Artiklar > Nyttoväxter på vandringen

Du som älskar friluftsliv har säkerligen ett stort miljötänk och vill veta vad du stoppar i kroppen. Naturliga läkemedel har varit grunden till den moderna medicinen och fungerar än idag. Nedan berättar vi mer för dig som vill packa väskan med naturliga hjälpmedel eller veta mer vad du kan använda i naturen.

Odla hemma

Många nyttoväxter trivs bra i tropiska klimat och växer därmed inte i den svenska vildmarken. Andra växer bara i södra Sverige och går inte att hitta medan du fjällvandrar. Inför större vandringar och resor kan du faktiskt odla en del läkeörter hemma och ta med på vandringen. Örter och torkade kryddor tar liten plats, både i hemmet och i ryggsäcken.

Förr i tiden odlade exempelvis medeltida munkar många nyttoväxter i sina trädgårdar för att använda i kosten och som medicin. En populär växt var balsamblad som du fortfarande kan köpa som frö hos Impecta. Den används på myggbett eller torkas till te för att motverka förkylningar. Som plus är den väldoftande och odlas gärna inomhus.

Bockhornsklöver kan användas som krydda i fröform och de späda bladen har tidigare ätits för att stoppa inflammation i kroppen. Du kan odla den direkt på köksbänken i en mindre kruka eller i ampel på balkongen.

Hitta i den svenska naturen

Om du inte har tid att förkultivera och så frön kan du använda vad den svenska naturen erbjuder:

• För dig som vandrar långt eller har haft en dålig natts sömn ska du söka efter äkta johannesört som verkar uppiggande.
  • Om magen börjar göra uppror kan du tugga citronmeliss som hjälper mot matsmältningsproblem.
  • Avkok av daggkåpa kan användas för att desinficera mindre sår och elaka finnar. De beska bladen är ätbara och sägs öka blodcirkulationen.

Vi rekommenderar så klart att du besöker vårdcentral vid sjukdom och allvarliga skador