Film/Foto > 2015-12-10

Sigrid Ekran – The Dog Life of A World Champion

I en dokumentär får vi följa hundspannsföraren Sigrid Ekran kort tid innan det är dags för världsmästerskapet Finnmarkslöpet.

I en dokumentär skapad av Klättermusen får vi följa hundspannsföraren Sigrid Ekran kort tid innan det är dags för världsmästerskapet Finnmarkslöpet. I filmen är vi hemma hos Sigrid i de norska fjällen och följer hennes vardag tillsammans med hundarna; hur har hon hamnat där hon är idag, vad är det som driver henne och vilka uppoffringar hon har gjort längs vägen.

Ända sedan Sigrid började med hundspann när hon bodde i Alaska har hon varit känd för sin relation med sina hundar och förmåga att skapa tillit mellan människa och djur. I stugan hon bodde under tiden i Alaska hade hon varken el eller rinnande vatten och hon lärde sig att förstå hundarna och naturen.

- Jag har inte köpt mat i affären det senaste året, jag hämtar det jag behöver i naturen, sa hon då om tiden i stugan.

Dokumentären filmades i hennes hem i Hedmark, Norge i mars 2015, två månader innan hennes andra världsmästartitel. Efter loppet sa Trond Ørslien, expert på hundspann:

”Vad som skiljer Sigrid från andra i sporten i årets Finnmarkslöp kan sammanfattas med två ord: tillit och ödmjukhet. Hundarna litar på att de kan göra det hon ber av dem, och hon är ödmjuk i sättet hon behandlar dem.”

Sigrid har jobbat tillsammans med Klättermusen i flera år och utsatt produkterna för allt från hundtassar till arktiska stormar, träning och andra extrema situationer.

Mattias har klippt ihop en liten film från en härlig höstvandring för några år sedan. Vandringen gick mellan Abisko-Kebnekaise-Nikkaluokta. Kanske ...
Under fem dagar i juni 2019 gjordes denna solovandring i Bunnerfjällen i Vålådalens naturreservat, Jämtland. 11 kommentarer
Det är inte ofta man kan se Sveriges högsta vattenfall i solljuset. Det händer bara ett par veckor kring midsommar. 4 kommentarer
Peter gjorde vintern 2016 en vintervandring med snöskor genom ekoparken Karhuvaara utanför Gällivare. Se filmen från vandringen. 1 kommentar

High Coast Trail

Med snabba steg upplevde de Skuleskogens Nationalpark i höstens glödande färger under oktober månad. 1 kommentar