Recept > Tips på god, lättviktig och billig vandringsmat

Tips på god, lättviktig och billig vandringsmat

Av: Tagetes

Här kommer vår vandringsmeny från fjällturen Vålådalen-Stensdalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Storulvån i juli 2013. Jag vill dela med mig av idéerna, för att maten funkade väldigt bra och det verkar finnas ett stort intrese för mat här på Utsidan. Önskemålet från mina medvandrare var - billigt och lättlagat. Allt var förbetett i dagspåsar utom de goda tillsatserna.

Frukost alla dagar:

Havregrynsgröt, mjölk (Semper torrmjölk som blandas med vatten), te/kaffe, kräm (Ekströms kräm som blandades direkt innan frukosten, en halv påse till 3 personer som sylt till gröten, jättegott) mackor (lingongrova i början, knäckebröd på slutet, med Kavlis mjukost.

Tips till gröten: Kanel i en liten påse väger inget!

Lunch 1: Färdig tomatsås (med vitlök eller basilika i pappförpackning), nudlar, parmesanost, 3 skivade ölkorvar, örtkryddor - alltså basilika eller oregano om man vill. Vi hade litet rivjärn + parmesanost med och använde osten efter tycke och smak.

Middag 1: Aprikoskyckling med ris: torkad kyckling i småbitar, torkade aprikoser, ris med koktid 10 min, Blå Band gräddsås, en hackad lök. Kycklingen torkades enligt anvisningar i boken "Torka mat" av Eric Tornblad (recenserad på Utsidan). Kycklingen var lite hård trot lång uppmjukning i vatten, men det funkade.men det funkade.

Lunch 2: Gulaschsoppa, pulver,  inköpt på ICA, förstärkt med torra soltorkade tomater och ölkorv.

Middag 2: Viltgryta med matkorn: 2 påsar viltchips (hjort, ren, älg) hittade på ICA stormarknad, en tredjedels påse torkade trattkantareller hittade i vanlig ICA, torra soltorkade tomater, hackad vitlök och allt blandas ut i en vanlig Blå Band kantarellsås 2 påsar. Till detta serveras matkorn, koktid 8 minuter. Supergott!

Lunch 3: Tortellini, riven parmesanost och hackade torra soltorkade tomater.

Middag 3: Helags färdiglagade lyxmiddag. Med Jämtlandsöl.

Lunch 4: vilodag vid Helags, blåbärssoppa och mackor.

Middag 4: pasta och köttfärssås: köttfärs av egentorkad köttfärs efter anvisningar i boken "Torka mat". Sista snutten tomatpuré ur en tub hemifrån, vitlök, buljongtärning, hackad lök, oregano, soltorkade tomater och lite trattkantareller. Hur gott som helst!

Lunch 5: Potatismos från pulver med mycket riven parmesanost i, även hackade soltorkade tomater + konservburk med köttbullar iköpt på helags.

Middag 5: Ekströms champinjonsoppa utdrygad med: lufttorkad skinka, torkade tomater, trattkantareller, nudlar, torkade morotsskivor (Se boken "Torka mat")

Lunch 6: Inköptes på Sylarna, förstärktes med rester. Tomatsås i pappförpackning.

Middag 6: Köptes på sorulvån.

TIPS när ni går till mataffären nästa gång:

Kolla efter torrvaror som är goda och kan passa på en tur. Sök efter produkter som förvaras i rumstemperatur och väger lite, man hittar lufttorkad skinka, salami, svamp, viltchips och tomater mm.

Bra saker + saker att piffa upp maten med:

Färsk morot (håller länge, nyttigt, saftigt, fibrer och energi, vi delade på en morot per dag i fyra dagar)

Färsk vitlök (håller länge, liten vikt, bara att hacka upp vid behov)

Färsk lök, i alla fall 2-3 små

Parmesanost (håller bra, gott till allt, skaffa ett minirivjärn, jag tror vi hitade vårt på Lagerhaus)

Örtkryddor (väger inget, passar till allt)

Torra soltorkade tomater (hittas vid grönsaksdisken, färdiga att äta, ger extra lyx och smak)

Torkad svamp (hittas vid grönsaksdisken, dyrt per påse men värt det)

Salt

Grovmalen Svartpeppar

Äkta smör: håller bra, smälter inte, get energi och smak, förvaras i plastburk.

Semper torrmjölkspulver, lätt att blanda med fjällvatten.

Och glöm inte några goda eferrätter - tex mousse med lite hackad choklad på. (Pulvermousse finns på ICA, fin choklad också)

Variera pastan med couscous, bulgur, matvete, matkorn, ris, nudlar, pulverpotatismos, quinoa.

Gör en gourmétur ni också!

Typ:

Mat allmänt

2013-08-07 22:53   plingella
Bra tips! Tycker den frystorkade påsmaten är alldeles för dyr!

2013-08-08 22:55   Karolina P
Tack!

Middag dag 2 blir jag sugen på att prova här hemma - låter riktigt gott!

2013-08-11 00:33   Vandrare
Många bra idéer, maten brukar vara dryg att få till. Ett annat tips är att gå in i butiker med utlöndsk mat, må dom vara italienska, afrikanska, östasiatiska eller amerikanska. Det brukar gå att hitta många intressanta torrvaror och konserver där.

2013-08-12 20:00   karlerland
Numera finns billiga asiatiska kycklingrätter som är både goda och kräver lite gas. Två storlekar, 320 resp. 400 g. Pris 22 resp 28 kr. Säljs i vanliga stormarknader. En påse med ris och en påse med resten läggs i hett vatten i 5 min. Klart. Man får 3 middagar för vad en påse frystorkat kostar och smaken är helt överlägsen. Pröva t ex kyckling sweet sour.

2014-02-03 22:35   eric_tornblad
Bra där Lotta!

2014-02-21 20:07   sofiah
Håller med Karolina nr 2 ska jag försöka sno. Vi torkade renskav som alternativ.
Karl-Erland: Var hittar man dessa kycklingrätter?

2016-06-30 09:50   Pettap
Nudlar, enkelt, lätt billigt och gott (enligt mig iaf) :-)

2018-08-16 21:21   skogsfia
Tack för bra mattips! Tar till mig dessa.Brukar också ha med parmesanost men skippar rivjärnet. Funkar att skära fint med morakniv. Jag brukar dessutom ha med en miniflaska med citronolivolja. Piffar till all pasta, särskilt tortellini.

2022-07-22 12:35   Doris2
Bra tips och recept! Hur många personer är maten beräknad för?