Nyhet > 2020-08-24

SkiStar firar 45 år – satsar på aktiv semester året runt

I 45 år har skidkoncernen SkiStar arbetat för en bättre folkhälsa genom att erbjuda en aktiv semester till skidorter i både Sverige, Norge och Österrike.

Från den 20 augusti i år – och under hela vintersäsongen - firar bolaget och fortsätter även med att inspirera till välbefinnande aktiviteter året runt. Den annorlunda våren och sommaren med stort fokus på semester i vårt hemland, så kallad svemester, visar att intresset exploderat för en aktiv semester i fjällen med cykling och vandring som exempel. Dessutom lanseras nya digitala lösningar som underlättar för gästerna.

-Vi vill fortsatt vara ledande i resebranschen och i ännu större utsträckning erbjuda upplevelser för våra gäster året runt. Vi tror att svemester-trenden är här för att stanna och vill bidra till människors välmående och till bättre folkhälsa. Här har den fantastiska fjällmiljön och naturen en oerhört viktig roll att spela, säger Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar AB.

Det hela började den 20 augusti år 1975 när de två PEAB-bröderna Erik och Mats Paulsson åkte till Sälen, Lindvallen, för att utforska möjligheten att kunna erbjuda sina anställda en möjlighet till semester på en ort som var attraktiv året om. Där de som hade semester på vintern kunde åka skidor och fjällvandra, medan de som tog sommarsemester kunde fiska och njuta av naturen. Sagt och gjort, bröderna köpte inte bara en stuga utan 37 stycken och en skidbacke.

-Erik och Mats visste nog inte hur rätt ute de var år 1975 och hur stort behovet av en aktiv semester skulle vara 45 år senare. Mycket har hänt i vårt sätt att semestra genom åren, livet har blivit mer stillasittande och i den rådande situationen ser vi ett enormt ökat intresse för aktiv semester i fjällmiljö vilket nu ger oss möjligheter att fortsätta utveckla det Mats och Erik startade för 45 år sedan, säger Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar AB.

Lanserar fler digitala lösningar som underlättar för gästen

Nyskapande, ansvarsfullt och hälsofrämjande har varit SkiStars kärnvärden från start, där fokus alltid har varit att tillgodose gästers olika förväntningar och önskemål, samt skapa en stressfri semester året om präglad av avkoppling och fysisk aktivitet. Att möta dessa förväntningar och önskemål har av förklarliga skäl förändrats under de senaste 45 åren då digitalisering har gett resebranschen stora möjligheter.

-Som den ledande operatören av skandinavisk skidåkning fortsätter vi att digitalisera och utveckla erbjudande och aktiviteter till våra gäster. Under 2019 blev skistar.com utsedd till Sveriges bästa sajt och redan då uppmärksammades utvecklingen av vår app. Nu tar vi nästa steg och lanserar möjlighet att ladda sitt SkiPass i vår app för att skapa en trygg upplevelse utan stress och köer, mer tid för avkoppling och skidåkning med resesällskapet, säger Stefan Sjöstrand.

Genom att ladda ner appen får gästen ta del av flera nya digitala upplevelser. SkiPass kommer att kunna laddas på direkt i appen ända fram till man kliver på liften, vilket ger full flexibilitet att själv välja hur och när man vill köpa sitt SkiPass.

För att göra gästens upplevelse än mer anpassad och stressfri erbjuder vi till kommande vinter digital incheckning för ett stort antal boenden. Det innebär att gästen inte behöver besöka en reception för att checka in. Incheckning sker via digitala incheckningsboxar på lättillgängliga platser, så att gästen enkelt kan hämta och lämna nyckeln. Vi kommer också erbjuda mobila nycklar för ca 500 stugor & lägenheter, så att gästen kan välja att låsa upp sitt boende med mobilen.

Inför säsongen 2020/2021 lanseras flera utmaningar för stora och små på tema SkiStar 45 år. Ett sätt att främja fysisk aktivitet för ökat välmående och minskad psykisk ohälsa.

Bilder och filmad intervju VD Stefan Sjöstrand/Mats Paulsson som finns relaterade och nedladdningsbara är fria för publicering tillsammans med information om SkiStar 45 år.

Viktiga årtal – Milstolpar i bolagets historia

- 1975 - 20 augusti. Bröderna Erik och Mats Paulsson köper 37 stugor och en skidbacke i Lindvallen, Sälen.

- 1994 - Lindvallen i Sälen AB noteras på Stockholmsbörsen.

- 1997 - Tandådalen och Hundfjället AB förvärvas.

- 1999 - Åre-Vemdalen AB förvärvas.

- 2000 - Hemsedal, Norges näst största skidanläggning, förvärvas.

- 2001 - Koncernen tar namnet SkiStar AB.

- 2003 - Öppnas den första lodgen i Lindvallen

- 2005 - Trysil, Norges största skidanläggning, förvärvas varefter SkiStar driver Skandinaviens fem största skidanläggningar.

- 2005 - Vemdalen får sin första expresslift - Pass Express öppnas vid Vemdalsskalet. Vemdalen har idag 6 expressliftar varav en är helt barnanpassad.

- 2007 - Alpina VM i Åre går av stapeln för andra gången och redan 2019 var det dags igen

- 2008 Första SkiStar Lodge öppnas i Norge i Hemsedal och 2017 öppnade ytterligare en SkiStar Lodge

- 2008 öppnas Trysil första internationella hotell, Radisson Blu Resort, 2011 öppnas ytterligare ett Radisson Blu hotell på skidorten.

- 2009, december, upplevelseanläggningen Experium i Lindvallen öppnas

- 2013/2014 - Barnens bästa vän Valle flyttar in i SkiStars fjällvärld

- 2016 - 68% av skidanläggningen St. Johann in Tirol i Österrike förvärvas.

- December 2019 får Sälen en internationell flygplats – Skandinavien Mountains Airport invigs

2020-08-24 22:43   arvidl
Denna nyhet var rätt likt en annons 😀