Lokala naturvårdens dagar firas i helgen

Den 28–30 augusti bjuder kommuner runtom i landet in allmänheten att delta i aktiviteter kring lokala naturvårdsprojekt.

Under lokala naturvårdens dagar, LONA-dagarna, visar kommuner, föreningar och andra lokala aktörer upp sitt arbete med att bevara natur- och kulturvärden samt vilka möjligheter invånarna har att uppleva naturen.

-  Lokala naturvårdens dagar är till för att få fler invånare att upptäcka naturen, inte minst den viktiga tätortsnära naturen som vi vet har stor betydelse för folkhälsan. I år har naturen fått en extra viktig roll för vårt välbefinnande, säger Cathrine Lundin på Naturvårdsverket.

Exempel på aktiviteter som erbjuds i år är kajakpaddling i Åre, vandring i Arjeplog och Omne, tillverkning av fröbomber och bibatterier i Båstad, besöka en våtmark i Sinarpsdalen, lära sig om salamandrar och invasiva växter i Marks kommun, håva efter djur och växter i Falsterbo, utforska platåbergslandskapet vid Naturum Hornborgasjön och hälsa på i humleparken på Nytorps gärde i Stockholm.

Många av de lokala naturvårdsprojekten handlar om att sprida kunskap om den lokala naturen och restaurera naturmiljöer, men också om att göra naturen mer tillgänglig för invånarna, till exempel genom att göra stigar, bryggor och parkeringar som underlättar för fler att komma ut i naturen.

Tid och plats för aktiviteter 2020 (hela landet)

(Det kan finnas aktiviteter som inte är med här, så besök din kommuns webbplats och se om de anordnar något.)

Den 11-14 september träffas flera aktörer inom friluftslivet för att diskutera hur friluftslivet påverkar klimatet. 5 kommentarer
Naturen erbjuder mängder av möjligheter till friluftsliv - oavsett om vi vandrar, klättrar eller åker skidor. Men hur kan vi se till att vi gör det ... 8 kommentarer
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.
Länsstyrelsernas minskade anslag för skötsel av skyddad natur kommer påverka naturreservat och vandringsleder negativt. 6 kommentarer