Nyhet > 2022-06-17

Ny kanotled runt Hjälmaren

Lagom till sommaren presenterar Örebro kommun tillsammans med Arboga, Vingåker och Katrineholm en ny kanotled som sträcker sig över hela Hjälmareområdet.

Under våren har en strategi för Hjälmarens framtida utveckling tagits fram med fokus på landsbygdsutveckling, friluftsliv och besöksnäring i området. En del av satsningen som nu görs är på en ny kanotled genom tre olika landskap.

- Vi tillgängliggör Hjälmaren ytterligare genom att koppla samman den över kommungränserna. Hjälmareområdet har en unik naturmiljö och något som vi ska värna och vara stolta över. Med en ny kanotled utökar vi utbudet av besöksmål i Örebro ytterligare och hoppas nu många tar tillfället att upptäcka Hjälmaren från sjösidan, säger Ullis Sandberg (S), ordförande Programnämnd samhällsbyggnad.

- Leden sträcker sig runt hela Hjälmaren med olika etapper och landgångar som vi nu tillgängliggjort. Att attrahera besökare till Hjälmaren och göra den mer levande och attraktiv är ett långsiktigt arbete som vi gör tillsammans med många andra aktörer. Att etablera en gemensam kanotled visar på den stora potential Hjälmaren har och vad vi kan uppnå när vi samarbetar över kommun- och länsgränserna, säger Gustav Axberg, projektledare Stadsbyggnad.

Hjälmaren är Sveriges fjärde största sjö med 357 kilometer strand, och erbjuder paddling bland 1 283 öar.

Kanot, sup eller kajak
Lederna passar för såväl kanot, sup eller kajak där startplatser sker vid Örebro kanotförening, Fiskeboda, Hjälmarbaden, Åstabadet, Katrinelund, Hampetorp, Läppe, Norra Ässundet, Grythems gästhamn eller Lungers hamn. Några av de öar med det lilla extra är Tåkenön, Björkön och Vinön. Missa inte heller Fåran, Hjälmare kanal eller att blicka på skulpturparken från vattnet vid Hällarna.

Några populära leder

• Näckrospaddeln – Fiskeboda
  • Viken runt – Läppe
  • Björkön – Mellanfjärden
  • Kanalslingan – Notholmen

Läs mer på: visithjalmaren.se eller naturkartan.se

2022-06-17 16:18   camlun
Min erfarenhet av att paddla på Hjälmaren är att det ofta blåser och ganska snabbt blir det stora och stökiga vågor. Jag hade nog bara gett mig ut med kanadensare där vid riktigt fint väder och inte tagit någon flerdagstur. Med SUP känns det ännu mer tveksamt.

2022-06-18 17:26   HasseQ
Så stora sjöar är nog tråkigt att paddla. Och saknar uppgifter om vindskydd, bad, stränder, butiker, restauranger, campings osv. Det räcker inte med en sträckad linje runt en sjö för att det skall bli en bra kanotled.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar