Padjelanta 2004

Familjen Nilsson (barnen, 10 och 12 år) har fjällvandrat i Padjelanta i sommar. Padjelantaleden går mellan Kvikkjokk och Ritsem och är 150 km. Det tog tio dagar. Det var strålande sol i 8 dagar och aningen sämre de sista två dagarna - snacka om tur!

Av: padjelanta

Familjen Nilsson (barnen är 10 och 12 år) har fjällvandrat i Padjelanta i sommar. Padjelantaleden går mellan Kvikkjokk och Ritsem och är 150 km. Det tog tio dagar. Det var strålande sol i 8 dagar och aningen sämre de sista två dagarna - snacka om tur!

Kvällsvy över sjön Virihaure

Vi startade vår fjällvandring torsdag den 29/7 - 2004.

Dag 1 Kvikkjokk-Njunjes 16 km

Vi vaknade till ett strålande väder på STF:s anläggning i Kvikkjokk, efter att dagarna innan åkt rälsbuss från Östersund till Jokkmokk och fått bilskjuts med en bekant till Kvikkjokk. De första 3 km åkte vi med båt för att komma till starten för själva Padjelantaleden. Vi vandrade iväg och efter ett par timmar stötte pappa Bengt på en arbetskompis från Östersund, snacka om att Sverige kan vara litet ibland. Stugvärden blev jätteglad för det brev som vi förmedlade från "STF-posten" i Kvikkjokk.

Dag 2 Njunjes-Tarrekaise 7 km

Vi tog god tid på oss innan vi startade vår vandring mot Tarrekaise. Det var en jobbig vandring med mycket stigning samt en hel del sten att balansera på. Med facit i hand var det bra att vi inte valde att gå hela sträckan till Tarrekaise redan dag 1 dels med tanke på avståndet, men mest för att otränade kroppar och fötter behöver vila innan belastningen kan ökas. När vi kom fram hade STF lite kioskförsäljning med det nödvändigaste.

Dag 3 Tarrekaise-Såmmarlappa 13 km

Denna dag klev vi upp lite tidigare eftersom sträckan till Såmmarlappa är lite längre. Många varnade oss för att denna sträcka skulle vara stenig och jobbig, men vi tyckte leden var sämre mellan Njunjes och Tarrekaise. Sista biten till STF stugan kändes seg men till slut dök den upp intill älven. Vandrare vi mött varnade oss för att Såmmarlappa var lite av ett myggnäste och det kan vi hålla med om. Även här hade STF försäljning av lite matvaror och godis.

Dag 4 Såmmarlappa-Tarraluoppal 15 km

Första biten bar det uppför i björkskogen men efter en dryg timma kom vi in i själva Padjelanta nationalpark och här kändes det verkligen som om vyerna bredde ut sig. Det var dessutom ett väldigt fint ställe att ta en fikapaus vid. Vi kunde se stugorna på väldigt långt håll vilket uppmuntrade oss att hålla god fart de sista kilometrarna. Nu när vi var inne i själva nationalparken var det inte längre STF som skötte stugorna utan en ekonomisk förening av tre samebyar. Deras stugor är överlag väldigt fina. Även i Tarraluoppal fanns en liten kiosk som det gick att köpa lite godis i.

Dag 5 Tarraluoppal-Tuottar 11 km

Efter att vi städat oss ur stugan var det dags att fortsätta vår färd efter Padjelantaleden. Det var en rejäl stigning innan det blev mer lättgånget mot Tuottar. Övernattningsstugorna vid Tuottar är de högst belägna utefter leden. Det blev en underbar kväll med ett fantastiskt ljus över fjällen.

Dag 6 Tuottar-Staloluokta 19 km

För att klara denna lite längre vandring passade vi på att starta lite tidigare, men också för att undkomma solens starka strålar mitt på dagen. Starten från Tuottar inleds med två vadningar med 300 meters mellanrum och vi använde oss av våra sandaler för att slippa blöta ner vandringsskorna. När vi gått ca 11 km kom vi fram till en bro och ett litet vattenfall där vi rastade ett par timmar samt åt en stadig lunch. Några kilometer innan Staloluokta fick vi se den vackra vy som innefattar sjön Virihaure samt delvis snötäckta fjäll på norska sidan. När vi kom fram blev det ett dopp och sedan besök i en av de små koisker som finns i Staloluokta. Senare på kvällen lämnade vi över ett vykort som vi burit på i 6 dagar.

Dag 7 Staloluokta-Arasluokta 12 km

Denna morgon sov vi länge eftersom det var vår vilodag, men vi kom på den lysande idén att transportera oss till Arasluokta med båt. På detta sätt kom vi framåt även denna dag plus att vi fick åka på en av sveriges vackraste sjöar en spegelblank eftermiddag. När vi kom fram köpte vi glödkaka och rökt röding. För den som inte vet vad glödkaka är så liknar den en rund polarkaka, fast smaken är inte densamma. Vi tyckte i alla fall att de smakade förträffligt. Rökt röding kan inte annat än KANON smaka.

