Röda havet - ett dykparadis med oväntade guldkorn

De lämnade ett kallt Sverige för en veckas dykning och allmän D-vitaminkur. Liveaboard med Colona och prutning på hög nivå. Allt du behöver kunna för att med ett ord få lokala entrepenörer att skratta.

Av: bushman

Skriven av Jonathan Eshed

Vi startade resan från Arlanda med en räkmacka för 109kr och en Caffelatte för 39kr och det var en kopp som bara var aningen större än ett snapsglas. Vafan tänkte jag, ska den här resan sluta med konkurs innan den ens har börjat?

Final call och vi drog oss mot gaten. Fem timmar senare landade vi i Hurghada där en lokal vän till min mormor väntade på oss för att transportera oss mot stan där vi skulle dumpa väskor och annan bråte för att börja leta dykbåtar och hotellrum.

Det visade sig vara svårare än så eftersom vi bara var tre stycken som ville åka ut på dykutflykt. Det var december och lite av en lågsäsong, bara en massa galna ryssar i stan. Vi fick lift runt till ett tiotal olika dykcenter men alla hade annat för sig så vi började rycka i lite trådar för att hitta någon som vill köra oss ut på havet. Till slut vart jag tvungen att spela en magisk melodi på en flygel jag hittade för att få det att funka.

Dag 2 fick vi napp på Colona divers som hade två andra gäster som också ville sticka ut och dyka. Vi anmälde oss och dagen efter hämtade de oss utanför hotellet. Vi skulle också plocka upp vår dykguide längs vägen.

Han hette Gunnar och var en blandning av en surfartyp med en liten nostalgisk ådra när han tittade tillbka på sitt beslut att lämna Sverige och flytta ner till Egypten.

Vi gjorde omedlbart klart för honom att han skulle vara vår bitch resten av resan vilket han uppskattade och sen var det igång, en alldeles underbar jargong som gjorde den här turen oförglömlig.

Två dyk om dagen skulle vi få men Gunnar tyckte att vi skulle köra fyra om dagen istället och det tackade vi inte nej till.. Iväg bar det med finaste skeppet och en tre dagar lång orgie i vrak och naturdyk.

Gunnar

Vi såg allt från guldfisk och sköldpaddor till barracuda och fantastiska vrak varav ett som jag minns speciellt eftersom det var ett skepp som hade varit överfyllt med pilgrimer på väg till Mecka. Det hade haft typ 1400 passagerare men var bara gjort för 900 så det var packat kan man säga. Vraket hette Salem express och var ett enormt stålskepp som låg på mellan 15-30m.

Salem express

Eftersom det hade gått på grund och sjunkit relativt fort hade en hel del folk omkommit och både i och utanför vraket låg fullt med resväskor och andra personliga tillhörigheter och man kände verkligen att man blev berörd. Det var lätt att föreställa sig paniken hos de som reste med skeppet när det gick på grund.

Jag och vår guide Gunnar penetrerade vraket på en del ställen för att utforska insidan medan Mattias och Camilla mina två vänner samt de norska paret som också var med cirkulerade på utsidan.

Gunnar berättade att ganska långt in i vraket fanns en del kroppar kvar så vi höll oss till korridorer och lastrum. Man känner ändå att man är på helig mark och jag fattar inte hur folk kan rota runt och stjäla saker inne i vraket men det händer tydligen berättade guiden när vi kom upp.

Lastrummet

I övrigt var det en hel del häftiga naturdyk framför allt ett som låg längs stranden vid ett hotell som jag inte minns namnet på. Det var vårt sista dyk och det var faktiskt det bästa naturdyk jag varit med om. Kan verkligen rekommendera det. Det var otroligt kuperat och stora dropoffs, enorma korallträdgårdar samt en hel del fisk. Bla en krokodilfisk och en enorm barracuda som stirrade mig rätt i fejan på två meters håll.

När vi kom upp spelade vårt crew på båten Bob Marley och vi sjöng och dansade till hans ära medan vi tog av oss utrustningen och sköljde av allt. Det var så värt allt slit att åka på den här turen för minnena kommer stanna kvar länge. Har varit i röda havet ett gäng gånger och det blir bara bättre och bättre, faktum är att jag bodde och jobbade på en båt där när jag var sexton och sen dess har det blivit ett par resor ner.

På väg hem kom ett gäng delfiner och lekte runt båten så det var en fin avslutning..

Delfiner

Om man ska dyka är det liveaboard som gäller för längs stränderna är det ganska trist, mycket turister osv. Hurghada som stad är inte så trevlig, men om man lyckas komma innanför skinnet på de lokala folket så är de otroligt gästfria och vänliga.

Vi var sjutton personer på en fiskrestaurang och åt värsta middagen med alla möjliga rätter. Notan gick på 800kr med dryck för hela gänget och sådär billigt var typ allt om man visste var man skulle gå. På turistställena är det något billigare än hemma men om man vill leva billigt så är det fullt möjligt att leva på 7000kr i månaden inkl allt och då kan du äta de flesta måltider ute, åka taxi och få dina kläder tvättade och strykta.

De enda ord man behöver använda är Harami som betyder någonting i stil med stöld på arabiska. Om man frågar - Vilket är ditt haramipris för den här tröjan/resan med ett leende på läpparna och glimten i ögat får du garanterat roligt och försäljarna som är väldigt på i Hurghada gillar att skratta. Vi hade så himla kul medan vi pressade taxiresor så vi till slut åkte för halva lokalpriset för att vi förde med oss så mycket skoj medan vi prutade.

Totalbudget för resan:

Sista minutenbiljett 700kr om vi hade väntat lite till, nu köpte vi lite tidigare så den gick på 2000kr.
Liveaboard med tolv dyk, utrustning samt helpension och transporter 3000kr
Hotell övriga dagar med frukost: 200kr per natt för 3st i samma rum
Kanske 2000 i fickpengar och mat.

Sjukt mycket för pengarna och grymma minnen för livet. Åk till Röda havet!

2010-04-05 16:49   utifuse
Ja tack, gärna. Fast jag längtar till Dahab.

2010-11-27 19:08   Jerre
Jag kommer att åka på en liveaboard i Egypten i slutet på januari, och detta gjorde mig bara ännu mer sugen! : )

Under Lagos yta

En resa genom Lagos slumområde. 1 kommentar

Hornstrandir Island 2018

Berättelsen om en tvådagarsvandring genom naturreservatet Hornstrandir på nordvästra Island i augusti 2018. 4 kommentarer
Marcus Perfjell har nu cyklat 250 mil genom sju delstater, hemlösa, kristna, skjutglada, vanliga amerikanare har alla hälsat honom välkommen. Här kan ... 2 kommentarer
Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer