Paddla i Kroatien

De tog kajakerna på biltaket och åkte till Kroatien och paddlade dagsturer från campingplatser vid havet. Här är deras erfarenheter.

Av: Lars H

I juni 2015 paddlade jag och sambon i Kroatien. Vi lastade kajakerna på biltaket och åkte, Polen, Slovakien, Ungern och Kroatien. Vi ville göra en veckas tur med övernattning i tält eller vandrarhem/pensionat/hotell. Trots flitigt sökande på nätet hittade jag inte nödvändig information. Tälta kan man bara göra på tältplats eller privat mark med ägarens tillstånd. Vattennära boenden var inte heller lätta att hitta. På nätet fanns några berättelser om turpaddling, men med alltför lite info för att kunna användas för egen turplanering.

Istället valde vi att boka plats på campingplatser vid havet där det fanns lite öar som vi tyckte var lämpliga paddelmål, och därifrån göra dagsturer. Det blev lyckat. Klart lagom varmt vatten. Nedan följer lite praktisk info. Om någon har info om hur en flerdagarstur kan göras så tipsa gärna om det i en kommentar.Typisk Kroatisk kust

Kroatiens berggrund är mestadels av kalksten, som i kontakt med havsvattnet bildar mycket vassa taggar. För att komma iland behövs en vik med sten-, grus- eller sandstrand. Ibland är det långt mellan dessa. Håll koll på väderprognosen, starka vindar (Bora m.fl.) kan ibland komma snabbt. Kroatiska väderlekstjänsten finns på meteo.hr/index_en.php med bl.a. sjörapport för Adriatiska havet (Adriatic sea-synopsis).Taggig kalkstenskust

De campingplatser vi valde var Oaza Mira(www.oaza-mira.hr/en) på fastlandet, en lyxig camping med el och vatten vi varje tältplats. Och Camp Vira på norra delen av ön Hvar (www.campingcroatiahvar.com).Trångt på stranden vid staden Hvar

I Kroatien och flera av länderna på väg dit är reglerna för utmärkning av utskjutande last annorlunda än i Sverige. Det krävs en röd/vit 50*50 cm skylt med reflex om lasten (kajaken) sticker ut mer än 50 cm bakåt.Kajakerna med laglig skylt

2015-10-17 20:45   Henrik Nerman
Betr "Om någon har info om hur en flerdagarstur kan göras så tipsa gärna om det i en kommentar."
Jag har paddlat i Kroatien ett antal gånger (årets tur är ännu inte publicerad, nyss hemkommen som jag är), här är länkar till turerna 2013 och 2014, i två olika områden som jag gärna rekommenderar:
Vi vill inte köra bil så långt, istället flyger vi ned och hyr kajak på plats - så blir det också 2016. Det är effektivt, man är borta 8 dagar men får 6 hela dagars paddling.
Mina turer går i regi av föreningen Havspaddlarna Västerås http://www.havspaddlarna.se
/Henrik Nerman

2015-11-03 21:29   brigitte
Tack för tips om bra campingplatser vid vattnet.
Brigitte Buisson Nord

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Från Kalmar, Rafshagens Camping till Stockholm, Vaxholm. Ett alternativ till långtur med kajak. Men man slipper paddla! De touringkittar en gammal ... 11 kommentarer
Bengt Larsson har precis kommit ut med 4:e upplagan av sin bok Kusten är klar ! Om en kajakfärd runt hela Sveriges kust. Utsidan har fått ett utdrag ...