Valfjället expanderar till ski-in ski-out

För att möta den växande skidturismen i Värmland expanderar Valfjället, från liftanläggning till ski-in ski-out.

– Från liftanläggning till ski in-ski out med 600 nya bäddar

Skidturismen i Värmland ökar därför expanderar nu Valfjället från att ha varit enbart en liftanläggning till en ski in-ski out skidort. Till säsongsöppningen den 29 november erbjuds 200 nya bäddar.

– Det här innebär att våra daggäster äntligen ges möjligheten att övernatta på plats och därmed kan njuta av skidåkning flera dagar i följd, säger Jonas Henning, VD på Valfjället Skicenter AB.

Förändringarna är omfattande inför säsongsöppningen av Valfjället i värmländska Eda kommun. Samtliga 12 pister och den totala åkytan har tidigare setts över för att möta det ökande antalet gäster. På den befintliga campinganläggningen växer dessutom en helt ny stugby fram. Totalt kommer dessa 28 stugor att kunna erbjuda 168 ordinarie bäddar och 32 extrabäddar. Ytterligare ca 50 stugor, vid Valfjällsfoten, med 400 bäddar ska, enligt plan, växa fram till nästa säsong.

Stugorna är moderna en del av dem har även bastu. Alla stugorna ligger i lifsystemet så man kan åka skidor till och från backarna.

– Valfjället ligger bara elva mil från Oslo och för många norrmän har vi blivit ett prisvärt och familjevänligt alternativ till de norska backarna, säger Jonas Henning. Dessutom får vi besök av allt fler alpina skidklubbar från Mellansverige som förlägger sin träning här. Och det är precis så Valfjället ska vara, en mötesplats för avancerad tävlingsverksamhet och skön semesterskidåkning. Dessutom vet vi att vi är ett andingshål för en stor del av lokalbefolkningen. Utan deras stöd hade vi aldrig vågat satsa.

Mer information

Elbrus Race

Efter att ha läst sloganen att "You can´t Race any higher in Europe" och med en brinnande längtan efter att äntligen få stå på Europas högsta berg, ... 3 kommentarer

En apriltur - vintersolo

En apriltur på Palkatjåhkka 2002m, Palkapakte 1951m og med travers av Pårtetjåhkka 2005m. 2 kommentarer
En artikel om alpin skidåkning i Libanon. 1 kommentar
En göteborgare och stockholmare ska lära sig åka utför, vistas i bergen på vintern och lära sig undvika laviner. 4 kommentarer

Gran Paradiso

Sju steg till paradiset. Det är inte fler enligt en italiensk komediförfattare. Med inspiration från hans bestigning beskrivs här hur de sju stegen ... 3 kommentarer