Artiklar > På Inkaleden mot världsarvet Machu Picchu

På vandringen mot det legendariska Machu Picchu, genom Aubambadalen och över Inkachillaskas bergspass, mot det peruanska rikets bortglömda stad, leder slingrande
stigar genom vitt skilda klimatzoner till ett av världens sju underverk. Hampus Valfridsson var en av gästerna på Swetts första officiella vandringsresa till Inkaleden och ett historiskt världsarv.

Han bokade den officiella jungfrufärden till Inkaleden under en av grundaren Nicklas Lautakoskis föreläsningar i hemstaden Katrineholm. Hampus beskriver sig själv som en person som inte gärna gjort saker på egen hand, utan helst tillsammans med vänner. Vad som fick honom att bestämma sig för att boka en resa till Peru på egen hand vet han inte riktigt, men vad han fick ut av resan råder det inga tvivel om.
─ Jag har förändrats som person. Både av att jag vågade boka resan, men även upplevelsen och människorna som var med. Jag insåg att man måste våga lite.

Resan gick av stapeln i maj 2017, och i gruppens följe fanns en teveproduktion från Sveriges television och programledarna Paul Svensson och Anne Lundberg från
matlagningsprogrammet Landgång. När jag frågar om hans upplevelse kring detta får jag ett kort och avspänt svar som vittnar om hans avslappnade inställning.
─ Förutom det trevliga sällskapet blev det bara lite extra vattenpauser när SVT-gänget gjorde sin grej.

Hampus och fyra andra anlände till Cusco tre dagar innan vandringen skulle börja, så de hade gott om tid att acklimatisera sig och uppleva den livfulla staden och dess peruanska glans. Även om Hampus själv inte påverkades så mycket rent fysiskt av höjdsjuka, så vidhåller han att det är en utmaning för kroppen och sinnet, och således gjorde de första tre dagarna stor nytta.
─ Man får kämpa för sin egen upplevelse.

Han berättar om de skiftande klimatzonerna som leder från grönskande djungel till vitskimrande, snöklädda berg. Han berättar om lokalbefolkningen som sprang om honom i
bara sandaler, medan han och hans grupp hankade sig fram med utrustning för tusentals kronor.

─ De satte upp tältet och lagade maten så att det var klart när vi kom fram. De hade frukosten klar åt oss när vi vaknade på morgonen. Vi började vandra innan dem varje dag, och varje dag gick de om oss.

Han berättar om känslan av att nå upp till utkiksplatsen från vilken den historiska vykortsbilden är tagen; den plats från vilken man kan beskåda hjärtat av ett en gång blomstrande rike under det forna Inkafolkets styre mellan 1200-talet och 1500-talet.
─ Det är en upplevelse som bara finns där.

Vilket är ditt bästa tips till någon som funderar på att vandra Inkaleden till Machu Picchu?
─ Ta med en kamera.

Läs mer och boka din resa här.