Olika sätt att knyta kängorna

Fotproblem vid vandring är inte roligt, här är några tips hur du kan få bukt med en del av problemen.

Fotproblem under vandringen kan vara riktigt besvärligt , börjar det krångla ute på turen finns några knep att göra för att försöka få bukt med dem.

Sitter inte hälen fast kommer skavsåret snart att ge sig till känna. Stanna och justera knytningen så här:

Dra åt snörena ordentligt över foten, före första hakparet lindar du ena snöret två varv om det andra (kirurgknut) då glider inte snöret upp, trä runt hakparet och så en likadan knut till och sen som vanligt resten av skon.

Trycker det uppe på foten under plösen, prova med denna knytning:

Dra ur snörena ner till första snörhållarparet trä sen enligt bilden nedan så det blir en öppen fyrkant av snöret på ovansidan. Man får känna efter om de ska dras direkt rakt upp eller gå i kors en gång nertill som på bilden.

Tryck över tårna kan avhjälpas så här, dra ur snörena, hoppa över nedersta snörhållarna prova om det räcker med ett par först, som på bilden, annars börjar du högre upp på skon.

Trycker det vid fotknölarna, undvik att knyta i de övre hakparen.

Justera i tid innan det gör för ont då blir både du och fötterna glada! Ta en paus efter en eller ett par kilometer och känn efter.

2018-04-16 12:17   Skärkarln
Tack det var tydligt pedagogiskt och värdefullt!!!

2018-04-16 17:16   ludvig_svensk
Den knytning som jag föredrar är att snöra till första hakparet. Från dom går jag upp till sista hakparet och därifrån sicksack neråt och avslutar med rosett.
På så sätt kan man snöra hårt runt foten men låta skaftet sitta löst så det inte stänger av blodet till fötterna.

2018-04-26 16:59   Gote de Toresa
Intressant och givande.Har experimenterat mycket kring detta då jag ofta får ett tryck på hälsenan om jag knyter skaftet. Jag sätter knutenlängre ner och håller ihop skaftet med ett gummiband. Under gummibandet kan jag stoppa överskott av snöre. Gummibandet häktar jag i Fyrkant kring de övre tre hakparen