Snart dags för Sveriges största fågelräkning

Om knappt två veckor genomförs den stora fågelräkningen ”Vinterfåglar Inpå Knuten”. Det är 17:e gången och det handlar om att räkna alla fåglar som besöker landets fågelbord och andra fågelmatningar.

Steglits och grönfink. Foto: BG Bentz

De senaste åren har ca 20 000 svenska hushåll deltagit i räkningen och rapporterat sina resultat. Det stora antalet till trots, utgör dessa 20 000 bara en liten del av alla de svenska hushåll som matar fåglar varje vinter. Fågelmatning är en folkrörelse och betyder mycket även för oss själva. Fåglarna skänker liv och rörelse åt annars mörka och kanske händelselösa vinterdagar.

Alla som har fågelmatningar uppmanas nu att försöka räkna de fåglar som besöker ”de dukade borden” under sista helgen i januari. Uppgifterna rapporteras sedan till BirdLife Sverige där en sammanställning görs. Rapporteringen görs bäst via en särskild hemsida https://vinterfaglar.se men det är också möjligt att rapportera via en gratis-app liksom via post på ett särskilt rapportkort. Notera att rapporteringssidan på internet öppnas först när räkningen startar – 28 januari.

Räkningen inleds fredagen 28 januari och avslutas måndagen 31 januari. Under fredagen och måndagen kan även förskolor, skolor, arbetsplatser medverka.

Facebook-gruppen Fåglar Inpå Knuten med drygt 150 000 medlemmar är bemannad med flera volontärer under helgen för att snabbt kunna ge svar på frågor som dyker upp.

Med ”Vinterfåglar Inpå Knuten”, som denna fågelräkning kallas, får vi in ett stort material med spridning över hela landet. Varje år presenterar vi såväl en nationell topplista som regionala listor. Med undantag för att talgoxen alltid toppar den nationella listan, varierar ordningsföljden mellan fåglarna en hel del, bl.a. på grund av väder och snöförhållanden. Men räkningen har även en mera allvarlig bakgrund. Under de 16 år som räkningen pågått har vi fått nya värdefulla kunskaper om våra vinterfåglar och hur ett förändrat klimat påverkar deras liv.

Vi räknar med att återkomma redan söndagen 30 januari med preliminära resultat från årets räkning.

Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar