Mattias Skantz cyklade svenska fjällkedjan

Det tog Mattias Skantz bara lite drygt 16 dagar att avverka den svenska fjällkedjan, från Treriksröset längst i norr till Grövelsjön i söder, på mountainbike - en sträcka om totalt nästan 160 mil.

Östersundsbon Mattias Skantz, som tidigare bland annat gjort sig känd för att ha bestigit 368 toppar på 365 dagar och för att ha cyklat Sörmlandsleden på rekordsnabba sju dagar, har nu blivit den första som cyklat hela den svenska fjällkedjan på mountainbike.

Det tog Mattias bara lite drygt 16 dagar att avverka den svenska fjällkedjan, han är den förste som cyklat sträckan från Treriksröset längst i norr till Grövelsjön i söder, på mountainbike - en sträcka om totalt nästan 160 mil.  Rekordet till fots är på 39 dagar och på skidor 29 dagar.

- Det har varit en upplevelse utöver det vanliga. Den knädjupa snön över passen längst i norr där jag var tvungen att gå med cykeln och den stundtals 25-gradiga värmen med tillhörande flygfän gjorde starten tuff. Men de tuffa förhållandena i början kompenserades av att jag bara fick totalt 1,5 timme regn på mig. Det har gjort det torrt och fint för fjällcyklingen, säger en glad Mattias Skantz.

Idén om att cykla hela den svenska fjällkedjan kom till efter att Mattias 2012 besteg 368 toppar på 365 dagar. Att cykla långt i fjällen kräver både stor fjällvana och lång erfarenhet av mountainbike. För att kunna vara riktigt snabb hade Mattias också en extremt liten och smidig packning på mellan 5-6 kilo beroende på hur mycket mat han för tillfället hade med sig. Han hade inget kök, tält eller sovsäck i packningen utan Mattias bodde och åt i stugor längs med vägen. Av de 5-6 kilona var 1,6 kilo cykeldelar och verktyg ifall något behövde lagas.

hemsidan kan du se karta över färdvägen som sträcker sig mer än halva Sverige.

Bedriften i siffror
Total tid: Treriksröset – Grövelsjön: 16 dagar och 7 timmar (Mattias började dock cykla redan i Karesuando: Karesuando – Treriksröset – Grövelsjön: 17 dagar och 3 timmar)
Total distans: 1 567 km
Totalt antal höjdmeter: 32 369 meter
Tid i sadeln totalt: 225,6 timmar (13,16 timmar per dag)
Sömn totalt: 116 timmar (6,8 timmar per dag)

Foto: Mikael Frisk

2014-07-16 11:37   stupid dream
Imponerande!
Väntar på min första fjälltur på cykel om två veckor mellan Ljungdalen och Helags.

2014-12-17 16:39   Örnsätrarn
Enligt kartan så cyklade Mattias utanför tillåtna vägar i Sareks och Stora Sjöfallets nationalparker. Detta utgör ett lagbrott enligt Naturvårdsverkets författningssamling NFS 2013:10 §4 punkt 12. Eller hade han någon form av specialtillstånd? Det kan kanske vara på sin plats att påpeka att cykling inte är tillåten i Muddus, Stora Sjöfallets, Sareks och Padjelantas nationalparker. Undantag finns för befintliga vägar.

2015-04-09 21:12   skantz
Svar till @Bengt Noläng Nationalparker och naturreservat gäller MTB på stigar och vägar. Om inte enskilda regler gäller för just ett visst reservat eller nationalpark. Så efter Kungsleden får man cykla men ej på Padjelantaleden. Dock om det görs varje år sedan 60-talet även där. Läs boken "Kungleden på Mountainbike" så står det att det är tillåtet efter Kungsleden. Dock är Naturvårdverkets info om reglerna otydliga.

2015-04-10 00:53   Örnsätrarn
Svar till Mattias Skantz: Du är inte uppdaterad med nu gällande lagar och förordningar. Dessa är tydliga. Läs Naturvårdsverkets författningssamling NFS 2013:10 §4 punkt 12. Där står "Inom nationalparkerna är det förbjudet att cykla, rida och medföra häst". Kan det skrivas tydligare? Nationalparekerna som avses är Muddus/Muttos,
Padjelanta/ Badjelánnda, Sarek och Stora Sjöfallet/Stuor
Muorkke. Förbudet mot cykling står inte inskrivet i tidigare författningar men har nu behövt införas uttryckligen för att bevara naturvärdena.
Undantag från cykelförbudet finns under paragraf 7 punkt 8: "Utan hinder av inskränkningarna enligt 2 § och 4 § är det tillåtet att cykla, rida eller medföra häst på allmänna vägar och på:
• enskilda vägen till Rijtjem/Ritsem
• enskilda vägen mellan Stora Sjöfallet/Stuor Muorkke och Sádijavrre/
Satishaure". Tidigare var det princip tillåtet att cykla i nationalparkerna men så är ej längre fallet.

Jag var i höstas i kontakt med Mirja Andersson som är författare till boken "Kungleden på Mountainbike" och påpekade att det inte längre är tillåtet att cykla i ovanstående nationalparker. Hon kontrollerade detta och införde följande i fet stil på bokens hemsida:
"OBS!!! Det är inte längre tillåtet att cykla i Sarek och Stora Sjöfallet nationalparker och etapperna 8 och 12 blir därför strukna." Se länken http://fjallaktiv.com/kungsleden-pa-mountainbike/
I nästa upplaga kommer detta att rättas till.

2015-04-10 21:54   skantz
Svar Bengt Noläng : Okej kan vara så att det är någon lokal uppdatering i just de Nationalparkerna. Du verkar påläst! Då rekommenderar vi ej gäster, besökare och turister att cykla där något mer!!! Jag får röra mig där men visst bör det vara tydligare vad som gäller för utomstående.

2015-04-11 00:19   Örnsätrarn
Hej Mattias
Jag har haft anledning att titta på problematiken förut. I allemansrätten jämställs ridning och cykling med gående så i princip får du cykla eller rida överallt där du får gå. Men det är möjligt att förbjuda cykling och ridning på ställen där det menligt påverkar möjligheten att ta sig fram till fots, vanligtvis gångstigar, vandringsleder och promenadvägar. Allemansrätten gäller inte i nationalparker och naturreservat.

Andra bidraget som vann pris i artikeltävlingen "Svenska smultronställen". Här ett besök i naturreservatet Kungshamn - Morga utanför Uppsala. 1 kommentar
Det är aldrig för sent att få uppleva glädjen med stigcykling. Dimensionen av spänning, utmaning och upptäckarlust förstärker upplevelsen! 3 kommentarer

Mountainbike på Gotland

En bike park är under uppbyggnad utanför Slite på Gotland. Beräknas vara klar i december 2017. Här är resultat efter en provtur.
Vissa har behov att tänja på gränserna för vad som är möjligt. Kenny Belaey är en av dem.
Vi tar en titt på Lech am Arlberg och byn Zug i Österrike. Bara en exklusiv ort för de välbeställda eller något för alla?