Sommarskogen

Morgonen känns varm när jag går över ängen. Solen strålar mellan luddiga moln som sakta flyter förbi. Åkervädden växer hög och midsommarblomstren står i en skrud av gredelin. Gräset smeker mina nakna fötter där jag vandrar.

Av: kvasse

angenÄngen

Humlorna surrar glatt där dom flyger från blomma till blomma. En pärlemorfjäril söker nektar på en åkertistel. Från skogsbrynet hörs en taltrast sjunga. Nästan framme vid skogen torkar jag mina daggvåta fötter och snör på mig skorna igen. Granarna sluter sig kring mig och den mjuka gröna mossan gör att skogen tystnar, endast några myggor hörs när dom landar på mig. Några strålar solljus bryter genom granens grenar, i det klara ljuset syns den vackra spindelns nät.

spindelnsnatDen duktige vävarens nät

En duktig vävare är han, den lilla rackaren, tänk om jag kunde väva som honom, vilka bonader skulle jag inte då ha i mitt hem. Jag stannar vid en källa där häxört växer. Min kåsa fyller jag med det kristallklara vattnet, kallt och gott rinner det läskande ned för min strupe, jag torkar mig om munnen med utsidan av handen.

tompavidkallanJag läskar min törstande strupe

Från botten av källan virvlar vattnet upp, ett tallbarr fastnar i virveln och förs till ytan, sakta flyter den vidare i bäcken som rinner ur källan. Jag fyller min kåsa ånyo och sätter mig på en sten. I mossan växer linnean skär och grann.

linneaLinnean, skär och grann

Den starka doften av skog fyller mig, jag känner hur jag renas till kropp och själ. En glädje sprids i kroppen och jag känner hur kraften kommer åter efter en häktisk vecka på jobbet. I ett dagdrömmande tillstånd flanerar jag mellan gran och fur, en björk sträcker ut sin kvist, med lövet smeker den min kind, det är dags att vakna nu min tvåbente vän, tror jag han säger. Jag ler mot det knotiga trädet och vandrar vidare.

somiendromI mitt dagdrömmande tillstånd

Jag kommer till en tjärn där vita näckrosor växer, några blå trollsländor flyger akrobatiskt ovanför täta bestånd av olika starrar. En skräddare hastar över vattenytan i ett ärende endast han vet. Intill en tall i söderläge har myrorna byggt sin stack, här finns varken rast eller ro ser jag. En av myrorna kommer bärande på ett granbarr, det ser tungt ut, men den lilla gynnaren stretar troget på. En kråkas ensliga klagande väcker mig ur myrornas vedermödor, ovanför tallens topp ser jag en skymt av den grå. Jag rör mig söderut, strax står jag på kanten till en myr. Gamla, knotiga och vridna tallar är sporadiskt utkastade på myren. Hjortronen står i fullan blom. En kraftfull doft av torv slår mig när vinden vänder. Stöveln går djup när jag korsar myren. Med pannan ymnig av svett tar jag mig till andra sidan, skvattramsnåren når mig till låren och vill inte släppa mig igenom. Tänk att man förr bryggde öl av detta, tänker jag, det skulle smaka nu.

karretKärret

Myggen blir besvärliga där jag står så jag vandrar vidare. Jag kliver över en vindfälld gran full av hackspettshål, hans privata smörgåsbord tänker jag. I en glänta ser jag att knäroten är på väg upp omgiven av gula fibblor. En ekorre rör sig vigt i trädets grenar på jakt efter kottar och annat ätbart. Några duvor flyger förbi i västlig riktning, jag ser efter dom tills dom försvinner och går sedan norrut. Just inom timmen når jag ängen där jag började, solen strålar ännu och molnen ser fortfarande luddiga ut. Med trötta ben och en själ full av kraft går jag över ängen efter en rogivande promenad i sommarskogen.