> 2016-11-23

Tjärstickan - en het och eldig följeslagare

Tjärstickor är bitar av tall med extra hög halt av kåda. De har använts i hundratals år som naturens egen tändvätska och får snabbt fyr på elden.

Av: PysselMalin

Tjärstickor med hög halt av kåda är som naturens egen tändvätska på pinne. De brinner intensivt och avger mycket värme, som får fyr på resten av brasan. Dessutom är kådan vattenavvisande, så de fungerar även när det är lite blött i packningen.

Tjärstickor

- Min far har alltid tagit vara på tjärtallar för att ”dra tjärstickor”, berättar Carl-Henrik Carlsson. Han har dem mest för att tända med i köksspisen och vedpannan, men jag tar gärna med mig några stickor när vi ska på utflykt. De är grymma för att få igång en eld. Perfekt att ta med när vi åker skridskor på sjön och ska grilla korv.

Kådan gör att det brinner bra
Vissa tallar bildar extra mycket kåda. Det har människor dragit nytta av i hundratals år. Den höga halten kåda gör virket naturligt impregnerat och traditionellt har man använt det kring fönster och till finsnickerier som under lång tid ska tåla väder och vind. Kådan fungerar också som tändvätska. Stickorna tar lätt fyr och brinner intensivt.

Yxa och huggkubbe

Använd stickorna så här:
1. Bygg som vanligt upp din brasa med torr ved.
2. Stanna upp och njut av den härliga doften från tjärstickorna.
3. Tänd ett par, tre stickor och för in i den nedre delen av brasan för att få igång elden. Tjärstickorna avger hög värme och det behövs för att tända resten av brasan.

Tjärstickor i förpackning

- Det är bara vi och några utvalda släktingar som har fått tjärstickor av pappa förut. En riktigt bra present, konstaterar Carl-Henrik Carlsson. Nu har jag och min sambo bestämt oss för att låta fler ta del av skogsbrukstraditionen och hantverket. Jag och pappa ordnar stickorna och min sambo gör ytterförpackningen och säljer. Än så länge i pytteliten skala, men vem vet, det kanske finns fler som gillar att elda!

Tjärtallbitar med tall i bakgrunden

Lokalproducerat och ekologiskt
När Carl-Henrik och hans pappa, Rune Carlsson, jobbar i skogen hemma i Sundstorp i Fjärås, för att gallra och säkra nästa omgång ved, tar de vara på tjärtallarna de stöter på. Först torkas stora kubbar, sedan hugger de dem till mindre bitar som också får torka. Till slut dras stickorna för hand med en hovtång, när andan faller på, eller när det är slut i byttan i köket vid Rune och Ingrids vedspis.

Naturlig tjärhalt
- Tjärhalten och storleken varierar och vi har inte skickat dem för tester på något laboratorium, säger Carl-Henrik. Man kan ofta se på dem vilken sticka som är extra bra och vilken som är normal standard. Vi ser till att få med några av varje i alla paket. Andrasorteringen använder vi själva.

Liten informationsfolder
Carl-Henriks sambo Malin Söderlind gillar text och papperspyssel. Hon har satt ihop en liten folder som följer med stickorna.
- Om man ger bort dem i present, så är det bra att mottagaren vet vad det är för något och hur man använder dem, säger Malin. Det bästa med stickorna är att de luktar så gott!

Lätt att göra själv
Det är inget svårt hantverk, men det tar några år för tallarna att bilda kådan. Och självklart får man inte ta tallar från någon annans mark. Det finns en hemsida som handlar om tjärtallar och traditionen kring dem, Fetvedens vänner.

2016-11-23 15:37   29351
Tjärved uppkommer naturligt i tall eller som "törved" efter svampangrepp. Tjärved är perfekt som tändved. Då den innehåller terpentin är den mycket lättantändlig, även i regnväder.

Mvh troswe

2016-11-23 22:42   ludvig_svensk
Tjärved uppkommer som tidigare nämnts då tallarna skadas. Träden utsöndrar då kåda för att ta hand om och täcka över skadan som en sårskorpa.
Förr i tiden, när markägaren fick en son, så gick han ut i marken och såg ut ett par raka och ståtliga träd som skulle passa bra som grundstockar till ett hus om 15-20år. Dessa träd skadade han med yxan. På så vis säkerställde han att hans son den dag han byggde egen boning hade riktigt tjärdrypande grundstockar som inte skulle ruttna på många år.

2016-11-29 20:17   friluftsrookie
Trevligt att gammal svensk skogstradition förs vidare!

2021-01-12 19:43   wolw
Spar alltid den skadade biten av tallen som innehåller tjärveden.
Alltid med i packningen i bil/motorcykel/husbil/ryggsäck.
Man vet aldrig när man vill tända en eld.