av. Jag noterade att i Ånge hade våren kommit ungefär lika långt som i Trondheim.

Det korta tågbytet i Sundsvall gick bra och vi kom hem i tid till Uppsala.

Det blev en fin tur och tankarna gick under resan till var vi skulle vilja göra en påsktur nästa år.

2019-05-29 11:23   Phyllobates
Underbara vyer!

2022-12-18 10:59   EirikSvare
Takk for fin turbeskrivelse og bilder fra et spennende område😊 Jeg kjenner godt Saltfjellet, men har lyst å oppleve gränsefjällene sør for Laisdalen mot Vindeldalen. Dere hadde lange distanser og rekkevidde👍

Skidtur till Ramsjøhytta med familjen

En mysig tur med frun och barnen (5 och 9 år gamla) från Bjørneggen till Ramsjøhytta i Norge. Vi bodde över en natt i den moderna Ramsjøhytta som ligger jättefint. Jag gjorde kvälls- och morgontur på Ramsjøn in i nationalparken Skarvan og Roltdalen.

För barnen blev det ca 15 km till Ramsjøhytta och lika långt tillbaka.

Skidtur från Kvikkjokk till Saltoluokta påsken 2024

21 mars till 1 april skidade jag och Kristofer Björkman genom Sarek, från Kvikkjokk till Saltoluokta. Vi satsade på att ha basläger vid ett par ställen och göra fina dagsturer därifrån. Det blev en väldigt trevlig och lyckad tur.

Jag har sedan 2008 gjort en längre skidtur minst en vecka över påsken. Det har varit med olika vänner men en litet gäng brukar ha varit med de flesta gångerna. Denna gång blev det för första gången med endast en turkamrat. Kristofer Björkman och jag gjorde turen i år. Vi försökte in i det sista få med ytterligare vänner men av olika anledningar gick inte det. Resultatet blev dock en väldigt fin tur där vi blandade turåkning i dalarna med dagar för toppturer. På två platser sov vi tre nätter och på de övriga en natt.

Tio dagars skidtur längs svensknorska gränsen

En fin tiodagars skidtur från Akkajaure till Sulitelma, i delar av Padjelanta som nog inte är så välbesökta. Höjdpunkten på turen var utsikten från berget Ráhkotjåhkkå.

På kvällen 28 mars var vi fyra som i Uppsala klev på nattåget mot Gällivare. Trångt som vanligt med packningen på SJ-tågen. Jag hade nyss tagit mig igenom min värsta förkylning någonsin och kände mig fortfarande lite svag och hade lätt huvudvärk ibland, men bedömde att jag var till 95 % frisk.