Nyhet > 2009-01-27

Av: admin

Nyheter från Haglöfs vår / sommar 2009

Premiumryggsäckar

Med två nya ryggsäckar för krävande turer stärks nu Haglöfs Top-Of-The-Line-sortiment.
Nyheterna är varandras motsatser i fråga om användningsområden, men har gemensamt att de klarar extrema utmaningar utan att vara extremt komplicerade.

Sumo - för riktigt tung packning
Haglöfs nya ryggsäck Sumo är tung i alla bemärkelser, utom när det gäller den egna vikten. Sumo är gjord för expeditioner och andra långturer som medför tung och skrymmande packning och har alla egenskaper som den krävande användaren behöver:
• Bärsystemet är Haglöfs mest påkostade. ContactTM Pro
Adjustable System har extra breda och polstrade
axelband. Dämpningen mot ryggen är uppbyggd av
dubbla lager ventilerande cell foam för att ge en
behaglig bärkomfort.
• Med SpearTM viktfördelningssystem kan belastningen
flyttas mellan axelremmarna och höftbältet.
• Via en öppning längs sidan på säcken nås innehållet
utan att öppna topplocket.
• Topplocket kan tas av och användas som midjeväska
vid kortare avstickare eller toppattacker.
• Under topplocket har Sumo förstås också Haglöfs
unika snölås med tillslutning som kan öppnas i ett
enda handgrepp. Så enkelt att du kan behålla
handskarna på nästa gång du skall in i säcken.
Sumo finns i två storlekar, 75 och 95 liter.
Vikt 3,15 resp 3,40 kg

Roc - Haglöfs nya ryggsäck för klättrare
Enkelt och rent har varit ledorden när Haglöfs konstruerat nya Roc. Framstående klättrare har deltagit i utvecklingsarbetet, och låtit maximal funktion styra valet i varje detalj. Inte minst har Haglöfs fokuserat på säkerheten för både bärare och medklättrare. Exempelvis är öppningen på topplocket centrerad högst upp för att minska risken för
att utrustning ska falla ur och ned på medklättrare.
Målet har varit att skapa en mångsidig säck för både sommar- och vinterbruk. Tack vare att säcken kan byta skepnad, genom att antingen överpackas eller komprimeras beroende på mängden utrustning, fungerar Roc dessutom både som transportmedel till klippan såväl
som följeslagare på leden.
Roc finns i två storlekar, 25 och 35 liter. Vikt 1,40 resp 1,50 kg.

Nya softshelljackor
En av styrkorna med Soft Shell är dess breda användningsområde. Våren 2009 tar Haglöfs ytterligare ett steg längre. Flera produkter i Haglöfs Soft Shell-sortiment görs från och med våren 2009 i tunnare och mer flexibla material. Genom nya kombinationer av material har produkterna anpassats för att maximera smidighet och rörlighet med olika grad av skydd mot elementen så att användaren ska kunna få ut mesta möjliga av sitt plagg.

Nyheter i vårkollektionen 2009
• Cobra jacket. En ny jacka i en ny materialmix. Kombi-
nationen av FlexAbleTM och Polartec® Power Shield® ger en mycket stretchig och flexibel jacka med
hög vindresistens och god andningsförmåga.
• Weasel hood. Kombinationen av windstopper® Soft Shell och FlexAbleTM ger en jacka som står emot vind
mycket bra samtidigt som den är mjuk och följsam.
Passande för lite mer exponerade turer där du behöver
mer vindskydd.
• Turbine hood är tunn, men kombinerar ändå hög
motståndskraft mot vind och vatten samt har goda
värmeegenskaper. Turbine Hood sys i windstopper® Soft Shell med två olika tjocklekar för bästa rörlighet.

Cobra Jacket

Weasel Q Hood

Turbine Q Hood

Sovsäckar för kvinnor
Våren 2009 lanserar Haglöfs Q-serien - en helt ny serie sovsäckar anpassade för kvinnor.
Q-serien har en passform som är något vidare vid höfterna och smalare vid axlarna.
Efter önskemål från kvinnliga användare har Q-serien också extra kraftig isolering i nedre delen, så att fötterna hålls ordentligt varma, säger Richard Jägrud på Haglöfs.
Haglöfs Q-säckar finns med dunfyllning eller syntetfyllning.

Lättare att välja sovsäck
Haglöfs inför från våren 2009 ett nytt märkningssystem som gör det ännu enklare för konsumenten att välja rätt sovsäck. Våra sovsäckar är nu indelade i kategorier med tydlig och enkel märkning som visar vad de klarar, om sovsäcken är anpassad för sommar, vår/höst eller vinter.
Vi har också arbetat hårt med att förbättra värme-/viktförhållandet i våra sovsäckar. Allra mest tydligt blir detta i Goga 3S, vår toppmodell bland dunsovsäckarna, säger Richard Jägrud på Haglöfs.

Anpassningsbara innersulor
Haglöfs utrustar från våren 2009 alla sina skor med innersulor som enkelt anpassar sig efter fotens form och därmed motverkar belastningsskador. Den nyheten är Haglöfs först med bland tillverkare av outdoorskor.
Sulan kommer från världsmärket SOLE. Den anpassar sig till varje enskild individ och har en rad viktiga komfort- och hälsofrämjande egenskaper.
• En anatomisk form som stödjer hela foten, från tå till häl.
• Ett hålfotsstöd som hindrar fotvalvet att sjunka ned i
steget. Det motverkar skadliga snedbelastningar.
• En djup hälkopp stabiliserar foten i skon och förstärker
samtidigt hälens naturliga stötdämpande förmåga.

Anpassar sig till foten.
Det unika materialet i sulan formas alltså efter användarens fot. Innan den används första gången kan sulan värmas i ugnen - ett par minuter i 90°C. Anpassningen till foten sker även gradvis när skon används.
Haglöfs redan erkänt bekväma outdoorskor tar med den nya sulan ett rejält kliv uppåt i utvecklingen. Det som tidigare krävt en extra investering i specialsulor kan nu lösas med rätt val av outdoorskor.

Mer information

Dun är oöverträffat vad gäller värme i förhållande till vikt i värmejackor, men utvecklingen går framåt och idag finns det syntetiska material som ... 12 kommentarer
Anneli Wester åkte till Kina för att tälta på toppen av Muztagh Ata, drygt 7500 m. Det skulle bli den värsta resa hon någonsin erfarit. Del 5. 7 kommentarer