Vad äter man på en fjällvandring?

Här är bra och praktiska tips vad du kan tänka på kring matplaneringen inför kommande vandringar.

Under en vandring i Kebnekaise där vi gick Kaskavagge (som mest består av sten och åter sten) hade vi stenkastartävling om chokladbitar. Insatserna var höga och besvikelsen stor för de som förlorade. Kalorier på tur är helt enkelt värdefulla för att man är så hungrig och för att det inte går att köpa mat på så många ställen. Fjällstugor och stationer finns här och där, men det är inte alltid som din tänkta väg går förbi dem.

Jag har varit på ett trettiotal fjällvandringar och en gemensam nämnare har alltid varit maten: förberedelse av den hemma, att gå och se fram emot och prata om den, tillagning och slutligen själva ätandet. Vad du ska äta kommer att vara superviktigt, för att inte tala om vad det gör med gruppen (om ni är fler som vandrar). God och näringsrik mat förhöjer stämningen!

Vikten på maten: för många är fjällvandring synonymt med en tung ryggsäck som släpas fram på välgågna stigar. Den tunga ryggsäcken gör dig trött och gör också att du inte tar den där toppen eller gå i obanad terräng. Maten bör alltså vara lätt men ändå energirik eftersom att den är en så stor del av vikten i ryggsäcken. Om du bara vandrar ett par dagar spelar vikten förstås mindre roll, men om du tänker lätt och energirikt även där kan du få en superlätt ryggsäck som ger kraft åt att vandra lite längre per dag.

Variation: jag skissar upp min fjällmeny på ett papper och försöker att hitta rätter som har olika smak och karaktär. Du kan utgå ifrån tillagning (stekt, kokat osv.) eller så tänker du i termer av sött, hett, milt, gräddigt och liknande. Frukosten är den enklaste måltiden att variera, du kan byta grötflingor (råg, havre m.m.) äta müsli med varm eller kall mjölk, ha olika sylt, torkad frukt eller varför inte honung med rostade nötter!

Näring/energi: funderar på hur näringsrik maten din mat är och tänk på att fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi än exempelvis okokt pasta. Om du behöver öka portionerna så se alltså till att både lägga till kolhydrat och fett!

Artikeln publicerad i samarbete med Friluftsmeny.se.

2018-05-29 13:43   silenhag
Viktigt tema som förtjänar utrymme. En nödvändig hörnsten för framgångsrik tur. Avgörande på lång tur.

2018-05-31 16:39   Hattmakaren
Lite mer detaljer hade inte varit fel. T.ex. vad man kan ta med och hur mycket T.ex. genom återpublicera den lista som finns i originalversionen av artikeln ovan på https://friluftsmeny.se/bloggen/mat-pa-fjallvandring

2018-06-01 21:08   Almgren
Artikeln svarar ju inte på frågan i rubriken. Lite allmänna råd, men inget konkret

Vi önskar God Jul med det klassiska receptet på Runekakor. En riktig favorit i repris.
Den här veckans macka avnjuter vi i förmiddagssolen som speglar sig i isen. Smörgåsen är toppad med lite machésallad till fröjd för ögat. Ut och njut!
Några veckor framöver kommer vi att lägga ut veckans macktips som förhoppningsvis kan inspirera till helgernas matsäcksinnehåll. Ut och njut!
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
En mattermos är smidig att ha med på turerna när temperaturen sjunker. Det går snabbt att få något värmande och matigt i kroppen, både soppor och ...