Sarek - En solotravers över små och stora 2000m-toppar

Hur många små och stora 2000m-toppar kan vi räkna i Sverige? Del 1.

Av: Tore Jyssum

Hur många små och stora 2000m-toppar kan vi räkna i Sverige?

Del 1.

Högtrykket over Skandinavia hadde etablert sig. Det var medio august, men det lå snöfelt i bergen som i början av juli månad. Turisten hadde kjört fra Norge nordover Innlandsvägen langt over 100 mil. Fra helikopterbasen tilhörende «Fiskflyg» ved Vietas / Stora Sjöfallet ble det ordnet en 8min helilift over Sjöfallet til nationalparkgrensen ved «Vita stenen» kartref. SVEREF 99 TM N 7480114 E 0632184

Kart Suorva - Sarek

Det er platt våtmark og dels tett med videsnår/vidjekratt uten stig på sträcken västover tills man hittar stigen fra Suorva, der den korsar jokken Lulep Niendojågåsj. Hadde han valgt att gå fra Suorva ville det blitt 15 km ekstra med ryggsekken som med klatreutrustning veide 25kg. Lulep Niendojågåsj må vades, men det er trivlig sti videre 5km til hengebroen over Guhkesvákkjåhkå i den brede dalen Kukkesvagge/Guhkesvágge. Tältet ble reist vel én km lengre väst ved elven Vuojnesjågåsj der den kommer ned fra glaciären Vuojnesjiegna. Kartref. N 7479417 E 0624833

Camp

Den södra Sarektraversen

- en underbar vandring gjennom spektakulär geologi

Vuojnestjåhkkå 1952m – Spijkka 1976m –

Spijkka NV ̴ 1920m        – Buchttoppen SÖ 1903m –

Buchttoppen 2010m      – Sydtoppen 2013m –

Stortoppen 2089m         – Nordtoppen 2056m

19.08.2015

Starten gikk kl.05 med 60m rep og sikringsutstyr i pakningen. Opp den 5 km lange östryggen til Vuojnestjåhkkå var det promenadgang til det smalnet för toppunktet på 1952m, kl.08. VuojnestjåhkkåHerifra gikk fjellturisten ned västerut i stenig bergside (norska: ur) til överst på glaciären Vuojnesjiegna, som korsades.

Oppstigning til SpijkkaSå fortsatte han opp i sydvästkanten av snöfältet som ofte går helt opp til Spijkkas östkam, og bort til varden på Spijkka 1976m, kl.10.

Efter en pause med prektig utsikt fortsatte han ned nordväst og ut på Spijkkas nordvästre topp med höjd ca.1920m. Herifra kan man orientere sig for nedstigningen videre mot nord.

I efterhånd er det klart snabbaste alternativet att gå ned i östkanten av den lille hängglaciären som går ned mot nord mellom Spijkka og Spijkka Nordvästre, og förer ned på storglaciären Oarjep Sarekjiegna. Under årets snöforhold fans det heller ingen sprekker att se der.

Turisten valde dock att följa en brant kam ned nordover. Kammen tar ned öst av toppen på Spijkka Nordvästre, og er dårligt markerad på kartan. Kammen börjar som en rygg nedover og blir til en brant knivsegg i höjd 1800m ved kartref. N 7479276 E 0618613. Kammen klatres ned i front, svårighetsgrad 2, innan en går ned söderut til grusrenner og ur som följs ned til överst på glaciären Oarjep Sarekjiegna, nordöst av Svarta Spetsen.

Mot Svarta spetsenSvarta Spetsen har en lägre nordösttopp, varifrån det går en smal högre del av glaciärenen ned östover. Turisten passerade over brehögden/kjölen og gikk ned i den norra delen av Oarjep Sarekjiegna. Her rant det en heftig glaciärbäck djupt i sitt lage ovanpå glaciären.

Nu var det et val att ta, om oppgangen til Bucht-toppene. Det lar sig gjöre att gå opp nære kartans topp 1785m, og fortsette norrut til den branta/steile klippan/hammeren som ligger på kammen syd av topp 1903m. Turisten ville denne fine dagen följe snöfältene mest mulig, og gikk derfor opp et snöfält som brant tog honom direkte til ryggen over den nämda klippan/hammeren: N 7480257 E 0617723. Her undersökte han hammeren fra oven, og kunne konstatere at den enkelt skulle låta sig passere underifrån langs horisontale drag i sydöstsidan.

