Reseberättelse > 2021-02-01

Resultat skrivtävlingen "Svenska smultronställen"

Nu är artikeltävlingen om "Svenska smultronställen" avslutad, Göran Fagerström på Bokverket har läst och bedömt bidragen. Här är resultatet. Göran Fagerstöm skriver:

Fjällens lockelse är stor. Två av de fem bidragen utspelade sig i fjällen trots att vi inbjöd till smultronställen från hela vårt land.

Klöva Hallar

Förstapriset går till Anders Hermansson, som skildrar ett smultronställe med dramatisk natur och historia i sydligaste Sverige. Klöva hallar heter platsen – Skånes Grand Canyon kallar han den. Det är ett naturreservat på Söderåsen med Skånes högsta punkt och en djup ravin.

Anders berättar levande om hålvägar, växter, spindlar och djur och traktens historia. Noggrann vägvisning följer med, men texten blir inte faktatyngd genom att allt man kan uppleva tas med.

Kungshamn–Morga

Kungshamn–Morga är också ett naturreservat, här i Mellansverige. Det ligger är på vandrings- eller cykelavstånd från Uppsala. Simon Hallstan skildrar fint ett öppet landskap med kungsängsliljor om våren, ekhagar, utsikter från en fornborg och många möjligheter att variera turerna. Perfekt för studenter att koppla av från festande och pluggande och bättra på kondisen! Simon vinner andrapriset.

Tre bidrag till

Anders Mossing tar ett ovanligt grepp. För honom är skog smultronställen oavsett geografin. Han nämner ingen plats men skriver personligt och lyriskt. John Pesonen gör ett svep över stora delar av fjällkedjan, men ett smultronställe bör vara en enda plats. Saga Wiström hyllar STF:s fjällstation Saltoluokta och dess omgivningar.

Göran Fagerström har varit domare. I över tio år var han redaktör för Svenska Fjällklubbens tidskrift ”Fjället” och startade där spalten ”Fjällsmultron”, som fortfarande finns kvar. Sen länge driver han förlaget Bokverket och gav där ut tre samlingar av fjällsmultron med bidrag från många av Sveriges erfarnaste fjällmänniskor. De spänner över hela fjällkedjan från Treriksröset till Dalarna och många har aldrig publicerats i tidskriften.

Vinnarna är meddelade per e-post.

Alla bidrag i tävlingen kommer att publiceras framöver på Utsidan. Vi börjar imorgon med det vinnande bidraget.

2021-02-02 22:05   jeepe
Tack för svaret men jag trodde det var plural som gällde alltså flera ställen, eftersom det var smultronställen inte smultronställe sen tänkte jag att de skulle vara i fjällen. Om jag hade förstått att man kunde använda hela Sveriges natur så hade jag kunnat komma med bidrag från olika platser utanför fjällen. mvh John Pesonen

Grattis till vinnarna för det är fina bidrag.

Fårö bjuder på vandring längs vackra sandstränder, häftiga raukar och en hel del tillbakablickar i historien. 6 kommentarer
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Nu har Majjen kommit till vägs ände - Stenkällegården - Bergslagsledens sydliga slut. I dessa trakter har ju Bergslagsleden stark konkurrens av ... 6 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar