Kaljoxadalen och Nittälven

Ett flertal naturreservat ligger som på ett pärlband längs Nittälven i Bergslagens vildmark. Två av dem gränsar till varandra och innehåller så många möjligheter till övernattning att de lockar till en 2-3-dagarstur.

Av: Håkan Friberg

Det händer mycket längs Nittälven. Flera naturreservat har bildats de senaste tio åren och det största av dem - Kaljoxadalen - kommer med största sannolikhet att utökas. En utökning av ledsystemet har redan påbörjats. Dessutom kommer Postleden - när den nu blir klar - att passera genom området. Det finns all anledning att återkomma hit.

På årets (2014) andra dag lämnade jag och Livskamraten Örebro vid 15-tiden. Vi kom fram till P-platsen vid Dansarbacken strax före kl 17 och då var det helt mörkt. Det duggade och vi mer eller mindre trevade oss de 600 metrarna fram längs stigen till Eskils koja. Där upptäckte vi att de tagit upp ett litet fönster i gavelväggen, vilket givetvis gör kojan aningen ljusare. Tidigare fanns enbart dörren samt två mycket små dragluckor på två av väggarna.

Eftersom vedförrådet var välfyllt dröjde det inte länge innan brasan brann och matlagningen tog vid. Kojan har en mycket fiffig kåpa över eldstaden. Den är höj- och sänkbar i fem olika steg.

Tanken var att ligga och läsa i pannlampans sken, men det blev inte mycket läsa av,,,

Efter frukost promenerade vi tillbaka till Dansarbacken för att inspektera först ladan och sedan vindskyddet. Vi kunde då konstatera att här fanns betydligt sämre ved än vid Eskils koja. Men... här finns en fin vattenkälla. Veden blev avgörande och vi beslutade därför att även nästa natt skulle tillbringas i Eskils koja.

I bakgrunden på båda bilderna skymtar ladan.

När vi passerade över bron till älvens östra sida ackompanjerades vi av en tretåig hackspetts försiktiga knackande. Den satt och letade föda i en gran strax intill.

Några hundra meter på andra sidan bron skrämde vi upp två rejält stora älgar som klafsade över myren i mäktig fart. Framme vid stigskälet svängde vi till höger - mot reservatets sydligaste delar.

På en liten höjd ovanför en mosse finns en liten bänk som gjord för en stunds filosoferande. Lite senare skrämde vi en tjädertupp från sin viloplats i en talltopp. En handfull fåglar lyfte samtidigt från Komoramossen när de hörde oss. Jag fick en känsla av vadare, men...? Ljungpipare? Neej, knappast. Jag måste ha sett fel.

Naturen vi vandrar i är en mycket vacker tallskog, men strax innan man kommer fram till vindskyddet övergår den till att vara blandskog med mestadels gran.

Vi lämnade våra ryggsäckar vid det inbjudande vindskyddet och fortsatte en bit längs den nymarkerade leden vidare söderut. Efter cirka 400 meter gör den en 90-graders-sväng och fortsätter sedan norrut. Troligen kommer den fram i närheten av Märrjärvi.

Vi återvände nu till våra ryggsäckar. Vindskyddet vid Komoramossen är det enda på denna sida älven som erbjuder riktig övernattningsmöjlighet. Man får dock inte vara för lång. Är man mycket över 180 cm får man ligga med krokiga ben. Och fler än två vandrare lär inte få plats.

Stigskälet

Vi följde nu stigen tillbaka till stigskälet och fortsatte sedan rakt fram - mot Märrjärvi. Strax innan den lilla sjön såg vi rödmålade markeringar. Detta är en del av Postleden som håller på att skapas i detta område. Postleden blir 4,5 mil mellan Sävsjön i Hällefors (Silverleden) till Skäret i Ljusnarsberg (Bergslagsleden).

Märrjärvi är en mycket intagande, nästan cirkelrund tjärn, med färgglad starr närmast vattnet och sedan vacker tallskog runt.

Dessutom finns här ett litet vindskydd som är mycket inbjudande trots att det saknar golv och därför inte lockar till övernattning. Istället finns där tre väggfasta bänkar, så ganska många kan skydda sig mot vädrets makter. Framför vindskyddet finns en steneldstad och en fin bänk. Vedförråd, sågbock och huggkubb finns strax intill. Veden består dock enbart av "hitteved".

När vi lämnar Märrjärvi för vidare promenad norrut mot Nittälvsbrännan, så kommer vi ganska snart ut på en lite skogsväg. Där såg vi nymålade ledmarkeringar som kom från "fel" håll. Det är antagligen här som den nya leden från Komoramossen kommer att stöta på det existerande ledsystemet. Jag följde denna nya markering "baklänges" (söderut) fram till vägskälet och såg där att leden bara passerade vägen och fortsatte in i skogen...

Nittälvsbrännan

Naturen i Nittälvsbrännans naturreservat är inte lika vacker som de övriga områdena. Detta är självklart eftersom hela området brann för mindre än tio år sedan. Vi följde ringleden runt området och kom så småningom fram till rastskyddet som ligger mycket fint nära älven. Skyddet är mycket inbjudande, men saknar tyvärr golv. Här fanns nästan ingen ved, bara murkna grenar.

Från vindskyddet följde vi stigen söderut längs med älven. Efter en knapp kilometer kommer man då fram till ett stigskäl, där vi valde höger för att komma till bron som leder över älven. Detta är en mycket vacker passage.

På andra sidan Nittälven - den västra - följer man först en stig några hundra meter söderut innan man kommer upp på en av de små skogsvägar som går parallellt med Nittälven på västra sidan.

Efter knappt en halv kilometer på denna väg kommer man fram till den P-plats som "hör till" Nittälvsbrännans naturreservat. Precis på andra sidan vägen börjar en av stigarna som leder upp på Petter-Nilsberget, men det får bli imorgon, för nu har det börjat skymma rejält.

Vi följer istället stigen som leder mot Eskils koja. Den är mycket vacker! Passagen över Utterbäcken var lite knepig eftersom spängerna ligger 1-2 dm under vattenytan.

Precis på andra sidan bäcken finns en mycket fin rastplats med utsikt ner över en av alla mossar.

Klockan var omkring 15 när vi kom tillbaka till kojan. Efter en tur till Dansarbacken för att fylla på vårt vattenförråd hade det blivit nästan kolmörkt ute. Vi eldar, lagar mat och bara njuter. Middagen blev av det lyxigare slaget: Dubbelmarinerad oxfilet med ugnsbakade rotfrukter...

Vi sov länge - klev upp strax efter halv åtta - och tog det mycket lugnt på morgonen. Vi gav oss inte iväg förrän framåt halv tio.

INGEN går säker i älgjaktstider... Perforerade vägvisare vid Dansarbacken.

Först vandrade vi stigen fram till Dansarbacken, men nu svängde vi västerut istället och följde stigen som är skyltad mot Uttertjärnsberget och Petter-Nilsberget. Stigen följer gamla vackra körvägar. Det märks att här har varit stor aktivitet en gång i tiden med gruvor, kolning, flottning etc.

Skogen är mycket rik på olika typer av skägglav.

När stigen delade på sig valde vi att gå mot Uttertjärnsberget. Terrängen är bitvis rejält kuperad - speciellt i början. Längs stigen blir man påmind om att detta är ett gammalt gruvområde. Först stöter man på ett vattenfyllt gruvhål och lite senare fanns en pil till "Kopparröset". Detta hade jag inte hört talas om tidigare så nyfikenheten väcktes. Vi följde stigen några hundra meter och kom så fram till ett drygt meterhögt, mycket tydligt röse. Här finns ingen informationsskylt, men lite googlande har gett vid handen att detta är ett gränsröse mellan Ljusnarsbergs, Hällefors och Hjulsjö socknar. Namnet är inte så konstigt. Förutom järnmalm, så var det just koppar som bröts i de små gruvorna i dessa trakter.