Fortsätningen var enkel opp til den platte

Buchttoppen SÖ  1903m              N 7480414 E 0617799 kl.1300

Herifra var det en promenade nordväst opp til östendan på den smale kammen:

Buchttoppen Östendan 2008m  N 7480990 E 0617323 kl.1330

Passet/skaret i Buchttoppen  2003m     N 7480995 E 0617305

Buchttoppen 2010m                         N 7481007 E 0617270 På Bucht-toppen

Utsikt från Buchttoppen 2008m

Sareks praktfulle geologi sett fra Buchttoppen!

Videre följde turisten kanten ned väst til en brantere kort klyvepassage (svårighetsgrad 2) over några frasprengte bergbitar (se bilde) ned til passet mot Sydtoppen.

Lägste pass mellan Buchtt./Sydtoppen följer dock lite längre nord: 1905m N 7481023 E 0616881.

Det var en enkel rygg opp til

Sydtoppen Sarektjåhkkå 2023m        N 7481187 E 0616684

Utsikt från SydtoppenUtsikt från SydtoppenDen iblant smale ryggen videre norrut er også enkel.

Det lägste passet/skaret mellom Sydtoppen og Stortoppen lestes av som 1943m N 7481713 E 0616650.

Amatörgeologen gikk i västkanten av några oppsprukne lyse kvartsitt-sva/plattar oppover og iakttok ruter-mönstrete flak av ennu hvitere sediment.

Först på Stortoppens konus var det svart hård diabas. Så kunne han notere

Stortoppen Sarektjåhkkå 2089m     N 7482033 E 0616593 kl.1550.

På varden er det en metallboks fra Svenska Turistföreningen, med bok, men boken var vasstrukken og svår att skrive i.

Dagens crux var forventet att bli nordöstkammen fra Stortoppen i retning Nordtoppen:

Turisten följde västkanten av kammen ned til toppen av överste klippa/hammer

Stortoppen Nordöstkam 1   2065m    N 7482097 E 0616644

Primärfaktor mot Stortoppen ble mätt/målt til 4m.

Så gikk han ned og ut på rapellknulen under. Rapellen starter efter nedstigning några meter til en stor sten med rapellslynger.

Övre hammer / klippaRapellen er endast 3m, og kan også klatres ned. Klatringen opp motsatt veg er bare et opptak, svårighetsgrad 3. Turisten kringgick dock hele rapellstället genom att gå ned väst fra hammeren og traversere inn under. Kom ihåg att det var särskilt torrt og fordelaktig/gynnsamt. Han gikk sedan ned og ut på neste klippa/hammer

Stortoppen Nordöstkam 2   2048m      N 7482125 E 0616678

Primärfaktor mot Stortoppen mättes till 2,5m.

Det er lett ned og ut planet nedenom der man hittar rapellfeste for andre rapell som er på 5m.

Nedre hammer / klippa - överste delKlatringen opp motsatt veg i front av hammeren följer noen sprekker og er altså 5m av svårighetsgrad 3.

Også her kringgick turisten rapellen genom att ta ned en smal sned plan fra västkanten av berghammeren til dess bas. Dette var også beroende av god friktion med de nuvarande törra förhållande. Under denne klippan/hammeren er man på toppen av en ny hammer uten primärfaktor, og finner et tredje rapellfeste ytterst.

Nedre hammer / klippa  - nedre delFronten av denne klippan/hammeren er bare enkel, der man förflyttar sig 8m slakt ned langs noen åpne sprekker (klatring grad 2 motsatt veg) til passet/skaret under. De to nederste berghamrene vil kunne kalles dobbelthammeren. Under denne er det en svak höjd på ryggen (Stortoppen Nordöstkam 3 2010m pf. 1,5m) för

Skaret/passet mot Nordtoppen 2000m    N 7482170 E 0616732

Så kom ikke repet til anvendelse på denne Sarektraversen.

Nordöstkammen Stortoppen fra nord

Videre langs den horisontale kammen i botten av passet er det interessant geologi:

I passet mellan Stortoppen og Nordtoppen

Röd stripet og roterad lagdeling av sediment möter svart diabas-lava:

GeologiSå följer enkel klyving opp til

Nordtoppen Sarektjåhkkå Sydendan 2050m

N 7482351 E 0616860

På Sydenden av NordtoppenPasset/skaret i Nordtoppen 2046m         N 7482408 E 0616880

Nordtoppen Sarektjåhkkå 2056m      N 7482525 E 0616935

Sarek sett från Nordtoppenkl.1715

Fra Nordtoppen mot sydVarden er bygget opp av eksempler fra Sareks geologi. Denne amatøren tolket det til hvit kvartsitt, röd foldet sedimentsten og mörk diabas.

