Artiklar > När olyckan är framme - ett abrupt slut på ...
Sponsrat innehåll från Fjällcom

När olyckan är framme — ett abrupt slut på äventyret i Padjelanta

I mars i år reste Lena Wilderäng till Sarek för ett soloäventyr på skidor. Hon hade hört berättelser om det väglösa och magiska landet uppe i norr och bestämde sig därför för att själv utforska Sarek vintertid. Planen var att stanna i 10 dagar, men Lenas resa fick ett abrupt slut när hon skadade knät och blev tvungen att signalera efter hjälp. På resan hade Lena med sig en Garmin Inreach Explorer från oss på Fjällcom som hon använde under resan för att skicka live-positioner varje dag samt för att åberopa SOS vid olyckan. Lena fick hjälp att kommunicera och organisera räddningsinsats med den lokala räddningstjänsten.

Ett vinteräventyr med min Garmin InReach Explorer från Fjällcom

Jag hyrde min satellitenhet av Fjällcom. För närvarande känner jag inget behov av att äga en själv — vanligtvis finns det redan en satellitenhet på de båtar jag seglar (Lena seglar mycket, reds. anm.). För vildmarksturer är det bästa och mest kostnadseffektiva alternativet att hyra en satellitenhet.

Jag bestämde mig för att hyra enheten Garmin Inreach Explorer eftersom jag ville ha tillgång till topografiska kartor och GPS-position som ett komplement till mina egna papperskartor, kompass och de topografiska kartorna med GPS i min telefon.

Till att börja med använde jag enheten för att skicka min position längs leden. Via min offentliga länk kunde folk där hemma se min position på en karta. Denna uppdaterades vanligtvis när jag började turen på morgonen och sedan varannan timme fram till kvällen. Jag skickade en extra position varje kväll när jag slagit läger och stängde sedan av enheten under natten för att spara batterier. Efter några dagar började jag ladda ner väderprognoser vilket var en fantastisk funktion! Under resan kom det en vädervarning med hård vind, dimma och mycket snö. Jag kunde såklart inte göra så mycket åt vädret, men det var fantastiskt att vara mentalt förberedd och även kunna förbereda lägret för att motstå de kraftiga vindarna under natten.

(När olyckan var framme)

Så hur fungerar Inreach Explorer när du behöver skicka en SOS-signal?

Det finns en stor knapp på sidan, där det står “SOS”. Att bara trycka på den gör dock inte mycket — enheten har nämligen ett lock som skyddar knappen! Du måste först öppna locket och sen hålla in den mindre knappen inuti. Där måste du även bekräfta att du byter till SOS-läge.

Professionell hjälp av Fjällcom

Så snart du gör detta händer två saker. Det ena är att Garmin Emergency Response Coordination (GEOS) kontaktas. Den andra är att en jourperson från Fjällcom tar emot SOS-signalen och omedelbart startar en kommunikation med dig, kontrollerar vad nödsituationen är och vad som behöver göras. Sedan organiserar Fjällcom ytterligare åtgärder — detta kan vara allt från praktiska frågor till att komma i kontakt med räddningstjänster i närheten. Detta är en tjänst som ingår i uthyrningen av enheten. Det är fantastiskt — vanligtvis skulle du annars själv kontakta någon hemma, men du kan inte förvänta dig att de är på plats dygnet runt eller att de kontrollerar e-postmeddelanden för nödmeddelanden varenda minut.

När jag efterlyste hjälp på min tur kunde GEOS inte göra mycket. Fjällcom var dock väldigt snabba att svara och var mycket hjälpsamma när de kontaktade rätt tjänster så att en evakuering kunde startas. Jag fick besked om att flera enheter var på väg. De ansvariga för räddningen fick själva en länk för att kommunicera direkt till mig, men det gjorde de inte. Så under SOS-samtalet var Fjällcoms personal min primära kontakt och informationskälla. Tonen var lugn, kompetent och hjälpsam, vilket hjälper mycket när det är krisläge.

Att försöka röra mig med ett skadat ben var självklart mycket smärtsamt och jag var rädd att jag inte skulle kunna balansera ordentligt, riskera fler fall och fler skador. Jag valde att inte riskera detta och fick en bekräftelse av Fjällcom att stanna där jag var (SOS-signalen skickar nämligen en exakt position). Ändå kände jag att jag behövde göra något, men att välja rätt strategi var svårt utan mer information. Det kan vara kontraproduktivt att börja planera något som bygger på att räddning kommer inom några timmar, när räddningen egentligen kommer inom några dagar. Eller tvärtom.

