Artiklar > Matlagning på meta-tabletter

Matlagning på meta-tabletter

Av: uhelin

Jag har funderat en del sedan jag var ute en övernattning i tält på en kobbe någonstans i Kalvfjärden.

Jag gjorde en del observationer som jag senare har funderat över en del. I detta dokument ska jag ta upp matlagning.

Att laga mat utomhus verkar vara något man ska göra med omsorg och verkligen njuta av. Detta trodde jag mig  förstå när jag var ute. Jag har även lånat böcker på biblioteket om utemat och faktiskt även köpt två.

Hemma njuter jag inte direkt av att laga mat så min fru lagar mest maten och jag tar hand om disken.  Jag kan inte plötsligt ändra mig och börja gilla att laga mat bara för att jag är utomhus. Men jag gjorde enligt reglerna, innan jag förstod att det inte finns några regler.

Till matpassen tog jag fram mitt ClaesOhlson-kök på 1.5 kilo med tillhörande rödsprit. Tänkte att jag skulle slå på stort och råstekte potatis och fläskkotlett ungefär som jag gör hemma ibland.
Maten smakade bra men jag var ensam när jag åt för alla andra var sedan länge klara med sin mat som de hade tillrett på gasolkök och de var mer vana vid att tillaga mat i små dockskåpskastruller.
Matstunden var ingen direkt njutning, den var mest stressande för att hinna med allt.

Efter den resan kom jag på att man måste få mer träning och det gäller att göra på det sätt som passar sitt eget tempo.

Efter några tester har jag kommit fram till vad som passar mig bäst. Jag gör inga längre turer så det det enkla duger gott.

Meta-köket
Jag hittade ett gammalt meta-kök för 15:- på Återvinnarna vid Skanstull. Det var inte helt komplett men det fanns en liten kastrull med lock på 4 dl. en insats för att kunna koka 3 ägg och en liten brännare att lägga meta-tabletter på. På förpackningen som var intakt kunde jag läsa att köket i nyskick innehöll en tekula med kedja att hänga under locket i avsedd krok. När man tittar under locket så finns där faktiskt en krok. Tekulans underdel var löstagbar och fungerade som ett vattenmått för att få rätt mängd vatten till att koka upp tre ägg. Runt brännare och kastrull fanns även ett vindkydd i aluminium. På förpackningen stod beskrivet vad man kunde använda meta-tabletter till förutom att elda med. Inte visste jag att man kunde lägga dem i klädlådor för att undvika ohyra. De fungerar även bra som råttgift.

Det ska vara enkelt att laga mat så jag köpte färdiga frystorkade rätter. Visst är de dyra i förhållande till vad det skulle kosta om jag köpte råvaror men priset på en rätt ligger i nivå med en dagens lunch. Så, om jag gör två övernattningar per säsong kostar den lagade maten mig cirka 300:- och jag slipper stress och hets. Det gjorde att jag även fick ner storleken på köket.

Mitt kök består nu av meta-kök, extra kastrull från ClaesOhlson-köket för att kunna tillaga grötfrukost och ett hemsytt vindskydd och extra kastrullock i aluminiumfolie. I den lilla kastrullen kokar jag vattnet till maträtterna. Man öppnar påsen, häller i vattnet och skakar om. Tre små metatabletter används till att koka upp vattnet.
Vikten på köket är på cirka 300 g, inklusive tabletter. Skönt att slippa rödspriten.

Mer tid till att paddla och njuta av vädret.

Typ:

Utflykt, Mat allmänt, Paddling

2009-05-01 08:40   stigman
minns en kall vinter under en gran med metakök...jag tror det tog en kvart att värma upp en kopp tevatten...det var mycket låg energi och man blev riktigt kall om fötterna. brukar mest trangiakök med värmeljus under brännaren, alla kan använde Tspritkök

2009-07-07 23:19   spixa
jag har också hört att meta tabletter inte fungerar så bra i kyla. Kul att du hittat ett kök du trivs med och det är inget fel med metatabletter. och tack för att du delar med dig av erfarenheterna. har inte testat själv men hör liknande historier som Mellrings vid kyla. så testa en gång då det inte är kritiskt innan du släpar med det i kylan så slipper du få en otrevlig överraskning om du tänkt använda köket på andra säsonger än paddling och värma väder.

2010-10-05 22:18   seobserver
Engelska försvaret har runda lite större metatatabletter och de fungerar fint till en 2xbrew, för matlagning räkna med dubbla tabletter på en gång. Finns på nätet.