Premiärturen som slogs ihop med påsken

Påskpaddling

Av: PeterJohansson23

Påskpaddlingen

Då var det dags för våran premiärtur i kajakerna i år, och vi kunde ju inte valt en bättre helg för det ändamålet kan man ju lugnt konstatera så här i efterhand.

Vi packade in i bilarna på torsdag förmiddag och rörde oss upp mot Hällevikstrand där jag och min sambo Maria mötte upp resten av gänget som bestod utav, Håkan Sundberg, Anna Dahlen, Stefan Jarbring, Josefina Larsson och Peter Jarbring. När vi alla väl lastat kajakerna och kört iväg bilarna så var det dags att påbörja paddlingen ut mot Bråtö där vi slog läger första natten då vi ville slippa paddla i mörker.

Framme på Bråtö slog vi upp tälten började laga mat och koppla av, natten började bra men då vi hade sommartältet med oss blev det lite dragit på natten och det i kombination med sommarsäck var väl inget vidare kanske men det gick vägen iaf. Jag vaknade upp vid kanske halv sex tiden på morgonen som var helt spegelblank med lite lätt dimma över vattnet, plockade fram flugspöt och började min lilla jakt på havsöringen, fick syn på en som vakade inne i viken och bestämde mig för att den var min, stod en stund och la flugan på vaket och efter ett par minuter small det till tyvärr höll den sig till runt 40cm så den fick simma vidare men fruktansvärt blank och fin var den.

Efter frukost och rivning av läger paddlade vi ut mot Kråksundsgap och gick mot Stocken sen vidare mot Gullholmen där vi avnjöt en glass i solen. Efter glassen paddlade vi ut utanför Islandsberg och in i Grundsund som vi sen rundade ut och tillbaks mot Islandsberg för att ta oss vidare in mot Jonsborg för att slå läger. På Jonsborg tog vi årets första dopp i havet som kan konstateras vara rätt kallt just nu men det var trots detta riktigt skönt o få tvättat av sig.

Dagen efter Jonsborg paddlade vi på utsidan Härmanö bort mot Vallerö där vi slog läger igen och tog god tid på oss att avnjuta det underbara sommarvädret, jag och Stefan roade oss med lite slackline medans de andra somnade i solen.

Då det var självaste påskafton så hade vi ju givetvis bokat bord på Pettersons krog på Kärringön dit vi paddlade och avnjöt en rätt skaplig middag med gott vin till. En kvällspromenad på ön hann vi även med innan vi hoppade i kajakerna och begav oss mot vallerö igen i en vacker solnedgång, man kunde ju haft en sämre påskafton kom vi alla fram till skulle jag tro.

Väl framme på vallerö så hade Anders från Stocken dykt upp och fått igång en brasa som vi slog oss ner vid och fortsatte kvällen med lite god whiskey och ett par pilsner innan vi somande gott i våra tält återigen.

Sista paddeldagen för oss alla utom Håkan som drog vidar söderut efter att vi alla hade tagit oss en långlunch på Danholmen.

Tack alla ni som medverkade på denna toppenhelg!!! Kunde inte hahaft en bättre påsk!

2011-05-09 15:17   jarbring
Bra skrivit Peter. Tack själva för att ni lurade med oss dit istället för till stugan.

2011-05-09 18:04   Leech
Verkar onekligen ha varit en toppentur! Riktigt fina bilder, speciellt "hoppet".

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.