Dag 8 Arasluokta-Låddejåkkå 13 km

På morgonen kom stugvärden springades med några glödkakor för vår vidare färd. Leden gick rakt uppför i början, men efter en stund blev det mer platå och en härlig varm vind i ansiktet. Vi kom fram redan kl. 14.00 och hade god tid på oss att bada i den jokk som låg alldeles vid stugan i Låddejåkkå. Det kanske skall tilläggas att vi badade varje dag vi kom fram till ett nytt ställe.

Dag 9 Låddejåkkå-Kutjaure 19 km

Första dagen som vi inte hade klarblå himmel men det var ändå bra vandringsväder. Det var en tuff start med rejäl stigning första kilometern som sedan planade ut i ganska behaglig terräng. Vi hade tidigare mött vandrare som gick i motsatt riktning efter padjelantaleden, som hävdade att det var mycket knott i dalarna innan Låddejåkkå och det visade sig vara sant. Nu gjorde det ingenting eftersom vi varit tämligen förskonade från dessa blodsugare under våra tidigare dagar på leden. Lunchen åt vi på hängbron över Vuojaädno för att det skulle fläkta bort lite knott, annars hade det blivit pasta med knott. Vid bron delar sig padjelantaleden i två riktningar, ena går i mer lågland mot Kisuris och Akkastugorna medan den andra går högre upp mot Kutjaure och vidare mot Vaisaluokta. Vi hade bestämt den del som går högre upp och styrde därför vår kosa mot STF:s stuga i Kutjaure som ligger just utanför padjelanta nationalpark. Denna eftermiddag fick vi en 5 minuters regnskur på oss.

Dag 10 Kutjaure-Vaisaluokta sameviste 16 km

När vi startade vår vandring regnade det men redan efter 5-10 minuter var det över. Första stoppet tog vi efter 7 km vid ett vindskydd, men valde att gå ytterliggare 3 kilometer innan vi åt lunch (Blomkålssoppa och Bullens varmkorv). Det var mestadels ganska tråkig terräng med mycket sten, men mot slutet blev det väldigt vackert med sjön Akkasjaure i blickfånget. Sista kilometrarna ner mot Vaisaluokta sameviste lutade rejält utför. När vi kom fram kunde vi välja att ta leden till STF:s stuga 2 km västerut eller 5-6 km österut till båthamnen i Ännonjalmme. Det var 5 timmar kvar innan båten över till Ritsem skulle avgå från STF:s stuga eller Ännonjalmme och därför frågade vi en kille i samevistet om han kunde tänka sig köra en familj till Ritsem. Det gick alldeles utmärkt och 30 minuter senare var vi i Ritsem. Vi köpte fyra glassar direkt samt påse ostkrokar för att fira att vandringen var över för denna gång.

Sammanfattning:
Vår vandring i Padjelanta blev väldigt lyckad och det är definitivt något som vi rekommenderar andra familjer att prova på. Det skall också nämnas att fiske går att praktisera efter leden m.h.a Jokkmokkskortet som gäller 1 km på vardera sida om leden. En dag hade vi en tråkig middag inplanerad och det var därför värt ett försök att fixa födan på egen hand. Pappa Bengt lyckades få upp en röding på 2-2,5 kg som vi åt upp till middag, snacka om brakmiddag. Vi somnade jättegott den kvällen. Vi bar mat för 2 dagar och handlade resten under vandringen i de stugor som hade försäljning.

Utrustning
Här är en lista över den utrustning vi hade med oss på fjällvandringen:
Per person
1 par Låga vandringskängor.
1 par Sandaler (att ha i fjällstugorna och vid vadning).
2 par Ullfrottéstrumpor (tjockare).
1 par Strumpa i 100% Polypropelen (tunnare).
3 par Vanliga tubstrumpor
1 st. Ryggsäck. Bra avbärarbälte.
1 st. Regnskydd för ryggsäck.
1 par Tunnare jakt/fiskebyxa med många fickor (fördel med avtagbara ben). 1 par Vandringsshorts med fickor.
1 st. Bälte.
1 st. Kniv.
3 par Kortkalsonger.
1 par Underställströja lång ärm (Marinoull)
1 par Underställslångkalsong (Marinoull)
1 par Underställströja lång ärm (Ullfrotté)
1 st. Regn/vindjacka.
1 par Regn/vindbyxa.
3 st. T-shirt.
1 par Tunnare träningsoverallsbyxor, typ löpardress R90.
1 st. Keps.
1 st. Mössa.
1 par Handskar.
1 st. Liten handduk.
1 st. Sänglakan. Kommer att välja reselakan i siden nästa gång (tar liten plats).
1 st. Kåsa med karbinhake (lätt att ta fram och dricka).
1 st. Campingbestick. 1 st. Solglasägon.

