Rune Larsson sadlar om!

Om du läser magasinet Runner´s World kanske du hört talas om "löparen" Rune Larsson och hans galna upptåg. Nu har han bestämt sig för att satsa fullt ut på äventyren.

Av: outside

Kanske det är dumt att placera äventyrare i kategorier eller sätta en titel på dem. Det lockar ändå att placera Rune i facket "Sveriges hårdaste äventyrare". Han har rott över atlanten, sprungit ultradistanslopp på över 100 mil, cyklat oändliga sträckor non-stop och hela tiden hållt sig i skymundan från mediavärlden.

Nu har Rune bestämt sig för att sluta att arbeta som lärare och satsa fullt ut på äventyren och föreläsningar. Han kommer också att ägna tid åt att skriva om sina äventyr för svenska magasin.

Utdrag från www.loparlarsson.se om att springa 100 km.

Det finns flera fördelar med att springa ett så långt lopp som 100 kilometer. En av dem är att påfrestningen kommer att bli så stor att det knappast är någon ide att ladda upp särskilt seriöst. Att kolhydratladda är onödigt, eftersom ingen lever i världen kan lagra in så mycket näring att det räcker till bränsle i 10 mil. Vätskeuppladdning kan vi också glömma av samma anledning.

När jag ger sådana råd brukar folk tro att jag driver med dem. Kanske förväntar de sig att uppladdningen måste vara mer än dubbelt så komplicerad och rigorös som inför ett maratonlopp, eftersom distansen är mer än dubbelt så lång. Men sanningen är faktiskt att det enkla och trevliga oftast är överlägset det tillkrånglade och obehagliga.

Ni träffar Rune Larsson som skribent i svenska Outside. Håll till godo.

Rune Larssons sajt!

I samarbete med

2004-03-08 22:40
Otroligt!
Ga genast in pa hemsidan och bli inspirerad, eller bara fascinerad.

2004-03-10 09:11   Trottoarbonden
Betyg: 4
När jag läser om denna killen vill jag bara dra på mig löparskorna, lämna jobbet och ta sikte på horisonten !!!!!!

2004-05-21 12:21   sebbe_Huss
coolt..heehe,,nu blir jag sugen på átt springa

2004-10-09 13:38   mardfelt
Om ni vill läsa Atlantroddshistorien (med hammarhajar, skrovskador, stormar, törst, astriodbälten) kan ni gå in på min hemsida www.mardfelt.com. Under "äventyr" och "långa resan" kan ni läsa en bok om atlantrodden. Ni kan se på film samt lyssna på radioklipp från resan. Helt gratis får ni en interaktiv resa som slår det mesta i äventyrshemside-väg.

Niclas,,

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Under Lagos yta

En resa genom Lagos slumområde. 1 kommentar
Länge har Björn imponerats av gamla och grova träd. Här får vi följa med i jakten på Sveriges trädjättar, som är lite svårare än man kan tro. Du ... 4 kommentarer
Niklas vaknade upp en morgon, han hann inte mycket mer än att öppna ögonen innan tusen frågor dök upp i huvudet. “Vart är jag? Vad har hänt med mitt ...

Vinterövernattning

Natten mellan 19-20/3 spenderades ute vid upplandsleden.