Korrallreven undersöks under Quicksilver Crossing

Korrallrevens situation kritisk. Organisationen Reef Check har varit med sedan starten av Quicksilver Crossing och undersökt fler än 300 rev...

Av: Jojje Karlsson | Källa: Surfing Special Collectors Edition

Båten MV Indies Trader 1

Under de tre åren Quicksilver Crossing har pågått har inte mindre än 136 människor cirkulerat på båten som tar dem fram runt om i världen. Surfare från Argentina, Puerto Rico, UK, Sydafrika, Frankrike, Indonesien, Portugal, Spanien, Peru, Japan, Tonga, Brazilien, Nya Zeeland, USA, Hawaii och Franska Polynesien har besökt MV Indies Trader men expeditionen är inte bara ute och surfar, den har två syften - att surfa och ta reda på hur korallreven mår.

Utan rev skulle de flesta surfvågorna inte existera. Reven som sträcker sig längst våra kuster i flera tusentals mil är den största levande strukturen som kan ses ända utifrån rymden.
Reven är inte bara ett skydd för stranden mot vågor och stormar utan också en växande turistfälla. Hawaii gör en vinst på 700 miljoner dollar varje år på sina rev och produkter som har med korallreven att göra men vad tyvärr hjälper inte den till den globala kris som reven genomgår. Till exempel har Sri Lankas kust har rensats på rev och resultatet är förödande - en strandlinje med ödelagda hotel, vägar och tågrälsar på grund av det hårda strandvädret.

1997 föddes Reef Check som är ett försök att lära upp varje person som jobbar med vattnet att mäta sjukdomen med en "termometer". Programet leddes av frivilliga forskare som tränar och leder dykare nere i vattnet. Reef Check visade sig vara mera lyckat än väntat. Över 300 rev undersöktes i 31 länder under de tre första åren. Tyvärr visade resultaten av undersökningarna en chockerande situation - en global kris - i första hand skapad av massfiske. Tidigare hade forskare trott att reven mådde dåligt på grund av utsläppen men Reef Check bevisade en annan teori.

Reef Check (RC) fann också en annan mänsklig faktor för revens dåliga tillstånd - den globala uppvärmingen, skapad av vår tillit till olja istället för alternativa energikällor. Trots att korallrev kräver värme så bleks korallreven och dör när det blir för varmt för snabbt.

I februari blektes mycket Stora Barriärrevet utanför Australiens östra kust och om inte vädergudarna för in för in djupt och kallare vatten riskerar stora delar av "Great Barrier Reef" att dö i år.

Till vår fördel så går det att göra något åt detta. Den nedåtgående trenden kan vända om man bestämmer sig för att göra något åt det. Reef Check har på vissa platser infört och testat program som den lokala befolkningen kan anpassa sig åt för att botten skall blomma igen. Genom att förbjuda eller strama åt fiskningen i vissa rev kan fisken reproduceras igen och på så vis sätta ecosystemet i balans. Dessa områden kallas "Marine Protected Areas" (MPAs) och på Gilutongan öarna i Phillipinerna, har återkomsten av fisken blivit så stor att det lockar dykare från hela världen som alla betalar $1 / dag för att få dyka där. Byn tjänar idag $ 20 000 / år vilket är en enorm summa för en liten och fattig by.

Reef Check har följt med Quicksilver Crossing under två år med ett dussintal forskare från tio länder i jakten på friska rev att sätta som standard för rehabiliteringen av de sjuka reven. Många av reven som hittas är skadade men emellanåt hittas det fina och oskadade rev. Ett sådant rev hittades utanför Madagaskar där mer fisk, musslor och hummer levde än de tidigare någonsin skådat i världens hav.

Genom starkt engagemang av proffssurfare som Kelly Slater och Lisa Anderson sprids budskapet nu om krisen i våra hav och korallrev. Stundens allvar måste också inses av de politiska ledarna där budskapet lyder:
Korallreven är en resurs som vi inte kan leva utan.

Läs mera om
Reefcheck.com
Quicksilver Crossing

Den 11-14 september träffas flera aktörer inom friluftslivet för att diskutera hur friluftslivet påverkar klimatet. 5 kommentarer
Naturen erbjuder mängder av möjligheter till friluftsliv - oavsett om vi vandrar, klättrar eller åker skidor. Men hur kan vi se till att vi gör det ... 8 kommentarer
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.
Länsstyrelsernas minskade anslag för skötsel av skyddad natur kommer påverka naturreservat och vandringsleder negativt. 6 kommentarer