Räddningen är nära

Jag bestämde mig för att göra mig så synlig som möjligt. Jag packade upp och spred ut det signalfärgade locket på pulkan (som jag valde av precis denna anledning). Jag klädde på mig så mycket varma kläder som möjligt, skapade ett isoleringsskikt mellan mig och snön och skyddade mig med en vindsäck och gömde mig från vinden på baksidan av pulkan. Vinden blev allt starkare, så både säcken och pulkaskyddet flackade våldsamt. Jag försökte distansera mig från situationen lite genom att äta upp alla söta snacks jag hade i närheten samt ta ut min kamera för att titta på bilderna från expeditionens början. Bilderna hjälpte till att distrahera mig från den pågående situationen, och min desperata väntan kändes inte så långvarig som den nog annars hade gjort.

Sen kom äntligen räddningspersonalen. Vilken lättnad! Jag fick bästa möjliga professionella vård och mitt ben är faktiskt redan mycket bättre i skrivande stund, ungefär tre veckor senare. Jag har gjort min rehabträning tillsammans med en sjukgymnast och kan nu gå och fungera mer eller mindre som vanligt, även om jag fortfarande haltar en del. Och jag har redan varit på ett lokalt räddningsuppdrag själv, väldigt glad över att kunna ge tillbaka.

Om servicen från Fjällcom och allmän användning av satellitenheten

Jag valde Fjällcom på grund av deras snabba service, det bra priset och möjligheten att ta emot och returnera enheten per post, oavsett var i landet (eller världen) jag befinner mig.

Fjällcom hyr ut många olika typer av enheter, allt beroende på vilket slags äventyr du ger dig ut på och vilken typ av risker det kan finnas. Det finns några simplare enheter med färre funktioner samt rejäla satellittelefoner med röstsamtal och liknande. För mig var enhetens vikt inte så avgörande eftersom jag reste med pulka, däremot var funktionen desto viktigare. Jag behövde däremot inte göra några röstsamtal, så jag bestämde mig för att en Inreach Explorer var det bästa alternativet för en ensam vintertur.

Jag använde också enheten för kommunikation via mail, om än sparsamt. Enheten har ett ganska besvärligt tangentbord — det är visserligen QWERTY men du måste flytta markören med pilarna och manuellt välja varje bokstav och sedan bekräfta den. Detta kan som tur är enkelt åtgärdas genom att ansluta din smartphone till Inreach-enheten och bara skriva e-post via telefonens tangentbord. Det skulle dock kostat mig mer batterier, så jag valde att offra komforten av min telefon för säkerheten hos väl laddade enheter.

Det jag kunde ha gjort annorlunda var att jag kunde ha lämnat mer information om SOS-funktionen till mina nära och kära innan resan. Min lärdom av detta är att om jag delar länken med någon, kommer jag också att behöva dela information om vad SOS-signal betyder och vilka typer av åtgärder som kan tas om/när olyckan sker.

Ett bra slut tack vare hjälpen från Fjällcom

Sammanfattningsvis: i en nödsituation, där mobiltäckningen inte är tillförlitlig eller helt obefintlig, är det viktigt för din egen säkerhets skull att använda en satellitenhet. Min situation var att jag under en skidresa på vintern till de mest oåtkomliga områdena i landet skadade benet och kunde inte fortsätta. Jag var helt ensam i vildmarken och vädret blev allt sämre. Möjligheten att ringa efter hjälp gjorde det möjligt för mig att evakueras av ett professionellt team och få läkarvård i rätt tid för att behandla skador i ett tidigt skede. Inreach Explorer-enheten som jag hyrde från Fjällcom var det som gjorde skillnaden mellan en läskig och obekväm situation som ändå slutade glatt — gentemot en potentiellt tragisk olycka som kunde ha slutat med mycket allvarligare skador än så.

Fjällcom-teamet har varit kommunikativt och hjälpsamt under hela processen och jag kommer definitivt att hyra satellitenheter från dem igen, oavsett om jag är på soloäventyr eller leder en grupp. Att ha andra människor med sig på turen är inte en garanti för att allt kommer att bli bra när olyckan väl sker!! Däremot är möjligheten att kontakta proffs och samordna en evakuering definitivt det.

Läs mer om Lenas äventyr på hennes hemsida: 

Förberedelser och resans start: https://www.adrenalena.se/2021/04/sarek-solo-winter-hike.html

Besök på ett avlägset ställe: https://www.adrenalena.se/2021/04/chapel-at-end-of-world-alkavare-kapell.html

Besök på Sveriges otillgänglighetspunkt: https://www.adrenalena.se/2021/04/visit-to-inaccessability-point.html

Själva skadan och turens avslutande: https://www.adrenalena.se/2021/04/abrupt-end-of-trip-in-padjelanta.html

Logga in

Tips!