Gemensamma prylar
1 st. Trangiakök.
2 st. Stålflaskor med T-röd.
1 st. Tändare.
2 st. Tändsticksaskar.
1 st. Liten konservöppnare.
1 st. Termos 0,7 liters.
1 st. Termos 0.5 liters.
2 st. Vattenflaskor 0,7 liters.
1 st. Petflaska 0.5 liters.
1 st. Schweizisk armékniv.
1 st. Fjällkarta.
1 st. Kompass.
1 st. Kikare.
1 st. Liggunderlag (att sitta på vid fika lunchstopp).
1 st. Liten förbandsväska med skavsårstejp och skavsårsplåster etc.
2 st. Rullar toalettpapper.
4 st. Pocketböcker.
2 st. Flaskor med myggmedel.
1 st. Solskyddmedel.
1 st. Nessesär med gemensamma toalettartiklar.
1 st. Anteckningsbok och penna.
1 st. Kompakt digitalkamera.
4 st. Plasttallrikar.
1 st. Visp.
1 st. Stekspade.
1 st. Diskborste.
1 st. Liten flaska tvättmedel (För att skölja upp strumpor o dyl. i stugorna)
1 st. Rulle med extrastarka fryspåsar (6 liters).
4 st. Vandringskäppar (Fanns att låna i Kvikkjokk).
1 st. Påse med diverse remmar snöre, tejp, nål, tråd.
1 st. Kaffepåse.
1 st. Bitsockerpåse.
1 st. Salt och peppar burk.
1 st. Strösocker (för gröten på morgonen).
1 st. Fiskespö (model teleskåp) plus några spinnare/flugkast.

Fin röding

2004-09-08 05:51   Staffan Andersson
Betyg: 5
Fin röding!

2004-09-09 11:19   capman
trevlig läsning! kul att ni hade bernen med er!

2004-09-09 17:56   Gubben på Udden
Betyg: 4
Kul med tips om vandring med barn. Hur vana var de innan ni gjorde denna vandring?

2004-09-10 15:40   matito
Roligt att ni fick en härlig vandring! Blev minsta sagt paff när jag stötte på dig efter Padjelantaleden. Vi var då precis i sluttampen av vår tur som gick i Sarek och avslutades med två dagar på Padjelantaleden. Även det en kanon-tur! Känner nu pressen att skriva en skildring från turen...
/Bengts arbetskompis

2004-09-10 23:26   IsDa
Betyg: 4
Jag instämmer med föregående talare att det är trevligt med lite tips för vandringsleder som är "barnvänliga".

2004-09-12 11:46   ramoons
Trevlig lättläst läsning. Tankarna återvänder till min vandring där förra sommaren. Kanske blir en sväng nästa år....

2004-10-09 19:57   Reidar
Betyg: 3
Inspirerande läsning. Undrat om det går och isf var man kan vandra med barn.

2005-01-05 15:12   chrille1
Betyg: 4
Fin artikel med målande beskrivningar och inspirerande läsning. Hur pass vana vandrare är ni i familjen? Hur fixade barnen detta? Jag bor i Skåne och vandrar en del på Skåneleden med en annan familj och där har vi haft med vårt äldsta barn (12) utan problem men så tränar han både fotboll och innebandy. Flickan som är 10 har jag bara haft med på dagsturer.
Hoppas ni eller andra kan komma med fler tips.

2005-02-02 01:17   terhop
Betyg: 3
Det var trevligt att läsa. Jag inser att vi måste ha mötts på vägen. Jag gick nämligen samma led - men i motsatt riktning just då. Höjdpunkterna för mig var Virihaure och Tuottar. Däremot tyckte jag det blev lite långrandigt när jag kom ner i skogen från Såmmarlappa och vidare söderut.

2005-03-02 18:51   padjelanta
Visst har man längtan tillbaka!!

2005-03-02 19:09   padjelanta
Ser att Ni är flera som undrar ifall barnen var speciellt tränade för denna uppgift och svaret är "nej". De är vanliga sportutövare som tränar längdåkning på vintern och fotboll på sommaren. Flickan som är yngst fick bära på en 7,7 kg ryggsäck och pojken på 10 kg. Vi föräldrar hade runt 20 kg var.

2005-05-20 19:20   ansi05
Jag tycker det verkar som en toppen tur. Det får mig att längta till i sommar så jag skagå med min 12 årige son från Hemavan och Kungsleden norrut. Jag har gåttt själv förrut men adrig med barnen mer än dagsturer.

2006-01-31 13:13   Tempest
Betyg: 4
Inspirerande och informativt! Det är kul att vi verkar vara en del föräldrar som tycker att barnen passar på fjället!