Nu reser vi på Svemester

Hemester och Staycation har varit modeord på sociala medier de senaste åren bland de som semestrar på sin hemort. Svenska Turistföreningen (STF) vill nu hellre att vi pratar om Svemester. Dels för att belysa att det inte är hållbart att resa utomlands på semester i den utsträckning vi gör men också öppna upp för alla att berätta om sina bästa platser i Sverige. Svemester ligger dessutom rätt i tiden, 3 av 4 svenskar svemestrar i sommar. Det visar en undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Svenska Turistföreningen (STF).

- För två år sedan lanserade vi The Swedish Number där 32 000 svenskar svarade för Sverige när hela världen ringde. Nu behöver vi hjälp igen, fast denna gång gör vi det lite enklare. Det enda som krävs är att man använder #svemester där man delar sina bästa semestertips i Sverige. Vår förhoppning att det ska bli en transparant och personlig guldgruva för alla semesterfirare i vårt avlånga land, säger Jenny Engström, kommunikationsansvarig på STF

Sverige är glädjande nog det populäraste resmålet för sommarlediga svenskar, i år tar tre av fyra en Svemester. Över hälften av alla spenderar hela semestern i Sverige medan en fjärdedel spenderar sin semester mellan Sverige och utlandet. Allra helst vill svenskarna koppla av (49%), sola och bada (47%) samt besöka sevärdheter (38%).

För att ta reda på vad det absolut bästa med Sommarsverige är frågade STF sina 238 000 medlemmar, där sade sig hela 94 procent att de planerar att spendera hela eller delar av sin semester i Sverige. För dem är Sverige ett resmål som erbjuder en möjlighet att upptäcka sitt land på ett hållbart sätt. De tycker att det bästa är att vandra (62%), upptäcka sevärdheter (35%) och koppla av (33%).

- Undersökningen visade även att varannan av våra medlemmar har förändrat sitt sätt att resa de senaste 5 åren för att minska miljöpåverkan, det är ju helt fantastiskt. Framförallt tänker våra medlemmar på hur de reser till sin destination när de tänker på hållbart resande, säger Jenny

Vi hade i alla fall tur med vädret

Svenskarnas ständiga samtalsämne inför semestern är vädret. Det brukar användas som argument mot att stanna i Sverige. Men faktum är att färre än 2 av 5 Svemester-experter i STF oroar sig för dåligt väder. Och frågan vilket landskap man skulle rekommendera någon att besöka kommer Lappland, Jämtland, Skåne, Bohuslän och Gotland i topp.

- Det tyder på att vi nog pratar väder mer än vi faktiskt oroar oss för det. Mitt personliga svemestertips är att ta en Sverigekarta, blunda, peka och åk dit. Svårare än så är det inte, avslutar Jenny Engström.

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar