Evenemang > 2018-02-26

Prestigefylld utmärkelse till Mörrums Kronolaxfiske

Tidningen Travel News och Ekoturismföreningen delar årligen ut Grand Travel Awards Ekoturismpris. Årets vinnare av den prestigefyllda utmärkelsen blir Mörrums Kronolaxfiske.

Foto: Mörrums Kronolaxfiske

Grand Travel Awards Ekoturismpris delas ut för 21:a gången i ordningen och årets vinnare blev Mörrums Kronolaxfiske.

Mörrumsån är ett av Blekinges mest välbesökta resmål. 10 000 fiskedagar och 250 000 besök i Laxens hus genererar årligen bortåt 50 miljoner kronor i intäkter till bygden. Det är också ett lysande exempel på svensk ekoturism. Genom att värna och vårda åns bestånd av lax och havsöring skapas arbetstillfällen på landsbygden, vilket förbättrar möjligheterna att bo, leva och verka där. En roll som Mörrums Kronolaxfiske axlat under lång tid, inte minst under de senaste åren.

Förra året utfördes en lång rad insatser till gagn för besökare, regional attraktionskraft och laxens och havsöringens framtid. Nya upplevelseprodukter, som ökar traktens konkurrenskraft, såg dagens ljus. Viktiga insatser gjordes för att återställa sträckor av Mörrumsån till förmån för fisk, musslor och annan biologisk mångfald. Man har även deltagit i två regionala utvecklingsprojekt och dessutom satsat på att utöka traktens boende. Sedan länge tillämpas ett selektivt fiske där merparten av fångsterna sätts tillbaka och därmed säkrar värdefulla bestånd av lax och havsöring för framtida sportfiskare.

Foto: Mörrums Kronolaxfiske

Förra året fick Mörrums Kronolaxfiske ny platschef, Ida-Maria Rigoll. Hon kommenterar ekoturismpriset på följande vis:

- Det här är ett erkännande av oss alla på Mörrums Kronolaxfiske, inklusive tidigare platschefer och personal. Det senaste året har vi lagt extra fokus på att bredda vårt utbud, lyfta fram traktens boende, möjligheten att hyra utrustning, och inte minst exponera våra duktiga guider. Åtgärder som på en och samma gång gynnar lokal ekonomi och förhöjer gästens upplevelse och vistelse.

Grand Travle Awards Ekoturismpris går till den arrangör som bäst levandegjort och utvecklat svensk ekoturism under det senaste året. De nominerade kandidaterna hämtas från kvalitetsmärkningen Nature’s Best Sweden, ett urval av de bästa naturresorna i Sverige.

Motivering:
Lax och havsöring lockar tusentals sportfiskare till Blekinge. Genom att värna och vårda en naturlig resurs skapar Mörrums Kronolaxfiske arbetstillfällen och ekonomiska mervärden till gagn för bygden. Turismintäkter som i sin tur återinvesteras i Mörrumsån och på så vis stärker naturskydd och biologisk mångfald.

Grattis Ida-Maria med personal!

Till Mörrums Kronolaxfiske

Bilder från prisutdelningen:

Foto: Jeppe Klockareson/fair travel

Mattias Holmquist, Mörrums Kronolaxfiske, Henrik Hjelt, konferencier och Ida-Maria Rigoll, Platschef Kronolaxfisket. Foto: Mörrum Kronolaxfiske

Mer information om Ekoturismföreningen

Den 9 september är det Vandringens dag och det finns flera guidade vandringar att anmäla sig till. 1 kommentar
Sörmlandsledens jubileum firas med folkfest och aktiviteter året ut.
Outdoor Festival Sthlm arrangeras i slutet på maj och erbjuder flera prova på aktiviteter, föreläsningar och skönt utehäng.
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.