Tolv nya boenden ansluter sig till STF

Svenska Turistföreningen har cirka 250 boenden runt om i Sverige. Gemensamt för dem alla är att de ska vara personliga, genuina och hållbara med fokus på natur och kulturupplevelser. Nu har tolv nya boenden från norr till söder anslutit sig till STF-familjen.

STF Pinetree Lodge Foto: STF

Svenska Turistföreningen, STF har cirka 250 boenden runt om i Sverige. Gemensamt för dem alla är att de ska vara personliga, genuina och hållbara med fokus på natur och kulturupplevelser. Nu har tolv nya boenden inlett samarbete med STF och anslutit sig till STF-familjen.

De tolv nya ställena finns från norr till söder och har alla sin egen personliga karaktär. Här hittar man inredningssnygga Borkhult Lapphem, en plats för mat, musik, konst och skratt. Lydde Gård, en förläggargård med hotellstandard mitt i Tygriket. Kukkolaforsen Turist & konferens i bastunsoch sikens rike.

Ultramoderna Ohboy Hotell i Västra hamnen/Malmö. Charmiga lilla Hotell Park i Västervik. Millestgården Eco Lodge vid foten av fjället i Duved. Hotell Forsen vid Vindelälvens allra mäktigaste forslandskap. Familjära Breanäs Hotell vid sjön Immeln. Station Linné på Öland dit forskare från hela världen kommer för dess natur och djurliv. Arctic River Lodge,  Pinetree Lodge och Aurora MountainLodge  erbjuder äventyr under norrsken och midnattssol tillsammans med sina 200 slädhundar i en unik vildmark.

STF är en ideell medlemsförening, grundad 1885 som arbetar för att alla ska ha tillgång till Sveriges natur och kultur, idag och i framtiden. Det kräver bland annat bättre möjligheter att turista hållbart, bra boenden runt om i landet, att slå vakt om allemansrätten och inte minst inspirera och guida till nya äventyr. STF driver ett 50-tal boenden i egen regi, främst i fjällen. Förutom dessa finns cirka 180 boenden anslutna till STF. De ägs och drivs av egna företagare och är noga utvalda.

- Vi arbetar ständigt med att hitta nya intressanta platser för våra medlemmar och gäster. Genom att samarbeta med entreprenörer som erbjuder hållbara upplevelser kring natur och kultur kan STF få fler att upptäcka Sverige och via oss kan dessa aktörer få fler att hitta till just dem. Jag är väldigt glad och stolt över att få välkomna dessa tolv till STF familjen. Det är fantastiska boenden med ett värdskap utöver det vanliga, säger Maria Ros Hjelm, generalsekreterare, STF

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar