Turförslag: Jotunheimen runt på 8 dagar

Tre toppar över 2000-meter och luftiga Besseggen. Med eller utan tält, turen är en riktig upplevelse. Det finaste Jotunheimen har att bjuda på.

Av: kjersti

Fjällvandra i Jotunheimen, Norge. 8 dagar fullspäckade av upplevelser. Tre toppar över 2000-meter och luftiga Besseggen. För 500 sek per dag per person sover och äter du på fjällstugorna. Kan du bära tungt och vill köra budget, ta med tält och mat. Dagsetapper på upp till 20km. Klicka på bilden för att få en större version.

RutthDag 1: Båt till Gjendebu. Ta bussen från Oslo till Gjendesheim. Därifta tar du båten in till Gjendebu. Båten korresponderar med bussen i högsäsong (skolsemestern).

Dag 2: Gjendebu till Leirvassbu. Turen är runt 18 km. På vägen passerar du fler vattenfall och insjöar. Precis innan Leirvassbu, får du syn på Kyrkja som är målet för dag 3. Leirvassbu är känd för sin goda mat, så lyxa till det här.

Dag 3: Bestigning av Kyrkja 2032 möh. Kyrkja är blygsamt Norges 166 högsta fjäll. Toppen är mycket populär inte för sin högd, men för högdkännslan. Turen upp och ner är mycket luftig, men den kräver ingen klätterkunskaper eller utrustning. Du får till tider klyva med båda händerna. Dessutom är toppen en riktig spets. Det råder ingen tvekan om när du har nådd toppen av Kyrkja.

Dag 4: Leivassbu till Spiterstulen. Transportetappa, 18 km. Föruom några vad, är denna etappen rätt så enkel och mycket nedför. Övernattning på Spiterstulen. Spiterstulen har hög turistvarning.

Dag 5: Bestigning av Galdhöpiggen, Norges högsta fjäll 2469möh. Från Spiterstulen har du två möjliga rutter: den vanliga rutten upp och ner samma led utan guide eller att gå över glaciären Svellnosbreen på vägen upp med guide och ner den vanliga rutten. Jag har inte gått glaciärrutten, men tänker göra det vid nästa tillfället. Jag tror detta är en mer spännande och utmanande rutt upp.

Dag 6: Spiterstulen till Glitterheim över Glittertinden 2465 möh. Från Spiterstulen går du märkt led först upp i en dal och sen brant uppför fjället och upp på snödynan som täcker Glittertindens topp. Det är ingen glaciär, så guide är ej nödvändigt. Men det är viktigt att hålla god avstånd till kanten, då snödynan är en hängdriva som en kan trampa igenom. En bra tumregel är att följa det upptrampade spåret som är längst höger när du kommer från Spiterstulen. Dagsetappen ändar på charmiga Glitterheim.

Dag 7: Längs turkosa Russvattnet. En relativt lång dagsettap, närmare 20 km, men inte så många höydmeter. Några hundra meter stigning i början och på slutet, annars i lätt tärreng längs turkosa Russvattnet. Det kan behövas efter två 2000-meterstoppar på två dagar. Dagen slutar på Memurubu.

Dag 8: Besseggen. Att gå Besseggen är folkvandring. Detta är troligen Norges mest folkekära fjällvandringsrutt, så den här dagen går du ej ensam. Trots trängsel i högsäsong, Besseggen är värt det. Turen har bra höjdkännsla och är luftig. Rutten ändar på Gjendesheim, där går direktbuss till Oslo.

Turen kan göras till en 7 dagars tur om du hoppar Besseggen och går direkt från Glitterheim till Gjendesbu. (märkt rutt).

För fler förslag till rutter och mer inspiration (bilder och kartor) från Jotunheimen, besök min blogg.

2009-01-19 22:14   fowwe
Maximalt koncentrerade tips för detta fantastiska område! Och på kort tid, bara 7-8 dagar. Kanske är den beräknad för norskt tempo? Som svensk tar jag det gärna lite lugnare och bär på större ryggsäck. Med tält. Toppen av Kyrkja verkar mycket skön, och turen till Galdhöpiggen skulle jag också vilja göra.

2009-01-21 19:21   kjersti
:) Den tuffaste dagen är dag 6. Jag håller med dig att det är viktigt att njuta naturen inte bara trampa på. Jag tror de flesta lagom tränade och fjällvana skulle kunna klara av detta på 8 dagar, men för all del det är ju jätte mysigt med vilodagar när man har så fin natur.

2009-01-30 13:04   Olander
Mycket informativ och bra text. Mycket trevligt med förslag, och troligtvis något för mig i framtiden...
Tack!

2009-03-10 00:31   trixiga cissi på västkusten
din artikel gav nyfikenhet och lust att vandra i dina fotsteg. bra info och samtidigt målande beskrivning

2009-03-15 20:08   kjersti
Stor tack för trevliga kommentarer, eller hyggelige kommentarer som vi säger på norska;)