Nyhet > 2017-09-21

Osprey städar upp alperna med EOCA

Osprey donerar 285 000 kronor till projektet Mountain Wilderness för att skydda bergsmiljöer och bevara de vildmarksområden som återstår i bergen.

Osprey Europe är stolta över att tillkännage sitt fortsatta samarbete med European Outdoor Conservation Association (EOCA). Sedan 2013 har Osprey varit en viktig EOCA-sponsor och stöttat ett antal kampanjer, däribland Bird Conservation Georgias mycket framgångsrika projekt för att skydda de mer än en miljon rovfåglar som varje säsong migrerar genom Lilla Kaukasus i Georgien från jakt.

Nu har de donerat 285 000 kronor till projektet Mountain Wilderness, vilket helt finansierar detta spännande och viktiga initiativ. Syftet med icke-statliga Mountain Wilderness är att förena människor runt om i världen som älskar Alperna för att skydda bergsmiljöer och bevara de vildmarksområden som återstår i bergen.

Projektet ”Cleaning the Alps” har som mål att montera ner och avlägsna anordningar som inte längre används i de franska Alperna, som till exempel taggtråd, övergivna skidstationer och kablar. Dessa utgör ett verkligt problem och en fara i vildmarken för såväl människor som det lokala djurlivet.

”Vi är överlyckliga över att i år kunna stötta fler naturvårdsprojekt än någonsin tidigare”, säger Catherine Savidge, administrativ chef på EOCA. ”Alla projekt
vi arbetar med är i behov av och förtjänar finansiering, så det är ett nöje att kunna underlätta finansieringen av det här projektet tack vare Osprey Europes generositet.”

Sedan 2002 har Mountain Wilderness med hjälp av volontärer oförtröttligt arbetat med att avlägsna farliga material från Alperna. Kablar och vajrar utgör ett särskilt hot mot fåglar som lammgam, fiskgjuse, uggla, örn, skogshöna och fjällripa, men även lokalbefolkning och besökare riskerar att skada sig. De tjugo teamledarna som leder projektet på plats kommer att utrustas med ryggsäckarna Talon 44 och Tempest 40 för att underlätta det dagliga arbetet.

Mountain Wilderness kommer också att sprida information om hur framgångsrika dessa projekt har varit, för att lyfta frågan bland såväl bergsbor och besökare som politiker och beslutsfattare. Genom att sprida sitt budskap bidrog de nyligen till införandet av en ny lag i Frankrike (oktober 2016) som kväver att operatörer monterar ner skidliftar om de inte har använts på fem år.

”Det är med glädje vi tillkännager vårt beslut att investera en betydande summa pengar i Mountain Wilderness-projektet”, säger Jonathan Petty, marknadschef på Osprey Europe. ”Vi har ett starkt naturengagemang, och naturskydd och miljövård är en viktig aspekt av vår fortlöpande strategi.”

Osprey Europe ser fram emot de spännande resultaten av det här projektet och att stötta Mountain Wilderness i deras framtida arbete.

Den 11-14 september träffas flera aktörer inom friluftslivet för att diskutera hur friluftslivet påverkar klimatet. 5 kommentarer
Naturen erbjuder mängder av möjligheter till friluftsliv - oavsett om vi vandrar, klättrar eller åker skidor. Men hur kan vi se till att vi gör det ... 8 kommentarer
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.
Länsstyrelsernas minskade anslag för skötsel av skyddad natur kommer påverka naturreservat och vandringsleder negativt. 6 kommentarer