Vandringen ned gikk over:

Nordtoppens östtopp 1973m              N 7482508 E 0617413

Herifra ned stenig mark/ur mot nordöst til et stort snöfält i rennen der kartan markerer en bekk som rinner ned mot Guhkesvágge. Snöen var så hård at stegjern krevdes. Ruten ble lagt langs förste terasse sydöstover söder om topp 1286. Det var lett passage av de parallelle jokkene fra Gaskakka Sarekjiegna, men det ble et dubbelt vad over flomstore Lulep Sarekjågåsj der turisten tok på joggesko og ble grundig kald på fötterna. Han byttet tilbake til stövler, og fikk så småningom tilbake fölelsen/känslan. Det var en lang marsch tilbake til tältet, med ennu et joggesko-vad over to deler fra jokken Vuojnesjågasj för tältplassen, der han ankom kl.2130.

Dagen etter vandrade han ut av Nationalparken og fikk efter avtale helilift från Vita stenen til Stora Sjöfallet.

Han kjörte via Kiruna til Nikkaluokta .

Se fortsetning om 2000m-topparna rundt Kebnekaise.

Om primärfaktor (pr.f.) se neste artikel.

Sammanfattning om små og stora topper >2000m i Sarek:

2056m

56m

Språkantekning:

Artikeln er skriven i gemensam neo- scandinavisk.

Svenskkonsulent: Gerth Ekström

2016-01-08 12:49   OBD
Tack för en intressant berättelse med mycket illustrativa bilder.
"Turisten" var uppenbarligen inte vilken turist som helst.
En imponerande "dagstur"!

2016-01-08 13:12   BeatriceK
Oj vilken tur! Tack för fin redovisning och bra bilder.

2016-01-08 13:19   oscarsundholm
Fantastisk fin berättelse och ett stort tack för de informativa bilderna. Har länge tittat på delar av denna travers åtminstone. Bra jobbat!

2016-01-08 13:58   Bob Probert
Fantastiskt berättelse !

2016-01-08 16:59   hansnydahl
Tack för en hissnande tur - i tredje person! Man får nästan svindel bara av att titta på de riktigt fina och informativa bilderna. Låter som att man bör gå en klätterkurs innan man ger sig av mot Sarektjåhkkå-topparna.
Jag läste för länge sedan i en norsk tidning att "turen upp till toppen av Gasskatjåhkkå* kan göras av barn". Jag tyckte den var krävande och brant. Med en sådan värderingsskala kan jag förstå att norska "turister" kan göra toppvandringar över Sarektjåhkkå...

* Gasskatjåhkkå är en 1517 meter hög och brant topp en bit norr om Rago.

2016-01-09 17:26   Örnsätrarn
Jag blir yr bara av att titta på bilderna. Jag tycker om vyerna men har svårt för branta stup. Vad innebär svårighetsgrad 2 och 3? Har svårt att hitta det på nätet.
Bilderna är jättefina och illustrativa. Jag följde din tur noga på kartan. Vita stenen har fel koordinater. Jag hoppas komma upp på Vuojnestjåhkkå någon gång. Tack turisten.

2016-01-10 21:19   arniklasses
Mycket fin tur och bra med information om primärfaktorer o dyl. Sondre Kvambekk skrev ju också en bra turrapport för något år sedan om en liknande tur; topptursnördar är väl lite svårare att hitta i Sverige. I somras gick jag upp på flertalet av dessa toppar. Efter att jag hade varit på Spijkka fick jag dock snabbt avsluta min topptur pga det värsta regnovädret jag har varit med om i fjällen. Jag fick då gå upp på Vuojnestjåhkkå och springa ner mot Bielavallda. Jag gick också upp på Nordtoppen, men tappade där bort min karta (borde nog ha en låsbar karbin nästa gång, så att kartan omöjligen ska kunna lossna).
Så om man ska räkna Gaskkasbaktis sydtopp till en av Sveriges 2000-meterstoppar blir man alltså tvungen att inkludera en till Buchttopp (5m pf på båda två).

2016-01-11 07:20   Olander
Mycket fin och intressant artikel!
Det verkar som att du använt höjderna för Sarektjåkkås 3 huvudtoppar som finns angivna sedan tidigare - 2089, 2056 & 2023. Har du mätt dem själv också? Stämde de eller såg du någon avvikelse?

Anledningen till att jag frågar är att angivelserna som finns är väldigt gamla och viss antydan finns att de kan behöva uppdateras i framtiden, såvida de inte råkar stämma såklart ;)

2016-02-08 16:52   skogsmulle101
topp, kul läsning, vilket område det är. Tänkte ta det där i sommar.