Nyhet > 2019-01-16

Lär känna fåglarna inpå knuten med Lärkvitter

För många fågelmatare är koltrasten en trogen gäst på fågelbordet under de mörka vintermånaderna. Foto: Hans Bister

Appen Lärkvitter har fått ny design och utökats med nya fågelarter som är vanliga i trädgårdar och gårdsmiljöer. I den nya versionen finns nu även fågelarter som ofta besöker våra fågelbord på vintern. Med hjälp av ljud och bild kan användaren lära känna fåglarna och få veta mer om vad som får dem att trivas.

LärKvitter lanserades 2011 och har sedan dess laddats ner mer än 130 000 gånger. Appen har kontinuerligt fyllts på med nya fågelarter och de senast nytillkomna fåglarna är blåmes, bofink, entita, koltrast, rödhake, svartvit flugsnappare och talgoxe. Appen visar bilder och fakta om totalt 46 arter som trivs odlingslandskapet. Den innehåller också en quiz som tränar upp förmågan att känna igen fågelläten. Appen LärKvitter är kostnadsfri och kan laddas ner till iPhone och Android.

- Jordbrukslandskapets fåglar skänker glädje åt många och vi ser att det finns ett stort intresse att lära sig mer om dem. I LärKvitter kan man nu även hitta fågelarter som ofta besöker våra fågelbord på vintern. Vi hoppas att många tar vara på möjligheten att med hjälp av appen lära sig mer om hur vi kan gynna olika fåglar, säger Petter Haldén, Hushållningssällskapet, som bidragit med underlag till appen.

LärKvitter har tagits fram inom projektet Mångfald på slätten som är ett samarbetsprojekt mellan Jordbruksverket och jordbruksnäringen. Syftet är att öka den biologiska mångfalden i områden med intensiv jordbruksproduktion.

Här kan du läsa mer om appen och ladda ner den.

Läs mer om hur du kan hjälpa till att gynna fåglar.

En fjällvandring i början på augusti som börjar och slutar i Abisko. Oskar och flickvännen Elida ger sig ut på en sjudagars vandring med fokus på ... 8 kommentarer
Vårvintern är den bästa tiden om man vill ha chansen att höra ugglornas lockrop, det är på kvällen och natten de är aktiva. Här är de tre vanligaste ...

Smärtsamma Sulitelma

Han hade nog både trott och hoppats på en viss dramatik på årets Sulitelmatur. Det blev dock dramatik av helt annat slag än det han hoppats på. 17 kommentarer

Ett dygn vid Vänern

Kort paddeltur med skogspromenad 8 kommentarer

Genom Sarek med Britt

Håkan levererar en 60-årspresent alldeles för sent i ett regnrikt och fågelrikt Sarek. 34 kommentarer