Kurs om att bajsa i naturen

Nu drar utesäsongen igång på allvar! Med fler övernattningar och ökat tryck längs leder och på lägerplatser kommer toabesöken i naturen som ett inte lika angenämt eko.

Ni som vandrat och slagit läger kring Kungsleden vet vad vi pratar om – bajset och toapappret.

Genom denna film och hashtaggen #grävnerbajset vill Friluftskurser.se skapa uppmärksamhet kring detta och lära alla att det egentligen handlar om två saker – att ha med en liten trädgårdsspade i plast och att gräva en grop som du gör det i.

Har du andra smarta knep, tipsa gärna i så fall!

Det finns några gamla forumtrådar här på Utsidan i ämnet.

"Gå på toaletten" ( hur man gör vid turskidåkning på vintern)

"Nöden har ingen lag"

2017-05-19 13:41   29351
Jag använder denna: https://troswe.wordpress.com/2017/05/19/spade/

Mvh troswe

2017-05-19 14:54   ekis
Standardverket inom området är annars " How to shit in the woods" av Kathleen Meyer. Finns nu i 3:e upplagan.

Kostar runt 130kr från näthandlarna!

/A

2017-05-19 22:50   Åkepappan
En beprövad metod för att inte lämna spår är att ha med sig en rulle gladpack och vanliga hundbajspåsar samt en större förslutbar påse. Lägg ut gladpacket. Uträtta ditt behov. Vik ihop. Lägg i hundpåsen. Förvara i den förslutbara påsen. Släng i soptunna när sådan infinner sig.

Svar 2017-06-02 15:12   Kal-P-Dal
Äntligen! En tanke utanför skitboxen. Man KAN ta med sig skiten till en soptunna. Med tanke på hur illa många gräver gropar (kanske för att det är för bråttom, man har en dålig spade eller helt enkelt är lat), så är det ett bättre alternativ. Förutsatt att man kommer till en soptunna inom rimlig tid. mvh thomas

2017-05-20 18:59   Lars Kajsa-Warg Wærnhoff
Ett problem är att folk nu för tiden ä så rädda för sin egen skit å blygsel däromkring att många håller sig in i det sista å dåf år så bråttom att de inte hinner gräva nån grop ;-)
De kan man se av de ofta märkliga platser där kabeln hamnat!

2017-06-01 07:36   pappafar
Farsoten med våtservetter gör ju inte saken bättre. I min lokala hundrastarskog har nedskräpningen av våtservetter ökat väldigt mycket på senare tid. Jätteskönt att torka sig med, men tyvärr alltför långsam nedbrytning. Dessutom är det inte ovanligt att även plastförpackningarna lämnas kvar på marken. Sorgligt att se denna respektlöshet mot vår natur.

2017-06-01 11:52   Nomad510
Trädgårdsspade i plast duger inte. Ofta måste rötter huggas av för att få till en tillräckligt djup grop och då duger inte plast. Skaffa en liten planteringsspade i stål och vässa den med en fil.

En liten bok jag vill rekommenderar är:
How to Shit in the Woods
An Environmentally Sound Approach to a Lost Art
av Kathleen Meyer

2017-06-02 08:53   hansnydahl
Under fjällvandringar går ju toalettpapperet att elda upp och lämnar då inga spår efter sig. Det går ju även oftast att välja en plats där avföringen aldrig kommer att synas - t.ex en spricka i berggrunden.
Utanför lederna och stigarna vet jag att en del vandrare gör som renarna - lämnar dyngan (inte papperet) i det fria. Efter en dag med solsken har den mörknat och torkat ihop och blir en del av kretsloppet. Inget alternativ efter trafikerade leder dock.

2018-06-28 19:56   Hattmakaren
Det lär finnas biologiskt nedbrytbara ekologiska våtservetter.

Grävs även dessa ner lär de försvinna på sikt - visserligen oklart hur lång tid det tar.

2018-06-29 23:46   Underlig Hök
Kombinera gärna med påsar med frystorkat, tex REAL turmat. Eller som vi säger i firman, ät ur en påse, bo i en grop, bajsa i påsen.

2018-06-30 15:09   greendanger
Har en plåtträdgårdsspade, visst några gram extra vid start. Men snart har man ätit upp de grammen i packningen och skitit ut de restprodukterna, samt lämnat kvar lite papper, så vikten efter en dag...
Så de extra grammen tar jag gärna, det för att nästa vandrare ska ha en lika fin miljö som vandraren före mig lämnar efter sig...

2018-07-02 10:50   Hattmakaren
Det finns trädgårdsspadar avsedda för barn, med plåtblad och träskaft. Dessa är fullt tillräckliga att gräva små gropar med.

2018-07-03 12:57   AndersSupertramp
När jag trodde att allting var avhandlat på internet så dyker detta upp.
Kanske inte helt oväntat heller.
Det förekommer ju nu som då i forumen frågor av typen
"Hur gör jag om jag är skitnödig i fjällen".

Önskar att de ser inlägget ovan.