Evenemang > 2019-06-10

SM i utomhusmatlagning

Foto:
Gustav Adolfsson/Next Skövde

2019 hålls tävlingen SM i utomhusmatlagning för fjärde gången. Nu börjar tävlingen på allvar sprida sig över Sverige. Finalen den 15 september på Billingen, Skövde kommer att föregås av inte mindre än sex deltävlingar spridda över landet. Först ut blir Östersund i mitten av maj och de följs sedan av Örnsköldsvik, Kinnekulle, Falkenberg, Dalsland och Växjö.

SM i utomhusmatlagning vill lyfta utomhusmatlagningen samt lokala råvaru- och livsmedelsproducenter. Lagen består av två till tre deltagare som har två och en halv timma på sig att tillaga en trerätters meny över öppen eld. De tävlande komponerar sin meny och får välja fritt utifrån en förutbestämd råvarukorg med lokalt innehåll.

På respektive ort kommer en deltävling att hållas med plats för 6-8 tävlande lag. Tävlingarna sker i olika sammanhang – alltifrån som en del av olika matevent till en tävling i beachvolleyboll. Från varje ort kommer sedan de bästa 1-2 lagen att kvalificera sig till finalen i Skövde.

– Vi är väldigt glada över att få vara en del av SM i utomhusmatlagning och Kinnekulle känns som en perfekt plats. Det blir under Ramslökens dag 1 juni och kommer bli ett roligt inslag för våra besökare. Ramslök kommer vara en given ingrediens i vår tävling, säger Malin Johansson Fahlström på Destination Läckö-Kinnekulle.

Next Skövde är huvudarrangör för SM i utomhusmatlagning. De står bakom hela upplägget och arrangerar finalen som kommer att äga rum på Billingen Skövde den 15 september i samband med Sweden Outdoor Festival.

- Vi är nöjda över att nu kunna lägga ut alla deltävlingar på andra orter och fokusera på finalen. Vi tror att detta breddar upptagningen till tävlingen och vi ser fram emot en spännande tävling med hög kvalitet avslutar Micael Worbin på Next Skövde.

Finalen går på Sweden Outdoor festival i Skövde.

Den 9 september är det Vandringens dag och det finns flera guidade vandringar att anmäla sig till. 1 kommentar
Sörmlandsledens jubileum firas med folkfest och aktiviteter året ut.
Outdoor Festival Sthlm arrangeras i slutet på maj och erbjuder flera prova på aktiviteter, föreläsningar och skönt utehäng.
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.