Lite senare korsade vi en helt nyskapad led som var spärrad med plastband. Alltså är den inte helt klar. Det är åter den blivande Postleden vi stött på.

Strax efteråt kom vi fram till utsiktsplatsen alldeles intill vindskyddet på Petter-Nilsberget. Här ligger en del virke som en gång var tänkt att bli ett torn. Så kommer det dock inte att bli.

Det har duggregnat hela dagen, men just nu, vid vindskyddet, har taket lyft och vi ser en del ljusare stråk på himlen. Här äter vi lunch.

Men...? Inte är det väl en...? Joo! Den 3 januari i djupaste Bergslagen! Det måste vara något slags rekord.

Skogen på nervägen mot Nittälvsbrännan är mycket speciell. Först går man i en brant ravin och sedan kommer man ut i en märklig tallskog. Alla träd är lika grova och lika höga (vilket kanske tyder på att här har brunnit). Marken är täckt av ljusa lavar och trots att träden står ganska tätt så ser man mycket långt. Där finns faktiskt ingen som helst buskvegetation.

Från Nittälvsbrännans P-plats tog vi åter den fina stigen som leder till Eskils koja.

Det känns som en ynnest att få tillbringa ytterligare en natt på detta fantastiska ställe.

Nittälven slingrar sig fram nedanför kojan.

Klockan kvart i fem är det absolut becksvart ute. Denna kväll höll vi oss nog vakna till klockan 9, sedan sov vi gott vår tredje natt i kojan.

Efter sedvanlig grötfrukost bar vi vår utrustning till bilen borta vid Dansarbacken och begav oss de tio milen hem till Örebro.

Denna pdf-information berättar en del om området. Med hjälp av kartan kan man någorlunda följa med i texten ovan, men den behöver alltså kompletteras med fler stigmarkeringar.

2014-03-03 18:14   thegedd
Trycker på "Gilla"knappen och ett besök är givet någon gång i framtiden. Eskils koja verkar vara en höjdare:-)

Svar 2014-03-04 18:27   Håkan Friberg
Tack för "trycket".
Eskils koja är ett måste för alla friluftsintresserade örebrolänningar.

2014-03-04 08:34   Christoffer Hedman
Underbart! Tack för läsningen

Svar 2014-03-04 18:28   Håkan Friberg
Väl bekomme! Tack för toppbetyget!
:-)

2014-03-04 09:58   pery
Trevligt! Nu är jag ännu mer sugen på att besöka Nittälven UTAN kanot... Eller kanske en kombinationstur som jag skrev i en tidigare kommentar.

Svar 2014-03-04 18:30   Håkan Friberg
Ja, en kombo är onekligen mycket lockande. Jag har paddlat med elever här flera gånger. Har planer på en kombinerad cykel-paddel-vandringstur.

2014-03-04 10:04   pery
Med tanke på de perforerade skyltarna kanske man ska passa sig för att se ut som en vargvän från Fjollträsk...

2014-03-04 20:52   dHANScan
Det var många fina FÄRG, särskilt utomhusfoton. Stärkt stödjat av den snöfria januaribörjan. Svampen får vara på samma konto. Super at ni börjat året med en så fin vandring

Svar 2014-03-04 21:03   Håkan Friberg
Tack Hans. Detta är utan tvekan den finaste friluftsstart någonsin på ett nytt år. Vi hoppas att vi på detta sätt markerat riktningen för detta år.
Till helgen ska jag och Livskamraten och en av våra söner (ornitologen) vandra med snöskor till en stuga i ett naturreservat strax intill Nittälven. Där ska vi övernatta och samtidigt fira min födelsedag.

2014-03-06 07:29   tpph
Såg härligt ut, skulle gärna se en .klm- eller .gpx-fil från dina äventyr.

Svar 2014-03-06 19:14   Håkan Friberg
Tack för din kommentar och det fina betyget. Som den digitala analfabet jag är måste jag be dig översätta det där med fiolerna till... nåt mer begripligt. :-)

2014-03-09 17:59   Curt V
Trevlig läsning och mycket bra bilder, som vanligt. Tack för denna inspirerande berättelse. Tänk vad landet är avlångt ändå. Vid samma tid famlar jag i mörker här i norr, medan ni hittar svamp! Synnerligen avlångt.

Svar 2014-03-09 19:27   Håkan Friberg
Tack ska du ha, Curt. Är precis hemkommen från en fantastisk friluftshelg. Här nere finns ingen snö allas.Trots det har jag vandrat på snöskor och dragit pulka, mindre än 15 mil hemifrån. Grannarna tittade storögt när vi bar in pulkan och snöskorna för ett par timmar sedan.
Kommer troligen i bloggen inom kort.

2014-03-10 23:26   tpph
Hej Majjen,
Jag menar ett färdspår från en gps på något sätt. Hade för mig att du även sysslade med geocaching och var bekant med gpx-filer, men kan ha fel. Hursom tack för alla fina beskrivningar.

Svar 2014-03-11 18:40   Håkan Friberg
Tyvärr. Inte än.

2014-05-01 16:18   PZON_390
Fortsätter snacket från annan tråd här... Detta ser mycket intressant ut, Eskils koja verkar ju vara en riktig pärla, vilken tur ni verkar ha haft !!! ...jag skall kolla med mitt resesällskap (Totte, en brun labbe) om han har lust att ta ett tramp i dessa krokar...

// P ..

Svar 2014-05-01 17:22   Håkan Friberg
Vad roligt om du hittar hit! Hör av dig igen och berätta. :-)

2014-10-07 17:41   Lars H
Kartbilden och din artikel har länge lockat till ett besök i denna trakt. Den 5 oktober 2014 blev det av. Start vid Dansarbacken och först runt Nittälvsbrännan på östra sidan älven och sedan rundslingan på västra sidan, förbi Petter-Nilsberget bl.a. En härlig dag. Avslutade med ett besök i Eskils koja. När jag i besöksboken såg att du övernattat där natten innan misstänker jag starkt att det var dig m.fl som jag mötte i backen upp till Nils-Petterberget. Tack för tipset, det blir fler besök, och kanske övernattning i Eskils koja.

Svar 2014-10-07 22:37   Håkan Friberg
Hej! Visst var det mig och mitt sällskap ni mötte. Området längs Nittälven håller på att utvecklas till mitt favoritområde i Bergslagen. Under första helgen i november ska jag påbörja en vandring som ska leda mig från Nittälvens källor och så långt jag hinner på fyra dagar. I vinter tänker jag göra samma tur på skidor och med pulka. Då ska jag ta mig ända till Stjärnfors.

2017-03-29 22:29   bornholmerpigen
Takket være din dejlige beskrivelse kom min kære og jeg afsted til netop Kaljoxadalen foråret 2015.
Senere dette forår gifter vi os og fejrer kærligheden på bergslagsleden.
Men det hele startede ved Eskils Koja <3

Svar 2018-04-30 16:25   Håkan Friberg
Detta är i sanning en fantastisk kommentar. Som jag glömt att tacka för!
Tack Pia! Hoppas att ni återkommer.

Svar 2018-05-23 12:01   bornholmerpigen
Vi vil helt sikkert vende tilbage en dag. Dette forår har vi dog kørt knapt så langt og udforsket et lille hjørne af Skåneleden.

Svar 2018-05-23 13:25   Håkan Friberg
Jag ska upp till trakten av Nittälven imorgon. Och i sommar ska jag ner till Skåne.
Diskuterade så sent som igår med min Livskamrat om det inte skulle vara dags för en cykeltur på Bornholm nästa sommar.